nieuw viaduct hoog burel rijkswaterstaat apeldoorn a1
Hergebruikte liggers

Gloednieuw viaduct over A1 bij Apeldoorn

Het nieuwe viaduct. Erik Karst Fotografie via Rijkswaterstaat

Dura Vermeer is klaar met de bouw van viaduct Hoog Burel over de A1 bij Apeldoorn. Het viaduct werd vanochtend opengesteld voor verkeer. Dura Vermeer maakte het oude viaduct in november vorig jaar gelijk met de grond. Het nieuwe viaduct kwam binnen vier maanden op dezelfde locatie tot stand.

De weg die over het viaduct liep werd in 2017 afgesloten voor zwaar verkeer vanwege betonschade. Drie jaar later kwam Rijkswaterstaat met een aanbesteding voor de vervanging van het viaduct. Het project is onderdeel van de zogeheten Vervanging en Renovatie-opgave, waarbij bruggen, tunnels, sluizen en viaducten uit de jaren ’50 en ’60 worden vernieuwd om storingen en andere problemen te voorkomen.

De sloop- en bouwopdracht van bijna 3,5 miljoen euro werd in 2021 gegund aan Dura Vermeer. De aannemer rondde de sloop eind vorig jaar af, zoals op onderstaande foto te zien is. In december plaatste Dura Vermeer het midden-steunpunt en werden de eerste liggers over de A1 gehesen. Inmiddels is het nieuwe viaduct rond.

“Het ontwerp bestaat uit drie pijlers en vier overspanningen”, vertelt Rijkswaterstaat in een websitebericht. “Per overspanning zijn tien liggers geplaatst. In de buitenste overspanningen zijn 16 circulaire liggers toegepast. Op de liggers is het wegdek aangebracht. Voor de leuning van het viaduct is gekozen voor een donkere kleur die verwijst naar de schaduwrijke omringende bossen.”

hoog burel dura vermeer sloop viaduct
Sloop van het oude viaduct over de A1 bij Apeldoorn in november 2022.

Hergebruikte liggers

Dura Vermeer haalde een deel van de betonnen liggers uit de A7 bij Groningen, waar tevens liggers werden geoogst voor de bouw van een brug in Appingedam. “Daarmee hebben we laten zien dat hergebruik van prefab liggers uitstekend mogelijk is”, aldus Karen Huiskamp, senior communicatieadviseur bij Dura Vermeer Divisie Infra, in een update op de website van het bedrijf.

“Zelfs technische uitdagingen, zoals het inkorten van de ligger en het aanbrengen van een kruisingshoek voor project-specifieke inpassing, zijn gelukt. En dat alles met een duurzaamheidswinst van 90 procent CO2- en grondstoffenbesparing.”

Circulaire viaductbouw

De aanleiding voor het hergebruik van liggers is een uitvraag van Rijkswaterstaat genaamd ‘SBIR Circulaire Viaducten’. De dienst nodigde aannemers en ingenieursbureaus in februari 2020 uit om pilots te bedenken en uit te voeren op het gebied van circulaire viaductbouw.

Een aantal deelnemers sloeg de handen ineen en vormde aannemerscombinatie Liggers 2.0, waaronder Royal HaskoningDHV, Haitsma, Vlasman en Dura Vermeer. De combinatie wil aantonen dat oude liggers gelijkwaardig zijn aan nieuwe liggers. Dat doet de combinatie onder andere met pilots zoals de bouw van viaduct Hoog Burel.

Duurder dan nieuw

Liggers 2.0 heeft inmiddels bewezen dat het hergebruik van liggers mogelijk is, maar niet per definitie. “Een horde die nog genomen moet worden is dat een circulaire ligger nu nog vaak duurder is dan een nieuwe ligger”, zegt Huiskamp van Dura Vermeer.

“Dit wordt verder onderzocht bij het hergebruik van honderden liggers vanuit de A9 bij Badhoevedorp-Holendrecht, waar Rijkswaterstaat en provincie Noord-Holland mee aan de slag gaan. We hebben ook opdracht van de provincie Drenthe voor de toepassing van liggers in viaduct De Groeve. Dat realiseren we met gebruikte liggers uit project A9 Gaasperdammerweg.”

Dura Vermeer nodigt bedrijven die prefab liggers toepassen uit om contact op te nemen. Naar eigen zeggen heeft de aannemer liggers in opslag die geschikt zijn voor hergebruik. “Daarbovenop komen er nog veel meer liggers beschikbaar vanuit de A9.”

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Profiteer nu van de introductieaanbieding voor € 10,- per maand.

Bekijk de aanbieding

Auteur: Geert van der Klugt

Journalist en redacteur voor Infrasite.

Gloednieuw viaduct over A1 bij Apeldoorn | Infrasite
nieuw viaduct hoog burel rijkswaterstaat apeldoorn a1
Hergebruikte liggers

Gloednieuw viaduct over A1 bij Apeldoorn

Het nieuwe viaduct. Erik Karst Fotografie via Rijkswaterstaat

Dura Vermeer is klaar met de bouw van viaduct Hoog Burel over de A1 bij Apeldoorn. Het viaduct werd vanochtend opengesteld voor verkeer. Dura Vermeer maakte het oude viaduct in november vorig jaar gelijk met de grond. Het nieuwe viaduct kwam binnen vier maanden op dezelfde locatie tot stand.

De weg die over het viaduct liep werd in 2017 afgesloten voor zwaar verkeer vanwege betonschade. Drie jaar later kwam Rijkswaterstaat met een aanbesteding voor de vervanging van het viaduct. Het project is onderdeel van de zogeheten Vervanging en Renovatie-opgave, waarbij bruggen, tunnels, sluizen en viaducten uit de jaren ’50 en ’60 worden vernieuwd om storingen en andere problemen te voorkomen.

De sloop- en bouwopdracht van bijna 3,5 miljoen euro werd in 2021 gegund aan Dura Vermeer. De aannemer rondde de sloop eind vorig jaar af, zoals op onderstaande foto te zien is. In december plaatste Dura Vermeer het midden-steunpunt en werden de eerste liggers over de A1 gehesen. Inmiddels is het nieuwe viaduct rond.

“Het ontwerp bestaat uit drie pijlers en vier overspanningen”, vertelt Rijkswaterstaat in een websitebericht. “Per overspanning zijn tien liggers geplaatst. In de buitenste overspanningen zijn 16 circulaire liggers toegepast. Op de liggers is het wegdek aangebracht. Voor de leuning van het viaduct is gekozen voor een donkere kleur die verwijst naar de schaduwrijke omringende bossen.”

hoog burel dura vermeer sloop viaduct
Sloop van het oude viaduct over de A1 bij Apeldoorn in november 2022.

Hergebruikte liggers

Dura Vermeer haalde een deel van de betonnen liggers uit de A7 bij Groningen, waar tevens liggers werden geoogst voor de bouw van een brug in Appingedam. “Daarmee hebben we laten zien dat hergebruik van prefab liggers uitstekend mogelijk is”, aldus Karen Huiskamp, senior communicatieadviseur bij Dura Vermeer Divisie Infra, in een update op de website van het bedrijf.

“Zelfs technische uitdagingen, zoals het inkorten van de ligger en het aanbrengen van een kruisingshoek voor project-specifieke inpassing, zijn gelukt. En dat alles met een duurzaamheidswinst van 90 procent CO2- en grondstoffenbesparing.”

Circulaire viaductbouw

De aanleiding voor het hergebruik van liggers is een uitvraag van Rijkswaterstaat genaamd ‘SBIR Circulaire Viaducten’. De dienst nodigde aannemers en ingenieursbureaus in februari 2020 uit om pilots te bedenken en uit te voeren op het gebied van circulaire viaductbouw.

Een aantal deelnemers sloeg de handen ineen en vormde aannemerscombinatie Liggers 2.0, waaronder Royal HaskoningDHV, Haitsma, Vlasman en Dura Vermeer. De combinatie wil aantonen dat oude liggers gelijkwaardig zijn aan nieuwe liggers. Dat doet de combinatie onder andere met pilots zoals de bouw van viaduct Hoog Burel.

Duurder dan nieuw

Liggers 2.0 heeft inmiddels bewezen dat het hergebruik van liggers mogelijk is, maar niet per definitie. “Een horde die nog genomen moet worden is dat een circulaire ligger nu nog vaak duurder is dan een nieuwe ligger”, zegt Huiskamp van Dura Vermeer.

“Dit wordt verder onderzocht bij het hergebruik van honderden liggers vanuit de A9 bij Badhoevedorp-Holendrecht, waar Rijkswaterstaat en provincie Noord-Holland mee aan de slag gaan. We hebben ook opdracht van de provincie Drenthe voor de toepassing van liggers in viaduct De Groeve. Dat realiseren we met gebruikte liggers uit project A9 Gaasperdammerweg.”

Dura Vermeer nodigt bedrijven die prefab liggers toepassen uit om contact op te nemen. Naar eigen zeggen heeft de aannemer liggers in opslag die geschikt zijn voor hergebruik. “Daarbovenop komen er nog veel meer liggers beschikbaar vanuit de A9.”

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Neem nu een Infrasite Premium abonnement voor € 12,- per maand.

ABONNEREn

Auteur: Geert van der Klugt

Journalist en redacteur voor Infrasite.