ipv delft
Gigantische opgave

Nederlandse ingenieur ontwerpt veertig Vlaamse kunstwerken

Bergwijkbrug Merelbeke in België, mede ontworpen door ipv Delft en opgeleverd in 2021. ipv Delft

Ingenieursbureau ipv Delft werkt over de grens aan de vervanging van ongeveer veertig Vlaamse kunstwerken. Het Nederlandse bedrijf legt de basis voor het ontwerp, de sloop en heropbouw van tientallen bruggen. Uiteindelijk wordt de uitvoering aan één aannemer gegund. Die aanpak is ongekend in Vlaanderen en zeldzaam in Nederland.

Een enkele aannemer voor een opgave van deze grootte is nieuw voor Vlaanderen. “Dit zal niet het enige projecten zijn waarbij heel veel kunstwerken worden gerenoveerd, maar wel de eerste die op deze manier wordt aangepakt”, vertelt Ivo Mulders, project manager bij ipv Delft.

Het project komt van Agentschap Wegen en Verkeer (AWV) en De Vlaamse Waterweg. Samen zijn de partijen te zien als de Vlaamse tegenhanger van Rijkswaterstaat. Het voordeel van een enkele aannemer is snelheid.

Net zoals AWV en De Vlaamse Waterweg heeft Rijkswaterstaat een behoorlijke backlog van onderhoudsopgaven. Een enkele opdracht voor tientallen kunstwerken is ook in Nederland ongebruikelijk. “Zowel in binnen- als buitenland zien we grote vervangingsopgave die erg traag verlopen”, aldus Mulders. “Ik zie heel veel manieren om dat te versnellen.”

De hoofdaannemer is nog niet geselecteerd, maar het werk begon maanden terug. Ipv Delft kreeg de opdracht om een handboek te maken voor de vormgeving van de nieuwe kunstwerken. Het handboek geeft richting aan de aannemer die de kunstwerken uiteindelijk ontwerpt en realiseert.

Snelheid

Het bureau werd halverwege 2022 ingehuurd door ingenieurscombinatie Bruggenbouwers, een samenwerking van Arcadis, SBE en Tractebel. Zij verrichten het voorbereidende werk in opdracht van AWV en De Vlaamse Waterweg. Vlaanderen hanteert voor het eerst een public-private partnership (PPS) voor een aanbesteding van deze grootte. Dat betekent dat de aannemer in een vroeg stadium wordt gekozen en niet alleen sloopt of bouwt, maar meedenkt met het ontwerp.

De Vlaamse kunstwerken in kwestie zijn oud en nodig aan vervanging toe. De opdracht omvat circa 40 kunstwerken, maar welke dat precies gaan worden is nog niet bekend. De selectie bevat een aantal indrukwekkende bouwwerken, zegt Mulders, maar de meeste kunstwerken zijn doorsnee doorgangen en bruggen bij snelwegen. “We gaan niet van elk kunstwerk een heel bijzonder ontwerp maken. De vraag is meer hoe je de bestaande vormgeving terugkrijgt in de nieuwe kunstwerken.”

Mulders verwacht dat de hoofdaannemer ergens volgend jaar wordt geselecteerd. Vervolgens gaat ipv Delft met de aannemer samenwerken aan het ontwerp en de uitvoering. De richtlijnen worden reeds in een handboek vastgesteld. Het ingenieursbureau geeft bijvoorbeeld vorm aan aanlandingen, leuningen, steunpunten en materiaalgebruik.

Geen kinderspel

Het Delftse bedrijf heeft ervaring met het ontwerp van diverse kunstwerken, waaronder bijna 40 viaducten in en over de Buitenring Parkstad Limburg (BPL). Dit betekent niet dat het Vlaamse project kinderspel is, benadrukt Mulders.

“De viaducten in Limburg zijn allemaal nieuwbouw, dus konden we overal een eigen identiteit en vormgeving bepalen. De Vlaamse kunstwerken zijn verspreid over heel Vlaanderen en aangesloten op een breed wegen- en waternetwerk. Voor welke aansluitingen kies je? Ga je voor een traditionele vormgeving of een toekomstgerichter ontwerp? De uitdaging is uniek.”

Wegenbouw is een van de onderwerpen tijdens de Dag van de Infra, een congres van Infrasite en SpoorPro op 23 mei in De Doelen, Rotterdam. Navigeer naar deze website voor meer informatie en inschrijvingen.

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Profiteer nu van de introductieaanbieding voor € 10,- per maand.

Bekijk de aanbieding

Auteur: Geert van der Klugt

Journalist en redacteur voor Infrasite.

Nederlandse ingenieur ontwerpt veertig Vlaamse kunstwerken | Infrasite
ipv delft
Gigantische opgave

Nederlandse ingenieur ontwerpt veertig Vlaamse kunstwerken

Bergwijkbrug Merelbeke in België, mede ontworpen door ipv Delft en opgeleverd in 2021. ipv Delft

Ingenieursbureau ipv Delft werkt over de grens aan de vervanging van ongeveer veertig Vlaamse kunstwerken. Het Nederlandse bedrijf legt de basis voor het ontwerp, de sloop en heropbouw van tientallen bruggen. Uiteindelijk wordt de uitvoering aan één aannemer gegund. Die aanpak is ongekend in Vlaanderen en zeldzaam in Nederland.

Een enkele aannemer voor een opgave van deze grootte is nieuw voor Vlaanderen. “Dit zal niet het enige projecten zijn waarbij heel veel kunstwerken worden gerenoveerd, maar wel de eerste die op deze manier wordt aangepakt”, vertelt Ivo Mulders, project manager bij ipv Delft.

Het project komt van Agentschap Wegen en Verkeer (AWV) en De Vlaamse Waterweg. Samen zijn de partijen te zien als de Vlaamse tegenhanger van Rijkswaterstaat. Het voordeel van een enkele aannemer is snelheid.

Net zoals AWV en De Vlaamse Waterweg heeft Rijkswaterstaat een behoorlijke backlog van onderhoudsopgaven. Een enkele opdracht voor tientallen kunstwerken is ook in Nederland ongebruikelijk. “Zowel in binnen- als buitenland zien we grote vervangingsopgave die erg traag verlopen”, aldus Mulders. “Ik zie heel veel manieren om dat te versnellen.”

De hoofdaannemer is nog niet geselecteerd, maar het werk begon maanden terug. Ipv Delft kreeg de opdracht om een handboek te maken voor de vormgeving van de nieuwe kunstwerken. Het handboek geeft richting aan de aannemer die de kunstwerken uiteindelijk ontwerpt en realiseert.

Snelheid

Het bureau werd halverwege 2022 ingehuurd door ingenieurscombinatie Bruggenbouwers, een samenwerking van Arcadis, SBE en Tractebel. Zij verrichten het voorbereidende werk in opdracht van AWV en De Vlaamse Waterweg. Vlaanderen hanteert voor het eerst een public-private partnership (PPS) voor een aanbesteding van deze grootte. Dat betekent dat de aannemer in een vroeg stadium wordt gekozen en niet alleen sloopt of bouwt, maar meedenkt met het ontwerp.

De Vlaamse kunstwerken in kwestie zijn oud en nodig aan vervanging toe. De opdracht omvat circa 40 kunstwerken, maar welke dat precies gaan worden is nog niet bekend. De selectie bevat een aantal indrukwekkende bouwwerken, zegt Mulders, maar de meeste kunstwerken zijn doorsnee doorgangen en bruggen bij snelwegen. “We gaan niet van elk kunstwerk een heel bijzonder ontwerp maken. De vraag is meer hoe je de bestaande vormgeving terugkrijgt in de nieuwe kunstwerken.”

Mulders verwacht dat de hoofdaannemer ergens volgend jaar wordt geselecteerd. Vervolgens gaat ipv Delft met de aannemer samenwerken aan het ontwerp en de uitvoering. De richtlijnen worden reeds in een handboek vastgesteld. Het ingenieursbureau geeft bijvoorbeeld vorm aan aanlandingen, leuningen, steunpunten en materiaalgebruik.

Geen kinderspel

Het Delftse bedrijf heeft ervaring met het ontwerp van diverse kunstwerken, waaronder bijna 40 viaducten in en over de Buitenring Parkstad Limburg (BPL). Dit betekent niet dat het Vlaamse project kinderspel is, benadrukt Mulders.

“De viaducten in Limburg zijn allemaal nieuwbouw, dus konden we overal een eigen identiteit en vormgeving bepalen. De Vlaamse kunstwerken zijn verspreid over heel Vlaanderen en aangesloten op een breed wegen- en waternetwerk. Voor welke aansluitingen kies je? Ga je voor een traditionele vormgeving of een toekomstgerichter ontwerp? De uitdaging is uniek.”

Wegenbouw is een van de onderwerpen tijdens de Dag van de Infra, een congres van Infrasite en SpoorPro op 23 mei in De Doelen, Rotterdam. Navigeer naar deze website voor meer informatie en inschrijvingen.

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Neem nu een Infrasite Premium abonnement voor € 12,- per maand.

ABONNEREn

Auteur: Geert van der Klugt

Journalist en redacteur voor Infrasite.