maasdeltatunnel op het scheur afzinken
'Te riskant'

Afzinken Maasdeltatunnel weer uitgesteld, dit keer naar 6 november

Het tweede en laatste deel van de Maasdeltatunnel op de rivier het Scheur in Rotterdam. Bij de afzinkoperatie wordt het tunneldeel eerst de rivier op gevaren en hier vervolgens losgelaten, waardoor het zinkt naar de rivierbodem. Blankenburgverbinding.nl

Het afzinken van het tweede en laatste deel van de Maasdeltatunnel is dit weekend niet doorgegaan. Een storm over het noorden van Nederland had effect op de stroming van het water in de rivier het Scheur, zegt Rijkswaterstaat, die samen met de bouwcombinatie heeft besloten om de operatie uit te stellen naar 6 november. 

Het plan was om het ongeveer tweehonderd meter lange tunneldeel op 21 oktober af te zinken naar de bodem van de rivier bij de Botlek in Rotterdam. Maar op de avond vóór de operatie maakte Rijkswaterstaat bekend dat het werk wordt uitgesteld naar 6 november.

“De zware storm Babet raast op dit moment over het noordwesten van Europa en ook over het noorden van Nederland”, zei de opdrachtgever in een persbericht. “Deze storm heeft effect op de stroming in het Scheur, waardoor het afzinken van het tunneldeel te risicovol is en morgen niet door kan gaan.”

Zwaardere materialen en meer onderzoek

Het is niet het eerste probleem waar Rijkswaterstaat en bouwcombinatie Baak tegenaan lopen. Toen in april voor het eerst werd geprobeerd om het tunneldeel af te zinken, brak een van de kabels die het tunneldeel vasthield en klapte het tunneldeel tegen een kade, met schade en een maandenlange reparatie tot gevolg. “We hebben het onderschat”, zei directeur Bert Ariën van de bouwcombinatie achteraf tegenover Infrasite.

De oorzaak van de gebroken kabel was volgens Baak en Rijkswaterstaat een sterkere stroming in de rivier dan verwacht. Om te zorgen dat het bij de eerstvolgende poging wél goed gaat, troffen de organisaties meerdere maatregelen. Een daarvan is meer onderzoek naar de stroming van het water op de dag van de operatie.

Een andere maatregel is de inkoop van zwaardere kabels, ankerpalen en andere materialen die nodig zijn voor het afzinken. In september maakte Rijkswaterstaat bekend dat een deel hiervan tijdens tests “niet aan de eisen bleek te voldoen”. Daarom werd eerder in oktober ook al besloten om de afzinkoperatie uit te stellen, destijds van 8 oktober naar 21 oktober. “Het is een buitengewoon gecompliceerde operatie, waarbij de risico’s zoveel mogelijk moeten worden beperkt.”

Blankenburgverbinding

Het eerste deel van de Maasdeltatunnel ligt al sinds maart op zijn plek op de bodem van de rivier. Zodra ook het tweede tunneldeel is afgezonken kan de nieuwe snelweg in de tunnel worden afgewerkt. Die snelweg staat bekend als de A24 en Blankenburgverbinding. Ondanks de vertragingen van het afzinken liet Rijkswaterstaat in september nog weten dat de snelweg naar verwachting voor het einde van volgend jaar klaar is voor gebruik.

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Profiteer nu van de introductieaanbieding voor € 10,- per maand.

Bekijk de aanbieding

Auteur: Geert van der Klugt

Journalist en redacteur voor Infrasite.

Afzinken Maasdeltatunnel weer uitgesteld, dit keer naar 6 november | Infrasite
maasdeltatunnel op het scheur afzinken
'Te riskant'

Afzinken Maasdeltatunnel weer uitgesteld, dit keer naar 6 november

Het tweede en laatste deel van de Maasdeltatunnel op de rivier het Scheur in Rotterdam. Bij de afzinkoperatie wordt het tunneldeel eerst de rivier op gevaren en hier vervolgens losgelaten, waardoor het zinkt naar de rivierbodem. Blankenburgverbinding.nl

Het afzinken van het tweede en laatste deel van de Maasdeltatunnel is dit weekend niet doorgegaan. Een storm over het noorden van Nederland had effect op de stroming van het water in de rivier het Scheur, zegt Rijkswaterstaat, die samen met de bouwcombinatie heeft besloten om de operatie uit te stellen naar 6 november. 

Het plan was om het ongeveer tweehonderd meter lange tunneldeel op 21 oktober af te zinken naar de bodem van de rivier bij de Botlek in Rotterdam. Maar op de avond vóór de operatie maakte Rijkswaterstaat bekend dat het werk wordt uitgesteld naar 6 november.

“De zware storm Babet raast op dit moment over het noordwesten van Europa en ook over het noorden van Nederland”, zei de opdrachtgever in een persbericht. “Deze storm heeft effect op de stroming in het Scheur, waardoor het afzinken van het tunneldeel te risicovol is en morgen niet door kan gaan.”

Zwaardere materialen en meer onderzoek

Het is niet het eerste probleem waar Rijkswaterstaat en bouwcombinatie Baak tegenaan lopen. Toen in april voor het eerst werd geprobeerd om het tunneldeel af te zinken, brak een van de kabels die het tunneldeel vasthield en klapte het tunneldeel tegen een kade, met schade en een maandenlange reparatie tot gevolg. “We hebben het onderschat”, zei directeur Bert Ariën van de bouwcombinatie achteraf tegenover Infrasite.

De oorzaak van de gebroken kabel was volgens Baak en Rijkswaterstaat een sterkere stroming in de rivier dan verwacht. Om te zorgen dat het bij de eerstvolgende poging wél goed gaat, troffen de organisaties meerdere maatregelen. Een daarvan is meer onderzoek naar de stroming van het water op de dag van de operatie.

Een andere maatregel is de inkoop van zwaardere kabels, ankerpalen en andere materialen die nodig zijn voor het afzinken. In september maakte Rijkswaterstaat bekend dat een deel hiervan tijdens tests “niet aan de eisen bleek te voldoen”. Daarom werd eerder in oktober ook al besloten om de afzinkoperatie uit te stellen, destijds van 8 oktober naar 21 oktober. “Het is een buitengewoon gecompliceerde operatie, waarbij de risico’s zoveel mogelijk moeten worden beperkt.”

Blankenburgverbinding

Het eerste deel van de Maasdeltatunnel ligt al sinds maart op zijn plek op de bodem van de rivier. Zodra ook het tweede tunneldeel is afgezonken kan de nieuwe snelweg in de tunnel worden afgewerkt. Die snelweg staat bekend als de A24 en Blankenburgverbinding. Ondanks de vertragingen van het afzinken liet Rijkswaterstaat in september nog weten dat de snelweg naar verwachting voor het einde van volgend jaar klaar is voor gebruik.

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Neem nu een Infrasite Premium abonnement voor € 12,- per maand.

ABONNEREn

Auteur: Geert van der Klugt

Journalist en redacteur voor Infrasite.