mourik personeelstekort

Personeel tekort? Mourik maakt vakmensen van werkzoekenden

Foto ter illustratie. Werkzaamheden van Mourik voor de reconstructie van de Utrechtseweg in Zeist. Foto via Mourik

Aan het einde van vorig jaar hadden bedrijven in de bouw en infra relatief gezien de meeste openstaande vacatures van alle sectoren in Nederland. Dat blijkt uit de nieuwste cijfers van het CBS. De vraag naar personeel is groot, zo ook voor Mourik. Bij het aannemersbedrijf werken ongeveer 2.000 mensen. Die zijn niet uit de lucht komen vallen, zo leren we in een gesprek met het bestuurslid Jan-Paul van den Bosch. Infrasite spreekt hem om te achterhalen hoe Mourik de vacatures gevuld krijgt — en vooral ook gevuld houdt. 

Vraag: de bouw en infra heeft volgens het CBS een van de grootste personeelstekorten van alle sectoren in Nederland. Ervaren jullie bij Mourik ook zo’n tekort?

Jan-Paul van den Bosch: “Mourik groeit hard. Zowel in omzet als opdrachten. Dat is mooi, maar die groei kunnen wij alleen behalen met en dankzij onze mensen. En de optelsom is simpel: als je opdrachtenportefeuille groeit, heb je nieuwe aanwas nodig. Dat geldt in de uitvoering, waar we op zoek zijn naar onder andere werkvoorbereiders. Maar ook aan de tekentafel, waar we engineers en ontwerpers willen verwelkomen.”

Lukt het een beetje om die mensen te vinden, en hoe? 

Jan-Paul van den Bosch (rechts afgebeeld): “We doen het op verschillende manieren. Met campagnes op social media, goede recruiters en bezoeken aan hogescholen en universiteiten om Mourik al vroeg onder de aandacht te brengen. Recent zijn we met de Mourik Vakschool ook zelf mensen gaan opleiden. Gedurende een jaar worden talenten, vaak zonder diploma, intensief klaargestoomd om als vakman aan de slag te gaan.”

“Verder staat modern en goed werkgeverschap hoog op de agenda bij de Raad van Bestuur. We investeren veel in onze cultuur en waarden als familiebedrijf, maar we hebben ook een visie op hoe de wereld eruit gaat zien. Met ons verhaal ‘Mourik maakt morgen’ vertellen we dat we letterlijk aan de basis staan van grote transities. Ik maak daar net als mijn meer dan 2.000 collega’s onderdeel van uit.”

“Dit komt ook terug in ons dagelijkse werk. Denk aan onze samenwerking met Rijkswaterstaat en defensie bij het aanleggen van een nooddam in Maastricht en de ontwikkeling van waterstofgraafmachines waarmee we laten zien dat ook groot materieel duurzaam ingezet kan worden. Dit soort werk maakt Mourik interessant voor zowel praktijkgerichte als theoretisch geschoolde mensen. Precies wat we willen.”

Dag van de Infra

De Mourik Vakschool is een hele operatie. Over hoe de vakschool is ingericht en wat het oplevert wordt uitgebreid verteld op de Dag van de Infra 2024, een congres van Infrasite op 22 mei in het stadion van Sparta in Rotterdam. Een van de srpekers is Bas Pruijmboom, HR-manager bij Mourik Infra. Hij vertelt over de ervaringen met de vakschool tot nu toe en de bredere strategie van Mourik voor technisch personeel.

Het personeelstekort is een van meerdere onderwerpen op het congres. Dit jaar staat de Dag van de Infra in het teken van de wegenbouw. Andere experts geven lezingen over oplossingen voor de vervangings- en renovatieopgave in Nederland, emissieloos bouwen en problemen met aanbestedingen. Ga naar dagvandeinfra.nl voor meer informatie en de mogelijkheid om het congres te bezoeken.

Het interview met Jan-Paul van den Bosch, bestuurslid bij Mourik, gaat hieronder verder.

Vraag: je zit sinds januari in het bestuur van het aannemersbedrijf. Toen dat werd aangekondigd vertelde je dat de strategie van Mourik wordt afgestemd op de ‘arbeidstransitie’. Wat bedoel je daarmee?

Jan-Paul van den Bosch: “We maken de transitie van een uitvoerende organisatie naar een bedrijf waar kennis en kunde hand in hand gaan. We groeien bijvoorbeeld steeds harder in het specialisme milieutechniek. Dit houdt in dat we complexe vragen in de combinatie van circulariteit, duurzaamheid en compliancy aanpakken. Uitdagingen die vragen om diepgaande kennis van afvalstoffen, afvalwater, vervuilde bodem en gasemissies.”

“Daarnaast bouwen we met onze dochteronderneming MVOI mee aan de ontwikkeling van de waterstofeconomie. De ondergrondse infrastructuur wordt door hen nu al aangelegd om over een paar jaar de industrie te helpen om emissiearm te kunnen werken. Waterstof is precies zo’n ontwikkeling waar we nu al op voorsorteren. Kennis over dit thema is essentieel om in te kunnen spelen op de kansen van morgen. Dat kan alleen als we meer knappe koppen aan ons weten te binden. We zeggen niet voor niets: mensen maken Mourik.”

“Verder kent de huidige arbeidsmarkt veel andere ontwikkelingen die belangrijk zijn. Die volgen we nauwgezet. Diversiteit en inclusiviteit is een voorbeeld. De roep om meer vrouwen en vrouwelijk leiderschap klinkt ook bij Mourik door. Op dit moment is 10,4 procent van ons personeel vrouw. Samen met ons vrouwennetwerk FEM (Female Empowerment Mourik) willen we dit percentage verhogen. Het lukt ons daar stap voor stap invulling aan te geven.”

“Diversiteit draait overigens niet alleen om de balans man-vrouw. Mensen met een andere culturele achtergrond en van nieuwe generaties moeten zich ook thuis voelen bij Mourik. Cultuur en leiderschap zijn daarom ontzettend belangrijk. Betrokkenheid en oprechtheid zijn twee van onze kernwaarden, die komen dan extra tot uiting.”

Lees ook:

Auteur: Geert van der Klugt

Journalist en redacteur voor Infrasite.

Personeel tekort? Mourik maakt vakmensen van werkzoekenden | Infrasite
mourik personeelstekort

Personeel tekort? Mourik maakt vakmensen van werkzoekenden

Foto ter illustratie. Werkzaamheden van Mourik voor de reconstructie van de Utrechtseweg in Zeist. Foto via Mourik

Aan het einde van vorig jaar hadden bedrijven in de bouw en infra relatief gezien de meeste openstaande vacatures van alle sectoren in Nederland. Dat blijkt uit de nieuwste cijfers van het CBS. De vraag naar personeel is groot, zo ook voor Mourik. Bij het aannemersbedrijf werken ongeveer 2.000 mensen. Die zijn niet uit de lucht komen vallen, zo leren we in een gesprek met het bestuurslid Jan-Paul van den Bosch. Infrasite spreekt hem om te achterhalen hoe Mourik de vacatures gevuld krijgt — en vooral ook gevuld houdt. 

Vraag: de bouw en infra heeft volgens het CBS een van de grootste personeelstekorten van alle sectoren in Nederland. Ervaren jullie bij Mourik ook zo’n tekort?

Jan-Paul van den Bosch: “Mourik groeit hard. Zowel in omzet als opdrachten. Dat is mooi, maar die groei kunnen wij alleen behalen met en dankzij onze mensen. En de optelsom is simpel: als je opdrachtenportefeuille groeit, heb je nieuwe aanwas nodig. Dat geldt in de uitvoering, waar we op zoek zijn naar onder andere werkvoorbereiders. Maar ook aan de tekentafel, waar we engineers en ontwerpers willen verwelkomen.”

Lukt het een beetje om die mensen te vinden, en hoe? 

Jan-Paul van den Bosch (rechts afgebeeld): “We doen het op verschillende manieren. Met campagnes op social media, goede recruiters en bezoeken aan hogescholen en universiteiten om Mourik al vroeg onder de aandacht te brengen. Recent zijn we met de Mourik Vakschool ook zelf mensen gaan opleiden. Gedurende een jaar worden talenten, vaak zonder diploma, intensief klaargestoomd om als vakman aan de slag te gaan.”

“Verder staat modern en goed werkgeverschap hoog op de agenda bij de Raad van Bestuur. We investeren veel in onze cultuur en waarden als familiebedrijf, maar we hebben ook een visie op hoe de wereld eruit gaat zien. Met ons verhaal ‘Mourik maakt morgen’ vertellen we dat we letterlijk aan de basis staan van grote transities. Ik maak daar net als mijn meer dan 2.000 collega’s onderdeel van uit.”

“Dit komt ook terug in ons dagelijkse werk. Denk aan onze samenwerking met Rijkswaterstaat en defensie bij het aanleggen van een nooddam in Maastricht en de ontwikkeling van waterstofgraafmachines waarmee we laten zien dat ook groot materieel duurzaam ingezet kan worden. Dit soort werk maakt Mourik interessant voor zowel praktijkgerichte als theoretisch geschoolde mensen. Precies wat we willen.”

Dag van de Infra

De Mourik Vakschool is een hele operatie. Over hoe de vakschool is ingericht en wat het oplevert wordt uitgebreid verteld op de Dag van de Infra 2024, een congres van Infrasite op 22 mei in het stadion van Sparta in Rotterdam. Een van de srpekers is Bas Pruijmboom, HR-manager bij Mourik Infra. Hij vertelt over de ervaringen met de vakschool tot nu toe en de bredere strategie van Mourik voor technisch personeel.

Het personeelstekort is een van meerdere onderwerpen op het congres. Dit jaar staat de Dag van de Infra in het teken van de wegenbouw. Andere experts geven lezingen over oplossingen voor de vervangings- en renovatieopgave in Nederland, emissieloos bouwen en problemen met aanbestedingen. Ga naar dagvandeinfra.nl voor meer informatie en de mogelijkheid om het congres te bezoeken.

Het interview met Jan-Paul van den Bosch, bestuurslid bij Mourik, gaat hieronder verder.

Vraag: je zit sinds januari in het bestuur van het aannemersbedrijf. Toen dat werd aangekondigd vertelde je dat de strategie van Mourik wordt afgestemd op de ‘arbeidstransitie’. Wat bedoel je daarmee?

Jan-Paul van den Bosch: “We maken de transitie van een uitvoerende organisatie naar een bedrijf waar kennis en kunde hand in hand gaan. We groeien bijvoorbeeld steeds harder in het specialisme milieutechniek. Dit houdt in dat we complexe vragen in de combinatie van circulariteit, duurzaamheid en compliancy aanpakken. Uitdagingen die vragen om diepgaande kennis van afvalstoffen, afvalwater, vervuilde bodem en gasemissies.”

“Daarnaast bouwen we met onze dochteronderneming MVOI mee aan de ontwikkeling van de waterstofeconomie. De ondergrondse infrastructuur wordt door hen nu al aangelegd om over een paar jaar de industrie te helpen om emissiearm te kunnen werken. Waterstof is precies zo’n ontwikkeling waar we nu al op voorsorteren. Kennis over dit thema is essentieel om in te kunnen spelen op de kansen van morgen. Dat kan alleen als we meer knappe koppen aan ons weten te binden. We zeggen niet voor niets: mensen maken Mourik.”

“Verder kent de huidige arbeidsmarkt veel andere ontwikkelingen die belangrijk zijn. Die volgen we nauwgezet. Diversiteit en inclusiviteit is een voorbeeld. De roep om meer vrouwen en vrouwelijk leiderschap klinkt ook bij Mourik door. Op dit moment is 10,4 procent van ons personeel vrouw. Samen met ons vrouwennetwerk FEM (Female Empowerment Mourik) willen we dit percentage verhogen. Het lukt ons daar stap voor stap invulling aan te geven.”

“Diversiteit draait overigens niet alleen om de balans man-vrouw. Mensen met een andere culturele achtergrond en van nieuwe generaties moeten zich ook thuis voelen bij Mourik. Cultuur en leiderschap zijn daarom ontzettend belangrijk. Betrokkenheid en oprechtheid zijn twee van onze kernwaarden, die komen dan extra tot uiting.”

Lees ook:

Auteur: Geert van der Klugt

Journalist en redacteur voor Infrasite.