maasdeltatunnel afzinken
Gebroken kabel

Herstel mislukte afzinkoperatie Maasdeltatunnel ‘gaat maanden duren’

De voorbereiding van het afzinken van het eerste tunneldeel in maart. ANP / Hollandse Hoogte / MediaTV

Het beschadigde deel van de Maasdeltatunnel gaat eind juni naar een reparatiedok in de Botlek in Rotterdam. Dat maakt Rijkswaterstaat in een online update bekend. De beheerder verwacht dat het tunneldeel na aankomst “ongeveer drie maanden” op het dok ligt. 

Het tunneldeel botste in april tegen een kade tijdens een mislukte afzinkoperatie op het Scheur tussen Rozenburg en Maassluis. Daar moet de tunnel uiteindelijk onder water komen te liggen.

Nu laat Rijkswaterstaat weten dat het nog maanden kan duren voordat het afzinken opnieuw wordt geprobeerd. Het tunneldeel ligt vanaf eind juni ter reparatie op het droogdok van Damen Verolme Rotterdam. “Naar verwachting zal de periode ongeveer drie maanden in beslag nemen.”

Gebroken kabel

Bij het afzinken van het tunneldeel in april brak de kabel die de constructie aan de zuidkant vasthield. Hierdoor klapte het tunneldeel tegen een kade en ontstond er schade aan het zogenoemde ‘kopschot’, een tijdelijke wand die het tunneldeel waterdicht afsluit. Daarop werd de operatie afgeblazen.

Het onderzoek naar de oorzaak van het breken van de kabel loopt, zegt Rijkswaterstaat. “Op basis van de uitkomsten van het onderzoek treffen we zo nodig maatregelen en bereiden we het volgende moment van afzinken voor. In overleg met het Havenbedrijf Rotterdam bepalen we een nieuwe datum.”

Twee keer mis

Tijdens het afzinken van het eerste tunneldeel in maart waren ook al problemen. Toen ontstond kortsluiting door een lekkage bij de kop van het tunneldeel. Aanneemcombinatie BAAK, de hoofduitvoerder van het project, moest razendsnel duikers en pompen inzetten om de boel droog te krijgen.

De Maasdeltatunnel is onderdeel van de Blankenburgverbinding. Een nieuwe snelweg, de A24, gaat de A20 bij Vlaardingen verbinden met de A15 bij Rozenburg. Ondanks de onvoorziene problemen verwacht Rijkswaterstaat “dat het nog steeds mogelijk is om de Blankenburgverbinding in 2024 open te stellen”.

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Profiteer nu van de introductieaanbieding voor € 10,- per maand.

Bekijk de aanbieding

Auteur: Geert van der Klugt

Journalist en redacteur voor Infrasite.

Herstel mislukte afzinkoperatie Maasdeltatunnel ‘gaat maanden duren’ | Infrasite
maasdeltatunnel afzinken
Gebroken kabel

Herstel mislukte afzinkoperatie Maasdeltatunnel ‘gaat maanden duren’

De voorbereiding van het afzinken van het eerste tunneldeel in maart. ANP / Hollandse Hoogte / MediaTV

Het beschadigde deel van de Maasdeltatunnel gaat eind juni naar een reparatiedok in de Botlek in Rotterdam. Dat maakt Rijkswaterstaat in een online update bekend. De beheerder verwacht dat het tunneldeel na aankomst “ongeveer drie maanden” op het dok ligt. 

Het tunneldeel botste in april tegen een kade tijdens een mislukte afzinkoperatie op het Scheur tussen Rozenburg en Maassluis. Daar moet de tunnel uiteindelijk onder water komen te liggen.

Nu laat Rijkswaterstaat weten dat het nog maanden kan duren voordat het afzinken opnieuw wordt geprobeerd. Het tunneldeel ligt vanaf eind juni ter reparatie op het droogdok van Damen Verolme Rotterdam. “Naar verwachting zal de periode ongeveer drie maanden in beslag nemen.”

Gebroken kabel

Bij het afzinken van het tunneldeel in april brak de kabel die de constructie aan de zuidkant vasthield. Hierdoor klapte het tunneldeel tegen een kade en ontstond er schade aan het zogenoemde ‘kopschot’, een tijdelijke wand die het tunneldeel waterdicht afsluit. Daarop werd de operatie afgeblazen.

Het onderzoek naar de oorzaak van het breken van de kabel loopt, zegt Rijkswaterstaat. “Op basis van de uitkomsten van het onderzoek treffen we zo nodig maatregelen en bereiden we het volgende moment van afzinken voor. In overleg met het Havenbedrijf Rotterdam bepalen we een nieuwe datum.”

Twee keer mis

Tijdens het afzinken van het eerste tunneldeel in maart waren ook al problemen. Toen ontstond kortsluiting door een lekkage bij de kop van het tunneldeel. Aanneemcombinatie BAAK, de hoofduitvoerder van het project, moest razendsnel duikers en pompen inzetten om de boel droog te krijgen.

De Maasdeltatunnel is onderdeel van de Blankenburgverbinding. Een nieuwe snelweg, de A24, gaat de A20 bij Vlaardingen verbinden met de A15 bij Rozenburg. Ondanks de onvoorziene problemen verwacht Rijkswaterstaat “dat het nog steeds mogelijk is om de Blankenburgverbinding in 2024 open te stellen”.

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Neem nu een Infrasite Premium abonnement voor € 12,- per maand.

ABONNEREn

Auteur: Geert van der Klugt

Journalist en redacteur voor Infrasite.