Fehmarnbelt Tunnel

Eerste stuk van ’s werelds langste zinktunnel ligt onder water

Het eerste deel bij de toerit aan de Deense kust. Femern A/S

Na ruim drie jaar werk ligt het eerste deel van Fehmarnbelt Tunnel waar het hoort: onder de Baltische Zee tussen Denemarken en Duitsland. Ter hoogte van dit punt worden de komende jaren bijna 100 betonnen tunneldelen naar de zeebodem afgezonken voor de bouw van de langste zinktunnel ter wereld. Het tempo van de massale operatie neemt toe, zegt de projectorganisatie vrijdag tegenover Infrasite. 

Het werk op de bouwplaats ging in 2021 van start. Aan de Deense kant worden de betonnen delen gestort in een fabriek op iets meer dan een kilometer afstand van de tunneltoerit. Schepen varen de elementen de komende jaren de zee op om afgezonken te worden naar de bodem. Het doet denken aan de Maasdeltatunnel, de nieuwste zinktunnel van Nederland, maar de schaal in Denemarken is groter. Hier komt een gigant van achttien kilometer lang.

Het eerste tunneldeel staat sinds afgelopen Pasen onder water, vertelt woordvoerder Andrew Crone-Langkjær van de projectorganisatie. Dit deel is niet afgezonken, maar op droog land gebouwd, en bedoeld om de elementen die wél worden afgezonken straks aan te verbinden. De bouw gebeurde terwijl een tijdelijke dijk het zeewater tegenhield. Die tijdelijke dijk is onlangs verwijderd, waardoor het tunneldeel nu onder water staat.

De woordvoerder noemt het een belangrijke mijlpaal. Ter hoogte van dit punt moeten de zinkelementen in de komende jaren op hun plek komen te liggen. Eerst moeten die elementen nog worden geproduceerd: de eerste 32 betonnen delen van 711 in totaal zijn op het moment van schrijven klaar, aldus de projectorganisatie. Meerdere Nederlandse bouwbedrijven en ingenieurs zijn betrokken bij het miljardenproject, waaronder BAM Infra.

Het eerste tunneldeel. © Femern A/S
Bij de gele streep komt de tunnel ongeveer te liggen. © Google Earth

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Neem nu een Infrasite Premium abonnement voor € 12,- per maand.

ABONNEREn

Auteur: Geert van der Klugt

Journalist en redacteur voor Infrasite.