Monitoring redt Vollenhoventunnel van het lot van de Margriettunnel

prinses margriettunnel tunnel monitoring
Foto ter illustratie. Werkzaamheden in 2023 voor het herstel van de omhoog gekomen Prinses Margriettunnel. ANP / Hollandse Hoogte / Jilmer Postma

Het bodemonderzoeksbedrijf Fugro houdt voor Rijkswaterstaat ruim 60 kunstwerken in de gaten, waaronder de eerder omhoog gekomen Prinses Margriettunnel en Vollenhoventunnel. Met deformatie- en andere metingen wordt bekeken hoe de tunnels en bruggen met verloop van tijd veranderen, zodat Rijkswaterstaat op tijd aan de slag kan met onderhoud, renovatie of vervanging. Zonder metingen had het bij de Vollenhoventunnel een stuk slechter kunnen aflopen, zo vertelt Patrick Bakhuizen van Fugro in een ingezonden artikel.

Het herstel van de Prinses Margriettunnel op de A7 gaat nog een jaar langer duren. Het wegdek van de tunnel kwam in december 2022 omhoog en sindsdien is er sprake van overlast door herstelwerkzaamheden. Dit werpt een belangrijk licht op de noodzaak van tijdige en continue monitoring in de infrastructuursector. Dankzij monitoring zijn vergelijkbare problemen voorkomen bij de Vollenhoventunnel in de A28 bij Zeist.

Naar aanleiding van de problemen bij de Margriettunnel heeft Rijkswaterstaat aan Fugro gevraagd om vijf tunnels te monitoren die in dezelfde periode zijn gebouwd. Uit die monitoring bleek dat bij de Vollenhoventunnel hetzelfde mankement speelde als bij de Margriettunnel, namelijk het omhoog komen van een tunnelmoot (een deel van de tunnelbak) door gebroken grondankers.

Dankzij deze proactieve aanpak kon Rijkswaterstaat tijdig ingrijpen. Op basis van de bevindingen van de monitoring kon verdere schade aan de Vollenhoventunnel worden voorkomen. Door de snelheid te verlagen en strategische maatregelen te nemen, zoals het plaatsen van betonnen randen, kon Rijkswaterstaat de situatie onder controle houden zonder ernstige verkeershinder te veroorzaken. De tunnel kon gewoon open blijven.

Dit voorbeeld benadrukt het belang van proactieve monitoring in het voorkomen van grootschalige infrastructurele problemen. Het is niet alleen een kwestie van het herstellen van schade nadat deze is opgetreden, maar eerder van het voorkomen ervan door vroegtijdige opsporing en ingrijpen. Door infrastructurele elementen voortdurend te controleren, kunnen we kleine problemen identificeren voordat ze escaleren tot grote crises. Dit bespaart niet alleen kosten, maar voorkomt ook ongemak en potentieel gevaar voor weggebruikers.

De voordelen van continue monitoring reiken verder dan infrastructuur. Denk aan het monitoren van waterstanden, grondbewegingen en gebouwen. Door deze factoren in de gaten te houden, kunnen we risico’s op overstromingen, verzakkingen en instortingen beperken. Natuurlijk is continue monitoring niet zonder kosten. Echter, de baten in termen van veiligheid, economie en welzijn wegen ruimschoots op tegen de investeringen.

Door: Patrick Bakhuizen, Fugro


Technieken voor monitoring

In 2022 is Fugro geselecteerd voor het leveren van verschillende landmeetkundige diensten aan Rijkswaterstaat, zo zegt het bodemonderzoeksbedrijf op zijn website. Binnen dit vierjarige raamcontract zijn Fugro en onderaannemer Wagemaker nu aan de slag met deformatiemetingen en advies over de instandhouding van 58 kunstwerken in Nederland.

Richard Bun, contractmanager bij Fugro: “Het beste is om infrastructuur langdurig en hoogfrequent te monitoren, bijvoorbeeld al vanaf tien jaar na oplevering. Op die manier ontstaat een goed beeld van het natuurlijke gedrag van een object, zodat afwijkingen van de trend duidelijker naar voren komen. Zo voert Fugro langs de HSL permanente automatische monitoring van het spoor uit met Robotic Total Stations (RTS), om eventuele zettingen te kunnen detecteren. Ook bij de aanleg van de Hubertustunnel en de Victorie Boogie Woogietunnel in Den Haag is deze technologie toegepast.”

Verder onderzoekt Fugro voor Rijkswaterstaat jaarlijks ruim 8.900 km asfalt van rijkswegen met het rijdende monitoringsysteem ‘ARAN’. Op een onderzoeksvoertuig zijn verschillende naar beneden gerichte sensoren en lasercamera’s aangebracht, die een 4 m brede strook van het wegoppervlak op een schaal van 1 millimeter onderzoeken op scheuren, gaten, vlakheid, verkanting, rafeling en spoorvorming. Doordat het meetvoertuig met een normale snelheid rijdt, is er geen hinder voor het andere wegverkeer, wat de veiligheid vergroot en de doorstroom bevordert.

Een andere techniek is ‘TotaLite’. Met strategisch geplaatste camera’s worden tot maximaal één keer per minuut de posities van maatgevende punten op objecten gemeten, zodat bewegingen (bijvoorbeeld door zakking of andere deformaties) met millimeternauwkeurigheid kunnen worden gemonitord.

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Neem nu een Infrasite Premium abonnement voor € 12,- per maand.

ABONNEREn

Auteur: Geert van der Klugt

Journalist en redacteur voor Infrasite.

Monitoring redt Vollenhoventunnel van het lot van de Margriettunnel | Infrasite

Monitoring redt Vollenhoventunnel van het lot van de Margriettunnel

prinses margriettunnel tunnel monitoring
Foto ter illustratie. Werkzaamheden in 2023 voor het herstel van de omhoog gekomen Prinses Margriettunnel. ANP / Hollandse Hoogte / Jilmer Postma

Het bodemonderzoeksbedrijf Fugro houdt voor Rijkswaterstaat ruim 60 kunstwerken in de gaten, waaronder de eerder omhoog gekomen Prinses Margriettunnel en Vollenhoventunnel. Met deformatie- en andere metingen wordt bekeken hoe de tunnels en bruggen met verloop van tijd veranderen, zodat Rijkswaterstaat op tijd aan de slag kan met onderhoud, renovatie of vervanging. Zonder metingen had het bij de Vollenhoventunnel een stuk slechter kunnen aflopen, zo vertelt Patrick Bakhuizen van Fugro in een ingezonden artikel.

U las zojuist de inleiding van het artikel. Wilt u verder lezen?

Bent u al abonnee?

Inloggen

Auteur: Geert van der Klugt

Journalist en redacteur voor Infrasite.