luchtfoto-n206-europaweg_1 rijnlandroute

Boskalis wint reconstructie N206 Europaweg, klus van 80 miljoen

Een luchtfoto van een deel van de N206 Europaweg bij Leiden. Foto via de provincie Zuid-Holland

De opdracht voor de reconstructie van de N206 Europaweg in Leiden gaat naar Boskalis. De klus heeft  een waarde van ongeveer 80 miljoen euro, laat de provincie Zuid-Holland deze week op TenderNed weten. Eind vorig jaar maakte de opdrachtgever al het voornemen bekend om de opdracht aan Boskalis te gunnen, nu is de gunning definitief. Wat gaat er gebeuren?    

“Het grootste infrastructuurproject van Zuid-Holland”, zo omschrijft de provincie het project waar de reconstructie van de N206 Europaweg deel van uitmaakt. Dit project heet de RijnlandRoute, een nieuwe wegverbinding in aanbouw tussen Katwijk en de A4 bij Leiden. De reconstructie van de N206 Europaweg is de laatste van de drie deelprojecten waar de RijnlandRoute uit bestaat.

Wanneer het werk aan de weg precies begint is nog niet bekend, valt op dinsdag 23 januari te lezen in de planning van de projectorganisatie. Wel is het duidelijk wat er gaat gebeuren. “De N206 Europaweg krijgt in iedere rijrichting twee rijstroken, het Lammenschansplein gaat op de schop en De Lammebrug en Trekvlietbrug worden vervangen. De Lammebrug blijft beweegbaar en wordt breder en 2,5 meter hoger. Hierdoor hoeft deze brug in de toekomst minder vaak open voor schepen. De Trekvlietbrug wordt vervangen door een vaste brug.”

Een impressie van het toekomstige, verhoogde Lammenschansplein. Artikel gaat verder na de foto. © RijnlandRoute.nl  

Alcatel-termijn

In december 2023 liet de provincie Zuid-Holland al weten dat Boskalis was geselecteerd als aannemer voor de klus. Daarmee was de gunning echter nog niet definitief. De zogeheten Alcatel-termijn ging van start, een periode van twintig dagen waarin andere kandidaten bezwaar konden maken tegen het besluit. Het lijkt erop dat dit geen hordes heeft opgeworpen, want het gunningsbesluit is deze week op TenderNed gedeeld.

Laatste stappen voor RijnlandRoute

Naast de N206 Europaweg bestaat de RijnlandRoute uit twee andere deelprojecten: de N206 Tjalmaweg en de N434 met Corbulotunnel. Het werk aan de N206 Tjalmaweg, die in de afgelopen jaren werd verbreed en deels verdiept aangelegd, is vorig jaar afgerond door Boskalis. De nieuwe Corbulotunnel in de N434 wordt naar verwachting deze zomer in gebruik genomen. De planning voor het werk aan de N206 Europaweg is nog niet bekend.

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Neem nu een Infrasite Premium abonnement voor € 12,- per maand.

ABONNEREn

Auteur: Geert van der Klugt

Journalist en redacteur voor Infrasite.

Boskalis wint reconstructie N206 Europaweg, klus van 80 miljoen | Infrasite
luchtfoto-n206-europaweg_1 rijnlandroute

Boskalis wint reconstructie N206 Europaweg, klus van 80 miljoen

Een luchtfoto van een deel van de N206 Europaweg bij Leiden. Foto via de provincie Zuid-Holland

De opdracht voor de reconstructie van de N206 Europaweg in Leiden gaat naar Boskalis. De klus heeft  een waarde van ongeveer 80 miljoen euro, laat de provincie Zuid-Holland deze week op TenderNed weten. Eind vorig jaar maakte de opdrachtgever al het voornemen bekend om de opdracht aan Boskalis te gunnen, nu is de gunning definitief. Wat gaat er gebeuren?    

“Het grootste infrastructuurproject van Zuid-Holland”, zo omschrijft de provincie het project waar de reconstructie van de N206 Europaweg deel van uitmaakt. Dit project heet de RijnlandRoute, een nieuwe wegverbinding in aanbouw tussen Katwijk en de A4 bij Leiden. De reconstructie van de N206 Europaweg is de laatste van de drie deelprojecten waar de RijnlandRoute uit bestaat.

Wanneer het werk aan de weg precies begint is nog niet bekend, valt op dinsdag 23 januari te lezen in de planning van de projectorganisatie. Wel is het duidelijk wat er gaat gebeuren. “De N206 Europaweg krijgt in iedere rijrichting twee rijstroken, het Lammenschansplein gaat op de schop en De Lammebrug en Trekvlietbrug worden vervangen. De Lammebrug blijft beweegbaar en wordt breder en 2,5 meter hoger. Hierdoor hoeft deze brug in de toekomst minder vaak open voor schepen. De Trekvlietbrug wordt vervangen door een vaste brug.”

Een impressie van het toekomstige, verhoogde Lammenschansplein. Artikel gaat verder na de foto. © RijnlandRoute.nl  

Alcatel-termijn

In december 2023 liet de provincie Zuid-Holland al weten dat Boskalis was geselecteerd als aannemer voor de klus. Daarmee was de gunning echter nog niet definitief. De zogeheten Alcatel-termijn ging van start, een periode van twintig dagen waarin andere kandidaten bezwaar konden maken tegen het besluit. Het lijkt erop dat dit geen hordes heeft opgeworpen, want het gunningsbesluit is deze week op TenderNed gedeeld.

Laatste stappen voor RijnlandRoute

Naast de N206 Europaweg bestaat de RijnlandRoute uit twee andere deelprojecten: de N206 Tjalmaweg en de N434 met Corbulotunnel. Het werk aan de N206 Tjalmaweg, die in de afgelopen jaren werd verbreed en deels verdiept aangelegd, is vorig jaar afgerond door Boskalis. De nieuwe Corbulotunnel in de N434 wordt naar verwachting deze zomer in gebruik genomen. De planning voor het werk aan de N206 Europaweg is nog niet bekend.

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Neem nu een Infrasite Premium abonnement voor € 12,- per maand.

ABONNEREn

Auteur: Geert van der Klugt

Journalist en redacteur voor Infrasite.