hijsoperatie zoutdam ijmuiden 1

Hijsklus zoutdam IJmuiden geslaagd: pijlers van drie miljoen kilo staan

De tweede pijler aan de hijshaken van het kraanschip Gulliver in het laatste weekend van maart 2024. Ko van Leeuwen (via Rijkswaterstaat)

De twee pijlers van zo’n drie miljoen kilo en 28 meter hoog zijn afgelopen weekend succesvol op hun plek gehesen in het Binnenspuikanaal in IJmuiden, zo meldt een woordvoerder van Rijkswaterstaat. De operatie zou eigenlijk op 3 april en 4 april plaatsvinden, maar het werk werd vervroegd omdat het naar verwachting te hard zou waaien om veilig te hijsen. De klus werd geklaard met het enorme kraanschip ‘Gulliver’. 

De pijlers maken deel uit van de Zoutdam in aanbouw. Die moet zout water gaan afvoeren naar de Noordzee om verdere verzilting van het Noordzeekanaal door het gebruik van Zeesluis IJmuiden te voorkomen.

Het inhijsen van de eerste pijler met het kraanschip Gulliver. Artikel gaat verder na de foto.

hijsoperatie zoutdam ijmuiden 1
© Foto: Drone Addicts (via Rijkswaterstaat)

De hijsoperatie begon zaterdagochtend vroeg en was zondag aan het einde van de ochtend afgerond toen de tweede pijler was geplaatst. De eerste pijler stond zaterdagavond op zijn plek. Er is de hele nacht doorgewerkt. In totaal werkten ruim honderd mensen mee aan de operatie. Verwacht werd dat het hijsen van één pijler twintig uur zou duren, maar de werklieden waren binnen dertig uur in totaal klaar.

Medewerkers bevestigen de hijsmiddelen op een van de pijlers. Artikel gaat verder na de foto.

hijsoperatie zoutdam ijmuiden 3
© Drone Addicts (via Rijkswaterstaat)

Voor het plaatsen van de pijlers werd het enorme kraanschip Gulliver ingezet. Dit is een kraanschip van de buitencategorie met een afmeting van 108 meter lang en 48 meter breed, die beschikt over twee kranen van 90 meter hoog. Deze kranen hebben samen een hijsvermogen van 4000 ton. Er zijn in totaal ruim honderd mensen verdeeld over twee ploegen dit weekend ingezet om de pijlers te plaatsen.

De plaatsing van de tweede pijler. Artikel gaat verder na de foto.

hijsoperatie zoutdam IJmuiden
© Ko van Leeuwen (via Rijkswaterstaat)

Zoutdam IJmuiden

De bouw van de Zoutdam startte ruim een jaar geleden en moet eind dit jaar klaar zijn voor gebruik. Het ontwerp en de aanleg werden in 2021 gegund aan Van Hattum en Blankevoort voor een aanneemsom van bijna 90 miljoen euro. De dam is nodig omdat via de Zeesluis IJmuiden veel meer zout water het Noordzeekanaal instroomt dan via de Noordersluis. Volgens Rijkswaterstaat heeft te veel zout water negatieve effecten op natuur, land- en tuinbouw en drinkwater.

In de buurt van de dam staat de Zeesluis IJmuiden, die bij het doorlaten van een enkel schip al zorgt dat er 10.000 ton zout in het Noordzeekanaal belandt, aldus de beheerder. De zoutdam moet met zijn tientallen meters hoge pijlers en wanden zorgen dat dit zout het land niet verder in komt.

Een diagram van de toekomstige situatie. © Rijkswaterstaat

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Profiteer nu van de introductieaanbieding voor € 10,- per maand.

Bekijk de aanbieding

Auteur: Geert van der Klugt

Bron: ANP / Infrasite

Journalist en redacteur voor Infrasite.

Hijsklus zoutdam IJmuiden geslaagd: pijlers van drie miljoen kilo staan | Infrasite
hijsoperatie zoutdam ijmuiden 1

Hijsklus zoutdam IJmuiden geslaagd: pijlers van drie miljoen kilo staan

De tweede pijler aan de hijshaken van het kraanschip Gulliver in het laatste weekend van maart 2024. Ko van Leeuwen (via Rijkswaterstaat)

De twee pijlers van zo’n drie miljoen kilo en 28 meter hoog zijn afgelopen weekend succesvol op hun plek gehesen in het Binnenspuikanaal in IJmuiden, zo meldt een woordvoerder van Rijkswaterstaat. De operatie zou eigenlijk op 3 april en 4 april plaatsvinden, maar het werk werd vervroegd omdat het naar verwachting te hard zou waaien om veilig te hijsen. De klus werd geklaard met het enorme kraanschip ‘Gulliver’. 

De pijlers maken deel uit van de Zoutdam in aanbouw. Die moet zout water gaan afvoeren naar de Noordzee om verdere verzilting van het Noordzeekanaal door het gebruik van Zeesluis IJmuiden te voorkomen.

Het inhijsen van de eerste pijler met het kraanschip Gulliver. Artikel gaat verder na de foto.

hijsoperatie zoutdam ijmuiden 1
© Foto: Drone Addicts (via Rijkswaterstaat)

De hijsoperatie begon zaterdagochtend vroeg en was zondag aan het einde van de ochtend afgerond toen de tweede pijler was geplaatst. De eerste pijler stond zaterdagavond op zijn plek. Er is de hele nacht doorgewerkt. In totaal werkten ruim honderd mensen mee aan de operatie. Verwacht werd dat het hijsen van één pijler twintig uur zou duren, maar de werklieden waren binnen dertig uur in totaal klaar.

Medewerkers bevestigen de hijsmiddelen op een van de pijlers. Artikel gaat verder na de foto.

hijsoperatie zoutdam ijmuiden 3
© Drone Addicts (via Rijkswaterstaat)

Voor het plaatsen van de pijlers werd het enorme kraanschip Gulliver ingezet. Dit is een kraanschip van de buitencategorie met een afmeting van 108 meter lang en 48 meter breed, die beschikt over twee kranen van 90 meter hoog. Deze kranen hebben samen een hijsvermogen van 4000 ton. Er zijn in totaal ruim honderd mensen verdeeld over twee ploegen dit weekend ingezet om de pijlers te plaatsen.

De plaatsing van de tweede pijler. Artikel gaat verder na de foto.

hijsoperatie zoutdam IJmuiden
© Ko van Leeuwen (via Rijkswaterstaat)

Zoutdam IJmuiden

De bouw van de Zoutdam startte ruim een jaar geleden en moet eind dit jaar klaar zijn voor gebruik. Het ontwerp en de aanleg werden in 2021 gegund aan Van Hattum en Blankevoort voor een aanneemsom van bijna 90 miljoen euro. De dam is nodig omdat via de Zeesluis IJmuiden veel meer zout water het Noordzeekanaal instroomt dan via de Noordersluis. Volgens Rijkswaterstaat heeft te veel zout water negatieve effecten op natuur, land- en tuinbouw en drinkwater.

In de buurt van de dam staat de Zeesluis IJmuiden, die bij het doorlaten van een enkel schip al zorgt dat er 10.000 ton zout in het Noordzeekanaal belandt, aldus de beheerder. De zoutdam moet met zijn tientallen meters hoge pijlers en wanden zorgen dat dit zout het land niet verder in komt.

Een diagram van de toekomstige situatie. © Rijkswaterstaat

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Neem nu een Infrasite Premium abonnement voor € 12,- per maand.

ABONNEREn

Auteur: Geert van der Klugt

Bron: ANP / Infrasite

Journalist en redacteur voor Infrasite.