levvel-blok afsluitdijk baars
Eindstreep

Allerlaatste betonnen Levvel-blok geplaatst voor versterking Afsluitdijk

De 'Titaan', een speciale kraanponton van het waterbouwbedrijf Baars. Hiermee werden de Levvel-blokken geplaatst. Rijkswaterstaat

70.000. Dat is het aantal Levvel-blokken die in de afgelopen jaren aan de kant van de Waddenzee bij de Afsluitdijk zijn geplaatst. Het “aller-allerlaatste” blok ligt sinds begin september op zijn plek, laat de projectorganisatie nu weten. 

De Afsluitdijk wordt sinds 2018 versterkt door Levvel, een bouwcombinatie van BAM, Van Oord en Rebel. Aan de kant van de Waddenzee zijn tienduizenden speciale betonnen blokken van meer dan 6.000 kilo per stuk geplaatst om golven te remmen. Het laatste blok was eerder deze maand aan de beurt.

In 2022 maakte de projectorganisatie ook al bekend dat het laatste blok was geplaatst, maar sindsdien zijn er op verschillende plekken nog blokken neergelegd. Dit keer gaat het echt om de “aller-allerlaatste”, belooft de projectorganisatie. Het meeste tilwerk gebeurde met de ‘Titaan’, een speciale kraanponton van het waterbouwbedrijf Baars.

Minder beton en CO2

De bouwcombinatie ontwierp de zogeheten Levvel-blokken op basis van Xbloc, een bestaand ontwerp van het bedrijf Delta Marine Consultants. Voor de blokken bij de Afsluitdijk werd een speciale fabriek gebouwd in Harlingen. De manier waarop de blokken zijn ontworpen en geplaatst bespaarde volgens de projectorganisatie 200.000 kubieke meter beton. “Dat betekent 56 procent minder CO2-uitstoot.”

De Levvel-blokken. Het artikel gaat verder onder de foto. © xbloc.com

Werk aan de Afsluitdijk

Naast de versterking van de dijk draait het project onder andere om de bouw van keersluizen, pompgemalen en een vismigratierivier. Dat laatste is een rivier door de Afsluitdijk waarin vissen van zout naar zoet water kunnen zwemmen. Volgens de huidige projectplanning is die in 2025 gereed, net zoals de afronding van de bouw van de pompgemalen bij Den Oever. In dat jaar moet het volledige project klaar zijn, waaronder ook de nieuwe sluis Kornwerderzand.

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Profiteer nu van de introductieaanbieding voor € 10,- per maand.

Bekijk de aanbieding

Auteur: Geert van der Klugt

Journalist en redacteur voor Infrasite.

Allerlaatste betonnen Levvel-blok geplaatst voor versterking Afsluitdijk | Infrasite
levvel-blok afsluitdijk baars
Eindstreep

Allerlaatste betonnen Levvel-blok geplaatst voor versterking Afsluitdijk

De 'Titaan', een speciale kraanponton van het waterbouwbedrijf Baars. Hiermee werden de Levvel-blokken geplaatst. Rijkswaterstaat

70.000. Dat is het aantal Levvel-blokken die in de afgelopen jaren aan de kant van de Waddenzee bij de Afsluitdijk zijn geplaatst. Het “aller-allerlaatste” blok ligt sinds begin september op zijn plek, laat de projectorganisatie nu weten. 

De Afsluitdijk wordt sinds 2018 versterkt door Levvel, een bouwcombinatie van BAM, Van Oord en Rebel. Aan de kant van de Waddenzee zijn tienduizenden speciale betonnen blokken van meer dan 6.000 kilo per stuk geplaatst om golven te remmen. Het laatste blok was eerder deze maand aan de beurt.

In 2022 maakte de projectorganisatie ook al bekend dat het laatste blok was geplaatst, maar sindsdien zijn er op verschillende plekken nog blokken neergelegd. Dit keer gaat het echt om de “aller-allerlaatste”, belooft de projectorganisatie. Het meeste tilwerk gebeurde met de ‘Titaan’, een speciale kraanponton van het waterbouwbedrijf Baars.

Minder beton en CO2

De bouwcombinatie ontwierp de zogeheten Levvel-blokken op basis van Xbloc, een bestaand ontwerp van het bedrijf Delta Marine Consultants. Voor de blokken bij de Afsluitdijk werd een speciale fabriek gebouwd in Harlingen. De manier waarop de blokken zijn ontworpen en geplaatst bespaarde volgens de projectorganisatie 200.000 kubieke meter beton. “Dat betekent 56 procent minder CO2-uitstoot.”

De Levvel-blokken. Het artikel gaat verder onder de foto. © xbloc.com

Werk aan de Afsluitdijk

Naast de versterking van de dijk draait het project onder andere om de bouw van keersluizen, pompgemalen en een vismigratierivier. Dat laatste is een rivier door de Afsluitdijk waarin vissen van zout naar zoet water kunnen zwemmen. Volgens de huidige projectplanning is die in 2025 gereed, net zoals de afronding van de bouw van de pompgemalen bij Den Oever. In dat jaar moet het volledige project klaar zijn, waaronder ook de nieuwe sluis Kornwerderzand.

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Neem nu een Infrasite Premium abonnement voor € 12,- per maand.

ABONNEREn

Auteur: Geert van der Klugt

Journalist en redacteur voor Infrasite.