vollenhoventunnel

Ook de Vollenhoventunnel is omhooggekomen

De Vollenhoventunnel in de A28. Rijkswaterstaat (via X)

Een deel van de Vollenhoventunnel in de A28 bij Zeist is afgelopen week enkele millimeters omhooggekomen. Rijkswaterstaat denkt dat het te maken heeft met de extreem hoge grondwaterstand. Ook zijn de ankers in de paalfundering mogelijk stuk. De tunnel heeft een vergelijkbare constructie als die van de Prinses Margriettunnel in Friesland, een tunnel die eerder al voor een deel omhoogkwam door problemen met de fundering. 

Bij de Vollenhoventunnel wordt in de nacht van vrijdag op zaterdag op de vluchtstrook in beide richtingen een barrier geplaatst waarachter begin volgende week grote betonblokken als tegengewicht moeten komen. Het gewicht hiervan moet de tunneldelen stabiliseren en voorkomen dat ze verder omhoogkomen. Als de betonblokken er liggen wordt direct onderzocht of er nog meer moet gebeuren, laat Rijkswaterstaat weten.

Door de maatregel ontbreekt straks ter hoogte van de tunnel de vluchtstrook voor een deel. Ter hoogte van de barrier wordt de snelheid verlaagd van 100 naar 90 kilometer per uur.

Vergelijkbaar met Prinses Margriettunnel

De Vollenhoventunnel bleek vorig jaar een van de tunnels met een vergelijkbare funderingsconstructie als die van de Prinses Margriettunnel. Bij die laatste tunnel kwam eerder een tunneldeel omhoog omdat de paalfundering de opwaartse waterdruk niet meer aan kon. Zogenoemde voorspanstaven, die onderdeel uitmaken van de destijds aangebrachte paalfundering, zijn zeer waarschijnlijk gebroken als gevolg van roestvorming, bleek uit onderzoek.

In december werd in en op de tunnelbak van de Vollenhoventunnel een monitoringssysteem aangebracht, waarmee de tunnelconstructie 24 uur per dag in de gaten kan worden gehouden. “Omdat bij een van de tunnelmoten in de Vollenhoventunnel nu een kleine afwijking is gemeten kunnen dus direct preventieve maatregelen genomen worden. Bij andere tunnels met dezelfde funderingsconstructie zijn vooralsnog geen afwijkingen gemeten”, aldus Rijkswaterstaat.

Zoeken naar oplossingen

Voor de Vollenhoventunnel is het volgens Rijkswaterstaat noodzakelijk nader onderzoek te doen naar de oorzaak en mogelijke oplossing. “Vooralsnog zijn er geen technieken beschikbaar om eenvoudig vast te stellen of en in hoeverre ankerpalen van tunneldelen zijn bezweken in een fundering. Daarmee is het moeilijk te voorspellen welk risico er is voor de Vollenhoventunnel en treffen we de voorgenoemde maatregelen.”

Lees ook:

Auteur: Geert van der Klugt

Bron: ANP

Journalist en redacteur voor Infrasite.

Ook de Vollenhoventunnel is omhooggekomen | Infrasite
vollenhoventunnel

Ook de Vollenhoventunnel is omhooggekomen

De Vollenhoventunnel in de A28. Rijkswaterstaat (via X)

Een deel van de Vollenhoventunnel in de A28 bij Zeist is afgelopen week enkele millimeters omhooggekomen. Rijkswaterstaat denkt dat het te maken heeft met de extreem hoge grondwaterstand. Ook zijn de ankers in de paalfundering mogelijk stuk. De tunnel heeft een vergelijkbare constructie als die van de Prinses Margriettunnel in Friesland, een tunnel die eerder al voor een deel omhoogkwam door problemen met de fundering. 

Bij de Vollenhoventunnel wordt in de nacht van vrijdag op zaterdag op de vluchtstrook in beide richtingen een barrier geplaatst waarachter begin volgende week grote betonblokken als tegengewicht moeten komen. Het gewicht hiervan moet de tunneldelen stabiliseren en voorkomen dat ze verder omhoogkomen. Als de betonblokken er liggen wordt direct onderzocht of er nog meer moet gebeuren, laat Rijkswaterstaat weten.

Door de maatregel ontbreekt straks ter hoogte van de tunnel de vluchtstrook voor een deel. Ter hoogte van de barrier wordt de snelheid verlaagd van 100 naar 90 kilometer per uur.

Vergelijkbaar met Prinses Margriettunnel

De Vollenhoventunnel bleek vorig jaar een van de tunnels met een vergelijkbare funderingsconstructie als die van de Prinses Margriettunnel. Bij die laatste tunnel kwam eerder een tunneldeel omhoog omdat de paalfundering de opwaartse waterdruk niet meer aan kon. Zogenoemde voorspanstaven, die onderdeel uitmaken van de destijds aangebrachte paalfundering, zijn zeer waarschijnlijk gebroken als gevolg van roestvorming, bleek uit onderzoek.

In december werd in en op de tunnelbak van de Vollenhoventunnel een monitoringssysteem aangebracht, waarmee de tunnelconstructie 24 uur per dag in de gaten kan worden gehouden. “Omdat bij een van de tunnelmoten in de Vollenhoventunnel nu een kleine afwijking is gemeten kunnen dus direct preventieve maatregelen genomen worden. Bij andere tunnels met dezelfde funderingsconstructie zijn vooralsnog geen afwijkingen gemeten”, aldus Rijkswaterstaat.

Zoeken naar oplossingen

Voor de Vollenhoventunnel is het volgens Rijkswaterstaat noodzakelijk nader onderzoek te doen naar de oorzaak en mogelijke oplossing. “Vooralsnog zijn er geen technieken beschikbaar om eenvoudig vast te stellen of en in hoeverre ankerpalen van tunneldelen zijn bezweken in een fundering. Daarmee is het moeilijk te voorspellen welk risico er is voor de Vollenhoventunnel en treffen we de voorgenoemde maatregelen.”

Lees ook:

Auteur: Geert van der Klugt

Bron: ANP

Journalist en redacteur voor Infrasite.