Branche wil niet meer werken op de vluchtstrook zonder extra maatregelen
Brancheverenigingen in de bouw, techniek en het groenonderhoud roepen aannemers en wegbeheerders op om vanaf 1 april alleen nog maar op de vluchtstrook te werken als er aan nieuwe voorwaarden wordt voldaan. Extra maatregelen moeten het aantal ernstige verkeersongevallen op dit deel van de weg terugdringen.
Is de vluchtstrook breder dan drie meter en heeft de snelweg signalering, dan moet de matrixsnelheid naar 50 kilometer per uur en zijn een actieraam en ‘digitaal zwaailicht’ verplicht. Is de vluchtstrook smaller dan drie meter, dan geldt hetzelfde, maar moet de aanliggende rijstrook worden afgekruist in plaats van in snelheid verminderd. Zijn die maatregelen om welke reden dan ook niet genomen, dan wordt er niet op de vluchtstrook gewerkt. Dat is de oproep van Bouwend Nederland, MKB Infra, Techniek Nederland, Cumela en VHG.
Met de oproep willen de brancheverenigingen het aantal ernstige verkeersongevallen op de vluchtstrook verminderen. Ze vragen zowel aannemers als Rijkswaterstaat om mee te werken en te zorgen dat er vanaf 1 april aan de voorwaarden wordt voldaan. “Het doel is om zo snel als mogelijk een nieuwe norm in te voeren waardoor er niet meer op de vluchtstrook wordt gewerkt zonder dat er extra maatregelen zijn genomen. Dat geeft een duidelijk signaal: de veiligheid van wegwerkers is randvoorwaardelijk”, valt te lezen in het document met de oproep.
Meer acties op komst
De brancheverenigingen doen de oproep samen, maar het initiatief komt van Bouwend Nederland. Daar ontstond het idee in een vakgroep van wegenbouwers en aannemers voor verkeersmaatregelen. “De oproep is een eerste aanzet. De volgende stap is om verder in gesprek te gaan met alle stakeholders en meer acties in gang te zetten.” Het initiatief bouwt verder op de afspraken over aanrijdgevaar die in 2021 zijn vastgelegd in de Governance Code Veiligheid in de Bouw (GCVB), aldus de verenigingen.
Lees ook: