van brienenoordbrug (1)

Rijkswaterstaat stopt aanbesteding Van Brienenoordbrug

De Van Brienenoordbrug tijdens een afsluiting in augustus 2023. ANP / Jeffrey Groeneweg

De aanbesteding van de vernieuwing van de Van Brienenoordbrug in Rotterdam gaat niet door. Een bouwcombinatie heeft zich al gemeld voor de opdracht die sinds eind 2022 op de markt stond, maar volgens Rijkswaterstaat zijn de prijzen die worden gevraagd voor het dragen van de risico’s te hoog om door te gaan.

Het besluit heeft gevolgen voor toekomstige aanbestedingen en relaties tussen Rijkswaterstaat en aannemers, zegt minister Mark Harbers van Infrastructuur en Waterstaat. Lees daarover meer in het volledige artikel dat hieronder beschikbaar is voor abonnees van Infrasite.

“Op de ingeslagen weg doorgaan is niet mogelijk. Daarom is besloten de aanbesteding voor de Van Brienenoordbrug in deze vorm te stoppen. Er wordt een nieuwe aanpak opgesteld waarmee het project later, in een andere vorm, opnieuw aanbesteed kan worden”, schrijft Harbers op maandag 22 januari in een brief aan de Tweede Kamer.

Het probleem met de huidige opdracht is volgens de minister dat de manier van aanbesteden een “groot en complex project oplevert dat grote risico’s met zich meebrengt”. Het dragen van die risico’s zou “excessief hoog beprijsd” worden. Met andere woorden: Rijkswaterstaat is niet bereid om de prijs te betalen die door de enkele kandidaat wordt gevraagd voor het dragen van de risico’s.

Oorzaak en oplossing volgens ministerie

Eind vorig jaar maakte een bron uit de aannemerij al bekend dat de aanbesteding slechts één kandidaat had aangetrokken. Meerdere experts waarschuwden dat een enkele kandidaat vanwege een gebrek aan concurrentie vaak niet leidt tot de beste prijs-kwaliteitsverhouding. Naar verluidt was de enkele kandidaat voor de vernieuwing van de Van Brienenoordbrug een bouwcombinatie van Mobilis, Dura Vermeer en Hollandia.

Het was niet de bedoeling dat het zo zou lopen, zegt minister Harbers op maandag in de brief. “Toen het project in 2018 werd voorbereid was het nog gebruikelijk om grote integrale projecten met samenhangende risico’s aan te besteden.” Maar in de afgelopen jaren zijn de kosten in de bouw gestegen en nam het personeelstekort toe, aldus Harbers. “Rijkswaterstaat ziet dat aannemers steeds terughoudender zijn in het nemen van risico’s.”

De opdrachtgever gaat een nieuwe aanpak maken voor de vernieuwing van de brug waarin de risico’s voor de markt wél ‘acceptabel’ zijn. Dat gebeurt onder andere door de opdracht in meerdere delen te hakken. De nieuwe aanpak moet in de zomer van 2024 klaar zijn. “Daarna zal het project in een andere vorm opnieuw worden aanbesteed. Rijkswaterstaat verwacht dat de nieuwe aanpak voldoende interesse in de markt zal opwekken.”

Invloed op andere projecten

“Het komt niet vaak voor dat Rijkswaterstaat in een gevorderd stadium een aanbesteding afbreekt”, zegt minister Harbers verder over het besluit. “De vernieuwingsopgave van Rijkswaterstaat is echter groot en de financiële middelen zijn beperkt. Rijkswaterstaat zal in afstemming met de markt moeten komen tot een nieuwe werkwijze.”

Dat laatste geldt niet alleen voor de Van Brienenoordbrug, zegt de minister, maar ook voor andere projecten. “Het is duidelijk dat gestegen bouwprijzen een feit zijn en tot hogere kosten leiden. Dit kan effect hebben op de programmering van de vernieuwingsprojecten. Bij het opnieuw aanbesteden van de vernieuwing van de Van Brienenoordbrug zullen meer risico’s bij Rijkswaterstaat komen te liggen. Ook voor andere complexe projecten geldt dat Rijkswaterstaat deze in de toekomst in delen zal aanbesteden, zodat het risicoprofiel van de projecten die worden aanbesteed acceptabel is voor de markt.”

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Profiteer nu van de introductieaanbieding voor € 10,- per maand.

Bekijk de aanbieding

Auteur: Geert van der Klugt

Journalist en redacteur voor Infrasite.

Rijkswaterstaat stopt aanbesteding Van Brienenoordbrug | Infrasite
van brienenoordbrug (1)

Rijkswaterstaat stopt aanbesteding Van Brienenoordbrug

De Van Brienenoordbrug tijdens een afsluiting in augustus 2023. ANP / Jeffrey Groeneweg

De aanbesteding van de vernieuwing van de Van Brienenoordbrug in Rotterdam gaat niet door. Een bouwcombinatie heeft zich al gemeld voor de opdracht die sinds eind 2022 op de markt stond, maar volgens Rijkswaterstaat zijn de prijzen die worden gevraagd voor het dragen van de risico’s te hoog om door te gaan.

Het besluit heeft gevolgen voor toekomstige aanbestedingen en relaties tussen Rijkswaterstaat en aannemers, zegt minister Mark Harbers van Infrastructuur en Waterstaat. Lees daarover meer in het volledige artikel dat hieronder beschikbaar is voor abonnees van Infrasite.

“Op de ingeslagen weg doorgaan is niet mogelijk. Daarom is besloten de aanbesteding voor de Van Brienenoordbrug in deze vorm te stoppen. Er wordt een nieuwe aanpak opgesteld waarmee het project later, in een andere vorm, opnieuw aanbesteed kan worden”, schrijft Harbers op maandag 22 januari in een brief aan de Tweede Kamer.

Het probleem met de huidige opdracht is volgens de minister dat de manier van aanbesteden een “groot en complex project oplevert dat grote risico’s met zich meebrengt”. Het dragen van die risico’s zou “excessief hoog beprijsd” worden. Met andere woorden: Rijkswaterstaat is niet bereid om de prijs te betalen die door de enkele kandidaat wordt gevraagd voor het dragen van de risico’s.

Oorzaak en oplossing volgens ministerie

Eind vorig jaar maakte een bron uit de aannemerij al bekend dat de aanbesteding slechts één kandidaat had aangetrokken. Meerdere experts waarschuwden dat een enkele kandidaat vanwege een gebrek aan concurrentie vaak niet leidt tot de beste prijs-kwaliteitsverhouding. Naar verluidt was de enkele kandidaat voor de vernieuwing van de Van Brienenoordbrug een bouwcombinatie van Mobilis, Dura Vermeer en Hollandia.

Het was niet de bedoeling dat het zo zou lopen, zegt minister Harbers op maandag in de brief. “Toen het project in 2018 werd voorbereid was het nog gebruikelijk om grote integrale projecten met samenhangende risico’s aan te besteden.” Maar in de afgelopen jaren zijn de kosten in de bouw gestegen en nam het personeelstekort toe, aldus Harbers. “Rijkswaterstaat ziet dat aannemers steeds terughoudender zijn in het nemen van risico’s.”

De opdrachtgever gaat een nieuwe aanpak maken voor de vernieuwing van de brug waarin de risico’s voor de markt wél ‘acceptabel’ zijn. Dat gebeurt onder andere door de opdracht in meerdere delen te hakken. De nieuwe aanpak moet in de zomer van 2024 klaar zijn. “Daarna zal het project in een andere vorm opnieuw worden aanbesteed. Rijkswaterstaat verwacht dat de nieuwe aanpak voldoende interesse in de markt zal opwekken.”

Invloed op andere projecten

“Het komt niet vaak voor dat Rijkswaterstaat in een gevorderd stadium een aanbesteding afbreekt”, zegt minister Harbers verder over het besluit. “De vernieuwingsopgave van Rijkswaterstaat is echter groot en de financiële middelen zijn beperkt. Rijkswaterstaat zal in afstemming met de markt moeten komen tot een nieuwe werkwijze.”

Dat laatste geldt niet alleen voor de Van Brienenoordbrug, zegt de minister, maar ook voor andere projecten. “Het is duidelijk dat gestegen bouwprijzen een feit zijn en tot hogere kosten leiden. Dit kan effect hebben op de programmering van de vernieuwingsprojecten. Bij het opnieuw aanbesteden van de vernieuwing van de Van Brienenoordbrug zullen meer risico’s bij Rijkswaterstaat komen te liggen. Ook voor andere complexe projecten geldt dat Rijkswaterstaat deze in de toekomst in delen zal aanbesteden, zodat het risicoprofiel van de projecten die worden aanbesteed acceptabel is voor de markt.”

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Profiteer nu van de introductieaanbieding voor € 10,- per maand.

Bekijk de aanbieding

Auteur: Geert van der Klugt

Journalist en redacteur voor Infrasite.