afzinken maasdeltatunnel maandag 6 november
Blankenburg

De Maasdeltatunnel is onderweg naar de bodem van het Scheur

De start van het afzinken op maandagmiddag. Het tunneldeel ligt ter hoogte van de gele kolom en verdwijnt langzaam onder het water. Op de foto is het tunneldeel al nauwelijks meer te zien. Promedia Group

Het tweede en laatste deel van de Maasdeltatunnel zinkt langzaam maar zeker naar de bodem van de rivier het Scheur in Rotterdam. Als het goed is staat het tunneldeel in de nacht van maandag op dinsdag op zijn definitieve plek onder het water, vertelt onderdirecteur Patrick van Os van de bouwcombinatie tegenover Infrasite.   

Van Os kijkt op maandagmiddag vanaf de wal toe terwijl het afzinken begint. Medewerkers zijn op dat moment net gestart met het toelaten van water in het tunneldeel, legt hij uit, waardoor de constructie geleidelijk onder de waterspiegel verdwijnt.

Update (dinsdagochtend) – Het afzinken is geslaagd. Rond vijf uur in de nacht van maandag op dinsdag lag de constructie op zijn plek en werd de deur geopend naar het eerste tunneldeel, dat al sinds maart op de rivierbodem ligt. Nu is het tijd voor metingen, controles en een hoop zand. Lees het nieuwe verhaal hier.

Afzinken

Het ongeveer 200 meter lange en 40 meter brede element werd ’s ochtends vroeg de rivier op gevaren vanuit een werkhaven. Eenmaal aangekomen is het tunneldeel met kabels vastgemaakt aan pontons op het water en ankerpunten aan wal. De pontons liggen aan weerszijden van de tunnel en zijn uitgerust met lieren. Daarmee werden de kabels eerder op de dag aangetrokken om het tunneldeel in positie te krijgen voor het afzinken.

Op de foto zie je twee van de pontons, inclusief de kabels die vastzitten aan het tunneldeel. Artikel gaat verder na de afbeelding. © Promedia Group

In het tunneldeel zelf staan bassins voor water. Dit wordt op maandagmiddag gecontroleerd binnengelaten zodat het gewicht toeneemt en de constructie zinkt. Naar verwachting landt het tunneldeel vannacht op zes ‘grote’ tegels die eerder zijn klaargelegd in een ingegraven sleuf op de bodem van de rivier, aldus Van Os. De sleuf ligt naast het eerste tunneldeel, dat al sinds maart onder het water op zijn plek ligt.

Aan de uiteinden van beide tunneldelen, op de zogeheten ‘kopschotten’, zit een rubberen profiel. Hier zullen de tunneldelen elkaar raken, waarna het water in de ruimte ertussen wordt weggepompt. Als het goed is gebeurt dat vannacht nog. Uiteindelijk worden de tunneldelen een doorlopende, waterdichte tunnel.

Een tekening van de dwarsdoorsnede van het tunneldeel, met de ruimte voor het ballastwater in het blauw. Artikel gaat verder na de afbeelding. © Baak en Rijkswaterstaat  dwarsdoorsnede

Wind tegen

Bouwcombinatie ‘Baak’ voert de klus uit in opdracht van Rijkswaterstaat. Het is niet de eerste keer dat de organisaties het tweede tunneldeel proberen af te zinken. Tijdens de eerste poging in april brak een van de kabels die het tunneldeel vasthield en klapte het tunneldeel tegen een kade, met schade en een maandenlange reparatie tot gevolg. De oorzaak van de gebroken kabel was een sterkere stroming in de rivier dan verwacht, zei Baak-directeur Bert Ariën in september tegenover Infrasite.

Aan de voorbereiding heeft het niet gelegen, vindt onderdirecteur Van Os. “We hebben destijds alle beschikbare informatie over de stroming in de rivier gewonnen en de slimste modellen gebruikt om de mogelijke situaties te voorspellen”, vertelt hij op een persconferentie voorafgaand aan de tweede poging op maandag 6 november. “Zelfs de specialisten die ons over de stroming adviseerden zeiden achteraf dat ze waren verrast.”

Weer en maatregelen

Om te zorgen dat het dit keer goed gaat, troffen de bouwcombinatie en Rijkswaterstaat meerdere maatregelen. Een daarvan is extra onderzoek naar de stroming van het water op de dag van de operatie. Zo werd in oktober nog besloten om de tweede afzinkpoging uit te stellen vanwege de invloed van een storm op de stroming in het Scheur.

In november leken het weer en het water echter goed genoeg om van start te gaan, vertelt Van Os op maandag. De onderdirecteur zegt verder dat de materialen voor het afzinken zijn aangepast om meer stroming te doorstaan. De kabels zijn dikker, de pontons zijn groter en de ankers zijn zwaarder. Dat laatste geldt ook voor de bolders en hijspunten op het tunneldak.

Over de precieze kosten van het herstel na de mislukte operatie in april doet de bouwcombinatie op maandag geen uitspraken. Wel geeft een woordvoerder aan dat de bouwcombinatie de kosten draagt. “De meerkosten worden afgetrokken van de winst.” Het onderwerp zou momenteel worden besproken met verzekeringsmaatschappijen.

Volgende stap

Als het laatste tunneldeel op zijn plek ligt, dan kan de snelweg in de tunnel worden afgewerkt. Die snelweg staat bekend als de Blankenburgverbinding en A24. Als voorbeelden van de resterende werkzaamheden noemt Van Os de aanleg van asfalt en technische installaties.

De datum waarop de tunnel klaar is en het eerste wegverkeer over de Blankenburgverbinding rijdt, is op het moment van schrijven nog niet door de bouwcombinatie of Rijkswaterstaat bevestigd. Wel vertelde projectdirecteur Helene Moors van Rijkswaterstaat in augustus tegenover Infrasite dat ze verwacht dat de snelweg ergens voor het einde van 2024 wordt opengesteld.

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Profiteer nu van de introductieaanbieding voor € 10,- per maand.

Bekijk de aanbieding

Auteur: Geert van der Klugt

Journalist en redacteur voor Infrasite.

De Maasdeltatunnel is onderweg naar de bodem van het Scheur | Infrasite
afzinken maasdeltatunnel maandag 6 november
Blankenburg

De Maasdeltatunnel is onderweg naar de bodem van het Scheur

De start van het afzinken op maandagmiddag. Het tunneldeel ligt ter hoogte van de gele kolom en verdwijnt langzaam onder het water. Op de foto is het tunneldeel al nauwelijks meer te zien. Promedia Group

Het tweede en laatste deel van de Maasdeltatunnel zinkt langzaam maar zeker naar de bodem van de rivier het Scheur in Rotterdam. Als het goed is staat het tunneldeel in de nacht van maandag op dinsdag op zijn definitieve plek onder het water, vertelt onderdirecteur Patrick van Os van de bouwcombinatie tegenover Infrasite.   

Van Os kijkt op maandagmiddag vanaf de wal toe terwijl het afzinken begint. Medewerkers zijn op dat moment net gestart met het toelaten van water in het tunneldeel, legt hij uit, waardoor de constructie geleidelijk onder de waterspiegel verdwijnt.

Update (dinsdagochtend) – Het afzinken is geslaagd. Rond vijf uur in de nacht van maandag op dinsdag lag de constructie op zijn plek en werd de deur geopend naar het eerste tunneldeel, dat al sinds maart op de rivierbodem ligt. Nu is het tijd voor metingen, controles en een hoop zand. Lees het nieuwe verhaal hier.

Afzinken

Het ongeveer 200 meter lange en 40 meter brede element werd ’s ochtends vroeg de rivier op gevaren vanuit een werkhaven. Eenmaal aangekomen is het tunneldeel met kabels vastgemaakt aan pontons op het water en ankerpunten aan wal. De pontons liggen aan weerszijden van de tunnel en zijn uitgerust met lieren. Daarmee werden de kabels eerder op de dag aangetrokken om het tunneldeel in positie te krijgen voor het afzinken.

Op de foto zie je twee van de pontons, inclusief de kabels die vastzitten aan het tunneldeel. Artikel gaat verder na de afbeelding. © Promedia Group

In het tunneldeel zelf staan bassins voor water. Dit wordt op maandagmiddag gecontroleerd binnengelaten zodat het gewicht toeneemt en de constructie zinkt. Naar verwachting landt het tunneldeel vannacht op zes ‘grote’ tegels die eerder zijn klaargelegd in een ingegraven sleuf op de bodem van de rivier, aldus Van Os. De sleuf ligt naast het eerste tunneldeel, dat al sinds maart onder het water op zijn plek ligt.

Aan de uiteinden van beide tunneldelen, op de zogeheten ‘kopschotten’, zit een rubberen profiel. Hier zullen de tunneldelen elkaar raken, waarna het water in de ruimte ertussen wordt weggepompt. Als het goed is gebeurt dat vannacht nog. Uiteindelijk worden de tunneldelen een doorlopende, waterdichte tunnel.

Een tekening van de dwarsdoorsnede van het tunneldeel, met de ruimte voor het ballastwater in het blauw. Artikel gaat verder na de afbeelding. © Baak en Rijkswaterstaat  dwarsdoorsnede

Wind tegen

Bouwcombinatie ‘Baak’ voert de klus uit in opdracht van Rijkswaterstaat. Het is niet de eerste keer dat de organisaties het tweede tunneldeel proberen af te zinken. Tijdens de eerste poging in april brak een van de kabels die het tunneldeel vasthield en klapte het tunneldeel tegen een kade, met schade en een maandenlange reparatie tot gevolg. De oorzaak van de gebroken kabel was een sterkere stroming in de rivier dan verwacht, zei Baak-directeur Bert Ariën in september tegenover Infrasite.

Aan de voorbereiding heeft het niet gelegen, vindt onderdirecteur Van Os. “We hebben destijds alle beschikbare informatie over de stroming in de rivier gewonnen en de slimste modellen gebruikt om de mogelijke situaties te voorspellen”, vertelt hij op een persconferentie voorafgaand aan de tweede poging op maandag 6 november. “Zelfs de specialisten die ons over de stroming adviseerden zeiden achteraf dat ze waren verrast.”

Weer en maatregelen

Om te zorgen dat het dit keer goed gaat, troffen de bouwcombinatie en Rijkswaterstaat meerdere maatregelen. Een daarvan is extra onderzoek naar de stroming van het water op de dag van de operatie. Zo werd in oktober nog besloten om de tweede afzinkpoging uit te stellen vanwege de invloed van een storm op de stroming in het Scheur.

In november leken het weer en het water echter goed genoeg om van start te gaan, vertelt Van Os op maandag. De onderdirecteur zegt verder dat de materialen voor het afzinken zijn aangepast om meer stroming te doorstaan. De kabels zijn dikker, de pontons zijn groter en de ankers zijn zwaarder. Dat laatste geldt ook voor de bolders en hijspunten op het tunneldak.

Over de precieze kosten van het herstel na de mislukte operatie in april doet de bouwcombinatie op maandag geen uitspraken. Wel geeft een woordvoerder aan dat de bouwcombinatie de kosten draagt. “De meerkosten worden afgetrokken van de winst.” Het onderwerp zou momenteel worden besproken met verzekeringsmaatschappijen.

Volgende stap

Als het laatste tunneldeel op zijn plek ligt, dan kan de snelweg in de tunnel worden afgewerkt. Die snelweg staat bekend als de Blankenburgverbinding en A24. Als voorbeelden van de resterende werkzaamheden noemt Van Os de aanleg van asfalt en technische installaties.

De datum waarop de tunnel klaar is en het eerste wegverkeer over de Blankenburgverbinding rijdt, is op het moment van schrijven nog niet door de bouwcombinatie of Rijkswaterstaat bevestigd. Wel vertelde projectdirecteur Helene Moors van Rijkswaterstaat in augustus tegenover Infrasite dat ze verwacht dat de snelweg ergens voor het einde van 2024 wordt opengesteld.

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Neem nu een Infrasite Premium abonnement voor € 12,- per maand.

ABONNEREn

Auteur: Geert van der Klugt

Journalist en redacteur voor Infrasite.