nieuwe sluis terneuzen vertraagd
Kostenstijgingen

Vertraging Nieuwe Sluis Terneuzen kost 90 miljoen extra: wie betaalt?

Let op: foto alleen ter illustratie. Een bouwplaats bij de Nieuwe Sluis Terneuzen in juni 2022. ANP / Tim de Voogt

De bouw van Nieuwe Sluis Terneuzen valt door de nieuwste vertraging nog eens 87,1 miljoen euro duurder uit dan geschat. Dat blijkt uit een document van het Vlaams parlement. De vraag is wie daarvoor gaat betalen. 

De Nieuwe Sluis moet eind 2024 klaar zijn om de eerste zeeschepen door te laten. De oplevering had eigenlijk al in 2022 moeten plaatsvinden, maar het project is herhaaldelijk vertraagd. De laatste keer was in mei, toen Rijkswaterstaat liet weten dat de bouwfase nog een jaar ging duren. Het was duidelijk dat de kosten van het project zouden stijgen, maar hoeveel precies werd niet door Rijkswaterstaat vermeld.

Omdat de sluis de bereikbaarheid van de haven van Gent verbetert, betaalt Vlaanderen samen met Nederland voor het project. Vandaar werden er in België kamervragen gesteld over de kosten van de nieuwste vertraging. Parlementslid Stijn de Roo vroeg minister Lydia Peeters hoeveel het wordt. Het gaat om 87,1 miljoen euro extra, blijkt nu uit de beantwoording. Dat laat het vakblad Nieuwsblad Transport deze week weten.

Afgelopen mei zei demissionair minister Mark Harbers dat Vlaanderen en Nederland nog afspraken moeten maken over de verdeling van de meerkosten. Dat is nog steeds niet gelukt, blijkt uit het antwoord op de Belgische kamervragen. “De ambtenaren in beide landen hebben op dit moment nog geen akkoord bereikt.” Inmiddels bedragen de totale kosten van het project ongeveer 1,2 miljard euro.

Verrassingen in de grond

De vertraging van de bouw heeft meerdere redenen, zei Rijkswaterstaat in mei. “Coronamaatregelen zorgden bijvoorbeeld voor een andere werkwijze, waardoor er minder mensen tegelijk konden werken. Daarnaast was de verwijdering van onbekende objecten op voorhand niet voorzien. Ook heeft nieuwe regelgeving op het gebied van PFAS ervoor gezorgd dat er meer grond en baggerspecie afzonderlijk moest worden ontgraven en afgevoerd naar een verwerkingslocatie.”

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Profiteer nu van de introductieaanbieding voor € 10,- per maand.

Bekijk de aanbieding

Auteur: Geert van der Klugt

Bron: Nieuwsblad Transport (Rieneke Kok)

Journalist en redacteur voor Infrasite.

Vertraging Nieuwe Sluis Terneuzen kost 90 miljoen extra: wie betaalt? | Infrasite
nieuwe sluis terneuzen vertraagd
Kostenstijgingen

Vertraging Nieuwe Sluis Terneuzen kost 90 miljoen extra: wie betaalt?

Let op: foto alleen ter illustratie. Een bouwplaats bij de Nieuwe Sluis Terneuzen in juni 2022. ANP / Tim de Voogt

De bouw van Nieuwe Sluis Terneuzen valt door de nieuwste vertraging nog eens 87,1 miljoen euro duurder uit dan geschat. Dat blijkt uit een document van het Vlaams parlement. De vraag is wie daarvoor gaat betalen. 

De Nieuwe Sluis moet eind 2024 klaar zijn om de eerste zeeschepen door te laten. De oplevering had eigenlijk al in 2022 moeten plaatsvinden, maar het project is herhaaldelijk vertraagd. De laatste keer was in mei, toen Rijkswaterstaat liet weten dat de bouwfase nog een jaar ging duren. Het was duidelijk dat de kosten van het project zouden stijgen, maar hoeveel precies werd niet door Rijkswaterstaat vermeld.

Omdat de sluis de bereikbaarheid van de haven van Gent verbetert, betaalt Vlaanderen samen met Nederland voor het project. Vandaar werden er in België kamervragen gesteld over de kosten van de nieuwste vertraging. Parlementslid Stijn de Roo vroeg minister Lydia Peeters hoeveel het wordt. Het gaat om 87,1 miljoen euro extra, blijkt nu uit de beantwoording. Dat laat het vakblad Nieuwsblad Transport deze week weten.

Afgelopen mei zei demissionair minister Mark Harbers dat Vlaanderen en Nederland nog afspraken moeten maken over de verdeling van de meerkosten. Dat is nog steeds niet gelukt, blijkt uit het antwoord op de Belgische kamervragen. “De ambtenaren in beide landen hebben op dit moment nog geen akkoord bereikt.” Inmiddels bedragen de totale kosten van het project ongeveer 1,2 miljard euro.

Verrassingen in de grond

De vertraging van de bouw heeft meerdere redenen, zei Rijkswaterstaat in mei. “Coronamaatregelen zorgden bijvoorbeeld voor een andere werkwijze, waardoor er minder mensen tegelijk konden werken. Daarnaast was de verwijdering van onbekende objecten op voorhand niet voorzien. Ook heeft nieuwe regelgeving op het gebied van PFAS ervoor gezorgd dat er meer grond en baggerspecie afzonderlijk moest worden ontgraven en afgevoerd naar een verwerkingslocatie.”

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Neem nu een Infrasite Premium abonnement voor € 12,- per maand.

ABONNEREn

Auteur: Geert van der Klugt

Bron: Nieuwsblad Transport (Rieneke Kok)

Journalist en redacteur voor Infrasite.