DEME group nieuwe sluis terneuzen
Snijden in de grond

Een ‘bijzondere stofzuiger’ maakt vaarweg naar Nieuwe Sluis Terneuzen

De snijkopzuiger van DEME Group. In Terneuzen zal het werktuig grond wegsnijden en opzuigen om wegen te banen naar de Nieuwe Sluis. DEME Group

Een snijkopzuiger begint half september met baggerwerkzaamheden bij de Nieuwe Sluis Terneuzen. De miljoenen kubieke meters grond aan de noord- en zuidkant van de sluis wordt in stukken gesneden en weggezogen, zodat schepen straks zonder problemen door kunnen varen. 

Het werktuig is volgens omgevingsmanager Harm Verbeek een van de enige ter wereld die een klus van deze grootte aankan. “Sleephopperzuigers kennen de meeste mensen wel. Die worden ook gebruikt voor baggerwerkzaamheden op de Westerschelde. Maar de snijkopzuiger is bijzonder”, vertelt hij tegenover Omroep Zeeland.

De omgevingsmanager vergelijkt het werktuig met een grote stofzuiger. Aan de voorkant van het honderd meter lange schip zit een kop van bijna vijf meter. Daarmee snijdt hij door de grond en zuigt hij de grond op. Vervolgens gaat de grond door kilometers aan leidingen naar sleephopperzuigers die het materiaal afvoeren en storten in de Westerschelde.

Vier miljoen kuub

In totaal moet er ongeveer vier miljoen kuub grond worden verwijderd. Het gaat om het gebied aan de weerszijden van de Nieuwe Sluis Terneuzen, ook wel bekend als de landtongen noord en zuid. Hier zullen schepen in- en uitvaren zodra de sluis in aanbouw gereed is. Delen van de grond zijn aan het begin van de onderstaande video te zien.

Het artikel gaat verder na de video.


Nieuwe Sluis Terneuzen

DEME Group voert de baggerwerkzaamheden uit. Het bedrijf is een onderdeel van de bouwcombinatie Sassevaart, die verder bestaat uit BAM Infra, Stadsbader Contractors, Van Laere en Equans. Samen zijn ze de hoofdaannemers van het project. De opdracht komt van de Nederlandse en Vlaamse overheid, die de sluis laten aanleggen om de toegang tot de havens van Terneuzen en Gent te verbeteren. Op dit moment bedragen de totale kosten ongeveer 1,2 miljard euro.

Vertragingen

De bouw liep in de afgelopen jaren meerdere vertragingen op. De laatste keer was in mei, toen Rijkswaterstaat liet weten dat de oplevering nog een jaar op zich liet wachten. Als verklaring wees de beheerder op uitdagingen tijdens de coronapandemie, nieuwe regels rondom PFAS en de vondst van onverwachte objecten in de grond.

“Tijdens de voorbereidingen voor het afgraven van de landtongen zijn we heel wat oude objecten tegengekomen die moesten worden verwijderd”, zegt omgevingsmanager Verbeek. “Ook kregen we meer te maken met PFAS. Vanwege nieuwe regels moet de PFAS-houdende grond bij de nieuwe sluis eerst stukje voor stukje worden afgegraven en naar een speciaal depot worden gebracht voordat het naar de Westerschelde mag.”

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Profiteer nu van de introductieaanbieding voor € 10,- per maand.

Bekijk de aanbieding

Auteur: Geert van der Klugt

Journalist en redacteur voor Infrasite.

Een ‘bijzondere stofzuiger’ maakt vaarweg naar Nieuwe Sluis Terneuzen | Infrasite
DEME group nieuwe sluis terneuzen
Snijden in de grond

Een ‘bijzondere stofzuiger’ maakt vaarweg naar Nieuwe Sluis Terneuzen

De snijkopzuiger van DEME Group. In Terneuzen zal het werktuig grond wegsnijden en opzuigen om wegen te banen naar de Nieuwe Sluis. DEME Group

Een snijkopzuiger begint half september met baggerwerkzaamheden bij de Nieuwe Sluis Terneuzen. De miljoenen kubieke meters grond aan de noord- en zuidkant van de sluis wordt in stukken gesneden en weggezogen, zodat schepen straks zonder problemen door kunnen varen. 

Het werktuig is volgens omgevingsmanager Harm Verbeek een van de enige ter wereld die een klus van deze grootte aankan. “Sleephopperzuigers kennen de meeste mensen wel. Die worden ook gebruikt voor baggerwerkzaamheden op de Westerschelde. Maar de snijkopzuiger is bijzonder”, vertelt hij tegenover Omroep Zeeland.

De omgevingsmanager vergelijkt het werktuig met een grote stofzuiger. Aan de voorkant van het honderd meter lange schip zit een kop van bijna vijf meter. Daarmee snijdt hij door de grond en zuigt hij de grond op. Vervolgens gaat de grond door kilometers aan leidingen naar sleephopperzuigers die het materiaal afvoeren en storten in de Westerschelde.

Vier miljoen kuub

In totaal moet er ongeveer vier miljoen kuub grond worden verwijderd. Het gaat om het gebied aan de weerszijden van de Nieuwe Sluis Terneuzen, ook wel bekend als de landtongen noord en zuid. Hier zullen schepen in- en uitvaren zodra de sluis in aanbouw gereed is. Delen van de grond zijn aan het begin van de onderstaande video te zien.

Het artikel gaat verder na de video.


Nieuwe Sluis Terneuzen

DEME Group voert de baggerwerkzaamheden uit. Het bedrijf is een onderdeel van de bouwcombinatie Sassevaart, die verder bestaat uit BAM Infra, Stadsbader Contractors, Van Laere en Equans. Samen zijn ze de hoofdaannemers van het project. De opdracht komt van de Nederlandse en Vlaamse overheid, die de sluis laten aanleggen om de toegang tot de havens van Terneuzen en Gent te verbeteren. Op dit moment bedragen de totale kosten ongeveer 1,2 miljard euro.

Vertragingen

De bouw liep in de afgelopen jaren meerdere vertragingen op. De laatste keer was in mei, toen Rijkswaterstaat liet weten dat de oplevering nog een jaar op zich liet wachten. Als verklaring wees de beheerder op uitdagingen tijdens de coronapandemie, nieuwe regels rondom PFAS en de vondst van onverwachte objecten in de grond.

“Tijdens de voorbereidingen voor het afgraven van de landtongen zijn we heel wat oude objecten tegengekomen die moesten worden verwijderd”, zegt omgevingsmanager Verbeek. “Ook kregen we meer te maken met PFAS. Vanwege nieuwe regels moet de PFAS-houdende grond bij de nieuwe sluis eerst stukje voor stukje worden afgegraven en naar een speciaal depot worden gebracht voordat het naar de Westerschelde mag.”

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Profiteer nu van de introductieaanbieding voor € 10,- per maand.

Bekijk de aanbieding

Auteur: Geert van der Klugt

Journalist en redacteur voor Infrasite.