Jarenlang karwei

Laatste explosies voor sloop van oude middensluis Terneuzen

Nieuwe Sluis Terneuzen Middensluis
Onder andere de kolkwanden (witte constructies op de foto) werden in het afgelopen jaar gefaseerd gesloopt. Rijkswaterstaat

Rijkswaterstaat laat volgende week het laatste deel van de oude Middensluis in Terneuzen opblazen. Naar verwachting kunnen daarna de restanten van het oude sluishoofd in de Westerschelde afgebroken en opgeruimd worden. Het is de bedoeling dat grote zeeschepen eind 2024 vanaf de Westerschelde naar het Belgische Gent en terug kunnen varen door een nieuwe sluis, die eigenlijk dit jaar al klaar zou zijn.

Het verwijderen van de oude Middensluis in Terneuzen heeft veel vertraging opgelopen door tegenvallers. Zo bleek vorig jaar dat de gebruikte explosieven te zwaar waren, waardoor in de wijde omgeving van het karwei ruiten sprongen en scheuren in gebouwen ontstonden. Later werkten ontstekingsmechanismen niet goed.

Het doel van de sloop is om ruimte te maken voor schepen die de Nieuwe Sluis straks invaren. Voor de sloop vonden er in het afgelopen jaar meerdere explosierondes plaats. De laatste ronde staat op de planning voor volgende week dinsdag, woensdag en donderdag. Tijdens het ploffen kunnen in de omgeving trillingen voelbaar zijn, zegt Rijkswaterstaat. Als de operatie slaagt, is de sloop van de oude Middensluis in het eerste kwartaal van 2024 helemaal klaar, aldus de beheerder.

Nieuwe Sluis Terneuzen

De bouw van de Nieuwe Sluis kost 1 miljard euro. Vlaanderen en Nederland brengen dat bedrag samen op.  Het sluizencomplex wordt volgens Rijkswaterstaat met 427 meter lengte en 55 meter breedte net zo groot als de sluizen in het Panamakanaal.

Zeeschepen, die steeds groter worden, hebben zo’n grote sluis in Terneuzen nodig om in Zeeuws-Vlaanderen naar het Kanaal van Gent naar Terneuzen te kunnen varen. De sluizen in Terneuzen zijn volgens de Rijkswaterstaat de cruciale schakel in de economisch belangrijke Seine-Scheldeverbinding.

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Neem nu een Infrasite Premium abonnement voor € 12,- per maand.

ABONNEREn

Auteur: Geert van der Klugt

Bron: ANP

Journalist en redacteur voor Infrasite.

Laatste explosies voor sloop van oude middensluis Terneuzen | Infrasite
Jarenlang karwei

Laatste explosies voor sloop van oude middensluis Terneuzen

Nieuwe Sluis Terneuzen Middensluis
Onder andere de kolkwanden (witte constructies op de foto) werden in het afgelopen jaar gefaseerd gesloopt. Rijkswaterstaat

Rijkswaterstaat laat volgende week het laatste deel van de oude Middensluis in Terneuzen opblazen. Naar verwachting kunnen daarna de restanten van het oude sluishoofd in de Westerschelde afgebroken en opgeruimd worden. Het is de bedoeling dat grote zeeschepen eind 2024 vanaf de Westerschelde naar het Belgische Gent en terug kunnen varen door een nieuwe sluis, die eigenlijk dit jaar al klaar zou zijn.

Het verwijderen van de oude Middensluis in Terneuzen heeft veel vertraging opgelopen door tegenvallers. Zo bleek vorig jaar dat de gebruikte explosieven te zwaar waren, waardoor in de wijde omgeving van het karwei ruiten sprongen en scheuren in gebouwen ontstonden. Later werkten ontstekingsmechanismen niet goed.

Het doel van de sloop is om ruimte te maken voor schepen die de Nieuwe Sluis straks invaren. Voor de sloop vonden er in het afgelopen jaar meerdere explosierondes plaats. De laatste ronde staat op de planning voor volgende week dinsdag, woensdag en donderdag. Tijdens het ploffen kunnen in de omgeving trillingen voelbaar zijn, zegt Rijkswaterstaat. Als de operatie slaagt, is de sloop van de oude Middensluis in het eerste kwartaal van 2024 helemaal klaar, aldus de beheerder.

Nieuwe Sluis Terneuzen

De bouw van de Nieuwe Sluis kost 1 miljard euro. Vlaanderen en Nederland brengen dat bedrag samen op.  Het sluizencomplex wordt volgens Rijkswaterstaat met 427 meter lengte en 55 meter breedte net zo groot als de sluizen in het Panamakanaal.

Zeeschepen, die steeds groter worden, hebben zo’n grote sluis in Terneuzen nodig om in Zeeuws-Vlaanderen naar het Kanaal van Gent naar Terneuzen te kunnen varen. De sluizen in Terneuzen zijn volgens de Rijkswaterstaat de cruciale schakel in de economisch belangrijke Seine-Scheldeverbinding.

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Neem nu een Infrasite Premium abonnement voor € 12,- per maand.

ABONNEREn

Auteur: Geert van der Klugt

Bron: ANP

Journalist en redacteur voor Infrasite.