Vervanging viaduct A16 Rotterdam start vanwege risico op ‘brosse breuk’

viaduct a16 rotterdam vervanging brosse breuk (1)
Het huidige viaduct over de Hoofdweg in de A16 Rotterdam. Rijkswaterstaat

Op een van de drukste punten van de A16 Rotterdam wordt in mei begonnen met de vervanging van het huidige viaduct over de Hoofdweg. Dat maakt Rijkswaterstaat deze week bekend. Op het oude viaduct geldt sinds 2021 een gewichtsbeperking nadat de constructie werd afgekeurd vanwege een risico op ‘brosse breuk’. 

De Groene Boog, een bouwcombinatie van Besix, Dura Vermeer, Van Oord, Croonwolter&dros en Mobilis, voert het werk uit als onderdeel van het project A16 Rotterdam. De voorbereiding van de vervanging is al langer op gang. In het afgelopen jaar werden er kabels en leidingen verlegd en damwanden en zand aangebracht. De aannemers werken toe naar de eerste helft van mei: dan maken ze het oude viaduct met de grond gelijk.

In de plaats van het oude viaduct komt eerst een tijdelijke hulpbrug voor het verkeer. Tussen mei en december bouwen de aannemers een nieuw viaduct in de richting van Dordrecht. Vervolgens wordt in 2025 tussen januari en augustus een nieuw viaduct gebouwd in de richting van de A20 en het Terbregseplein.

Brosse breuk

Het risico waarvoor het viaduct wordt vervangen klinkt dramatischer dan het is, vertelt technisch manager Frans Meijer van Rijkswaterstaat tegenover het vakblad Cobouw. Brosse breuk is een mechanisme waarbij een object het “zonder aankondiging” begeeft door dwarskrachtbelasting, legt hij uit. De kans op bezwijken is aanwezig bij het viaduct over de Hoofdweg, maar de kans is naar verluidt niet erg groot.

Vervanging in plaats van renovatie

Vanwege het risico werd in 2021 een gewichtsbeperking ingesteld op het huidige viaduct. Een jaar later liet Rijkswaterstaat een ondersteuningsconstructie bouwen om het risico verder te verkleinen. Toen was de beheerder nog van plan om het probleem op lange termijn met een renovatie op te lossen. Maar bij de voorbereiding van die renovatie zou duidelijk zijn geworden dat een volledige vervanging effectiever is.

In een brief van Rijkswaterstaat aan het ministerie valt te lezen dat de vervanging tientallen miljoenen euro’s meer kost dan de oorspronkelijke renovatie, die werd geraamd op ongeveer 30 miljoen euro.

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Neem nu een Infrasite Premium abonnement voor € 12,- per maand.

ABONNEREn

Auteur: Geert van der Klugt

Journalist en redacteur voor Infrasite.

Vervanging viaduct A16 Rotterdam start vanwege risico op ‘brosse breuk’ | Infrasite

Vervanging viaduct A16 Rotterdam start vanwege risico op ‘brosse breuk’

viaduct a16 rotterdam vervanging brosse breuk (1)
Het huidige viaduct over de Hoofdweg in de A16 Rotterdam. Rijkswaterstaat

Op een van de drukste punten van de A16 Rotterdam wordt in mei begonnen met de vervanging van het huidige viaduct over de Hoofdweg. Dat maakt Rijkswaterstaat deze week bekend. Op het oude viaduct geldt sinds 2021 een gewichtsbeperking nadat de constructie werd afgekeurd vanwege een risico op ‘brosse breuk’. 

U las zojuist de inleiding van het artikel. Wilt u verder lezen?

Bent u al abonnee?

Inloggen

Auteur: Geert van der Klugt

Journalist en redacteur voor Infrasite.