Blankenburgverbinding

Vernieuwde A20 is ‘zo goed als klaar’

vernieuwde a20 rijkswatertaat
Werkzaamheden op de A20. Rijkswaterstaat

Het zit er bijna op. Uitvoerders halen de laatste bouwinrit deze zomer weg, waarna het materieel en personeel vertrekt. De A20 tussen het knooppunt Vlaardingen en Kethelplein kreeg in de afgelopen drie jaar een extra rijstrook in beide richtingen, stiller asfalt en vier gerenoveerde viaducten. Rijkswaterstaat blikt op vrijdag in een online nieuwsbericht terug op het project.

De A20 bij Vlaardingen is waar de Blankenburgverbinding, een nieuwe snelweg, straks uitkomt. Weggebruikers zullen van de A15 bij Rozenburg via een tunnel onder het scheur op de A20 bij Vlaardingen kunnen aansluiten.

Om de toestroom van het verkeer aan te kunnen werd de A20 tussen Vlaardingen en het Kethelplein in de afgelopen drie jaar verbreed. Nu is het wegdeel van ongeveer vijf kilometer “zo goed als klaar”, maakt Rijkswaterstaat bekend. “In de zomer verwijderen we nog een tijdelijke bouwinrit en voeren we wat laatste werkzaamheden uit.”

Makkelijk was het niet, zegt de opdrachtgever. Als voorbeeld wijst Rijkswaterstaat op de vervanging van duikers onder de snelweg in 2022. BAAK, de bouwcombinatie die de opdracht voor de Blankenburgverbinding binnensleepte, verlegde de A20 tot drie keer aan toe om ondergronds te kunnen werken terwijl het verkeer doorreed.

Mislukte afzinkoperatie

De Blankenburgverbinding kan pas worden geopend wanneer de Maasdeltatunnel onder het Scheur op zijn plek ligt. Rijkswaterstaat en BAAK probeerden het tweede en laatste tunneldeel in april af te zinken, maar de operatie ging mis. Door een gebroken kabel klapte het tunneldeel tegen een kade, met schade aan het tunneldeel tot gevolg.

De klus werd afgeblazen en uitgesteld. Inmiddels ligt het tunneldeel ter reparatie op een dok in de Botlek in Rotterdam. Rijkswaterstaat verwacht het afzinken over een paar maanden opnieuw te kunnen proberen. De opdrachtgever is hoopvol dat de Blankenburgverbinding ondanks de vertraging in 2024 kan worden geopend.

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Neem nu een Infrasite Premium abonnement voor € 12,- per maand.

ABONNEREn

Auteur: Geert van der Klugt

Journalist en redacteur voor Infrasite.

Vernieuwde A20 is ‘zo goed als klaar’ | Infrasite
Blankenburgverbinding

Vernieuwde A20 is ‘zo goed als klaar’

vernieuwde a20 rijkswatertaat
Werkzaamheden op de A20. Rijkswaterstaat

Het zit er bijna op. Uitvoerders halen de laatste bouwinrit deze zomer weg, waarna het materieel en personeel vertrekt. De A20 tussen het knooppunt Vlaardingen en Kethelplein kreeg in de afgelopen drie jaar een extra rijstrook in beide richtingen, stiller asfalt en vier gerenoveerde viaducten. Rijkswaterstaat blikt op vrijdag in een online nieuwsbericht terug op het project.

De A20 bij Vlaardingen is waar de Blankenburgverbinding, een nieuwe snelweg, straks uitkomt. Weggebruikers zullen van de A15 bij Rozenburg via een tunnel onder het scheur op de A20 bij Vlaardingen kunnen aansluiten.

Om de toestroom van het verkeer aan te kunnen werd de A20 tussen Vlaardingen en het Kethelplein in de afgelopen drie jaar verbreed. Nu is het wegdeel van ongeveer vijf kilometer “zo goed als klaar”, maakt Rijkswaterstaat bekend. “In de zomer verwijderen we nog een tijdelijke bouwinrit en voeren we wat laatste werkzaamheden uit.”

Makkelijk was het niet, zegt de opdrachtgever. Als voorbeeld wijst Rijkswaterstaat op de vervanging van duikers onder de snelweg in 2022. BAAK, de bouwcombinatie die de opdracht voor de Blankenburgverbinding binnensleepte, verlegde de A20 tot drie keer aan toe om ondergronds te kunnen werken terwijl het verkeer doorreed.

Mislukte afzinkoperatie

De Blankenburgverbinding kan pas worden geopend wanneer de Maasdeltatunnel onder het Scheur op zijn plek ligt. Rijkswaterstaat en BAAK probeerden het tweede en laatste tunneldeel in april af te zinken, maar de operatie ging mis. Door een gebroken kabel klapte het tunneldeel tegen een kade, met schade aan het tunneldeel tot gevolg.

De klus werd afgeblazen en uitgesteld. Inmiddels ligt het tunneldeel ter reparatie op een dok in de Botlek in Rotterdam. Rijkswaterstaat verwacht het afzinken over een paar maanden opnieuw te kunnen proberen. De opdrachtgever is hoopvol dat de Blankenburgverbinding ondanks de vertraging in 2024 kan worden geopend.

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Neem nu een Infrasite Premium abonnement voor € 12,- per maand.

ABONNEREn

Auteur: Geert van der Klugt

Journalist en redacteur voor Infrasite.