Eerste wegdeel A16 Rotterdam in gebruik
Het eerste deel van de nieuwe A16 Rotterdam is ruim vijf jaar na de eerste steen in gebruik genomen. Weggebruikers kunnen sinds maandag over het stuk van twee kilometer tussen de Vliegveldweg en de N471. Een mijlpaal voor bouwcombinatie De Groene Boog, die de opdracht in 2018 binnensleepte voor een aanneemsom van bijna 500 miljoen euro.
Naar verwachting wordt de nieuwe rijksweg in 2025 opgeleverd. Het project omvat een elf kilometer lange verbinding tussen de A13 en A16 bij Rotterdam. De Groene Boog werkt op dit moment aan viaducten, geluidsschermen, het knooppunt Terbregseplein en de Rottemerentunnel, een half verdiept kunstwerk met een lengte van ongeveer twee kilometer bij het Lage Bergse Bos in Rotterdam.
Het wegdeel dat sinds maandag beschikbaar is ligt tussen de Vliegveldweg en de N471 ter hoogte van Rotterdam The Hague Airport. Het stuk wordt voorlopig aangegeven als een verlengde van de N209, zegt Rijkswaterstaat in een online update.
Korte geschiedenis
Toen de opdrachtgever het project in 2016 bekendmaakte schreven vijf partijen zich in voor de aanbesteding, waaronder bouwcombinaties van BAM, Boskalis, VolkerWessel, Sacyr en Strukton. Geen van hen ging met de opdracht naar huis. Die werd twee jaar later gegund aan De Groene Boog, een bouwcombinatie van Besix, Dura Vermeer, Van Oord, John Laing, Rebel en TBI (Mobilis, CroonWolter&Dros).
Volgens de online pagina van het project zijn de aannemers op schema om de rijksweg in 2025 op te leveren, maar geheel foutloos gaat het tot nu toe niet. In april van dit jaar werd duidelijk dat een van de viaducten in aanbouw bij het Terbregseplein naar de sloop moest door een productiefout in het beton.
Lees ook: