Het laatste onderwaterbeton van de Blankenburgverbinding wordt gestort bij de toerit van de Hollandtunnel (bron: Rijkswaterstaat)
BLANKENBURGVERBINDING

‘Dit is een onvervalst staatje Hollands Meesterschap!’

Het laatste onderwaterbeton van de Blankenburgverbinding wordt gestort bij de toerit van de Hollandtunnel (bron: Rijkswaterstaat)

Bij de bouw van de Blankenburgverbinding is afgelopen week het laatste onderwaterbeton van het project gestort, meldt Rijkswaterstaat. Het beton is voor de vloer van de toerit die tussen het nieuwe knooppunt Vlaardingen en de Hollandtunnel komt. Met onderwaterbeton wordt de vloer van de tunnel waterdicht gemaakt, waarna het water uit de bouwkuip kan worden gepompt.

In totaal heeft bouwconsortium BAAK ruim 100.000 m3 aan onderwaterbeton gebruikt voor de Blankenburgverbinding, die de rijkswegen A20 en A15 ten westen van Rotterdam met elkaar gaat verbinden. Al het beton voor de Maasdeltatunnel en de Hollandtunnel is geproduceerd in BAAK’s eigen betoncentrales. Aan de Vlaardingse zijde staat deze direct naast de bouwput.

Grondstoffen

Hoofduitvoerder Conrad Hordijk van BAAK: ‘Bij een project van deze omvang is het slimmer en efficiënter om zelf je betoncentrale op het terrein te hebben. Niet alleen voorkom je een eindeloze stroom vrachtwagens door de omliggende steden en dorpen, ook wordt de omgeving ontlast door de grondstoffen per schip aan te voeren en op onze eigen kade te lossen.’

De bouwmethode waarbij een bouwkuip onder water wordt gezet, wordt gebruikt om tegendruk aan het grondwater te geven en bijvoorbeeld te voorkomen dat de bodem openbarst. Bij elkaar heeft bouwconsortium BAAK, dat de Blankenburgverbinding bouwt in opdracht van Rijkswaterstaat, 19 bouwkuipen onder water gezet om het uitgraven op een veilige manier te kunnen uitvoeren. Deze methode is zowel bij de toeritten aan de Vlaardingse en Rozenburgse zijde van de Maasdeltatunnel als bij een deel van de Hollandtunnel gebruikt.

Meesterschap

Sallo van der Woude, projectleider Tunnels van Rijkswaterstaat: ‘Tot op een diepte van 28 meter moesten de wapeningskorven over de trekpalen worden aangebracht, daar is best wat precisieduikwerk voor nodig geweest en op deze dieptes mag een duiker maar een half uurtje werken. Alle voorbereiding leidt uiteindelijk naar een betonstort die gemiddelde zo’n vier dagen achter elkaar door moet gaan. Groot werk in enorme hoeveelheden, maar toch allemaal heel nauwkeurig en precies. Dit is een onvervalst staatje Hollands Meesterschap!’

Projectleider Sallo van der Woude (bron: Rijkswaterstaat)
Projectleider Sallo van der Woude (bron: Rijkswaterstaat)

De 100.000 m3 aan onderwaterbeton bij de Blankenburgverbinding staat qua oppervlakte gelijk aan ruim 51 olympische zwembaden, met in totaal een gewicht van meer dan 250 miljoen kg, het equivalent van 45.500 Afrikaanse olifanten (niet de Aziatische, die zijn lichter). Er waren ongeveer 7.700 ritten met betonmixers nodig om al dit beton in de bouwputten te krijgen.

De Blankenburgverbinding, de snelweg A24, is een nieuwe snelweg, die de snelweg A20 bij Vlaardingen verbindt met de snelweg A15 bij Rozenburg.

Lees ook:

Financial Close voor pps-project A24 Blankenburg verbinding

Informatieavonden Blankenburgverbinding 4 en 6 september 2018

Onderwerpen: , , , ,

Auteur: Redactie