BAAK-directeur

Oorzaak kabelbreuk Maasdeltatunnel bekend: ‘We hebben het onderschat’

maasdeltatunnel (2)
Voorbereidingswerkzaamheden voor het afzinken van een deel van de Maasdeltatunnel in maart 2023. ANP / Hollandse Hoogte / MediaTV

De oorzaak voor het mislukken van de afzinkoperatie van het tweede deel van de Maasdeltatunnel is bekend. De stroming van het water ter plaatse van het element was anderhalf keer zo snel als verwacht, vertelt de directeur van de bouwcombinatie tegenover Infrasite.    

“Ik zal de dag nooit vergeten”, zegt Bert Ariën van BAAK op woensdagochtend in de bouwkeet bij de zuidelijke toerit van de Maasdeltatunnel in aanbouw. De directeur doelt op 29 april, de dag waarop Rijkswaterstaat en de bouwcombinatie het tweede en laatste deel van de tunnel probeerden af te zinken naar de bodem van de rivier het Scheur.

De poging mislukte. Een kabel brak, de tunnel klapte tegen een kade en de operatie werd maandenlang vertraagd. Sindsdien loopt er een onderzoek naar de oorzaak. De resultaten werden op vrijdagochtend voor het eerst met de pers gedeeld.

Zouttong

Ariën legt uit dat de stroming van het water krachtiger was dan de bouwcombinatie had voorspeld. Daardoor kwam er te veel druk te staan op een van de kabels die het tunneldeel vasthield. “Voorafgaand aan de operatie is de stroming van het water uitgebreid onderzocht, maar sommige situaties hebben we onderschat.”

Een van die situaties was de vorming van een zouttong, legt de directeur uit. Een zouttong ontstaat wanneer zoet water en zout water met elkaar mengen, het zoute water omlaag wordt gedrukt en het zoete water eroverheen stroomt. Op 29 april lag er een zouttong in de buurt van het tunneldeel. BAAK heeft onvoldoende rekening gehouden met de stroming, erkent Ariën.

Kosten en maatregelen

Na de klap tegen de kade moest het beschadigde tunneldeel maandenlang naar een droogdok voor reparaties. “Het heeft een arm en een been gekost”, zegt Ariën over de prijs van de inschattingsfout. De directeur wil geen specifiek bedrag noemen. Wel vertelt hij dat BAAK voor de kosten opdraait — “en de belastingbetaler dus niet.”

Rijkswaterstaat en de bouwcombinatie proberen het tunneldeel op 8 oktober opnieuw af te zinken. Ariën geeft aan dat de nodige maatregelen zijn getroffen om te zorgen dat het dit keer goed gaat. De kabels zijn dikker, de pontons zijn groter en de ankers zijn zwaarder. Dat laatste geldt ook voor de bolders en hijspunten op het tunneldak.

Bovendien zal de stroming van het water op de dag van de operatie voortdurend worden gemonitord met sensoren. Vorige keer werd de stroming volgens de directeur ook gemeten, “maar niet zo gedetailleerd als we nu zullen doen”, aldus Ariën.

Een deel van de rivier het Scheur bij de bouwlocatie van de Maasdeltatunnel op vrijdag 15 september. Het artikel gaat verder na de foto. © Rijkswaterstaat

Meters maken

Ook projectdirecteur Helene Moors van Rijkswaterstaat was op vrijdagochtend aanwezig tijdens de bekendmaking van de onderzoeksresultaten. Zij wijst erop dat de bouwcombinatie ondanks de inschattingsfout “heel veel meters heeft gemaakt in de afgelopen tijd”. Volgens haar is er geen indicatie dat de openstelling van de Blankenburgverbinding niet gaat lukken in 2024.

De Maasdeltatunnel is een van de onderdelen van de Blankenburgverbinding, een snelweg in aanbouw (A24) tussen Vlaardingen en Rozenburg. Een ander onderdeel is de bouw van het knooppunt Rozenburg, waar in de afgelopen maanden meerdere viaducten werden afgerond en in oktober wordt geasfalteerd.

Het knooppunt is voor het einde van het jaar klaar, aldus Moors. Dat geldt ook voor de nieuwe Hollandtunnel verderop in de A24, zegt de projectdirecteur. “Die is onlangs afgewerkt. Op dit moment worden de technische installaties getest.”

Voorbereiding Maasdeltatunnel

Het werk aan de Maasdeltatunnel zelf heeft overigens ook niet stilgelegen. Op de drukkere dagen ziet de bouwlocatie al gauw tweehonderd man, vertelt een hoofduitvoerder ter plaatse tegenover Infrasite. Bij de toeritten worden de wanden afgewerkt en bereiden medewerkers de plaatsing van technische installaties voor.

Een deel van de zuidelijke toerit van de Maasdeltatunnel op vrijdag 15 september. Het artikel gaat verder na de foto. © ProMedia Group / Geert van der Klugt

In het reeds afgezonken tunneldeel, ruim twintig meter onder het waterpeil van het Scheur en meer dan honderd meter verwijderd van de oever, maken de aannemers alles klaar voor de plaatsing van het tunneldeel dat in oktober opnieuw wordt afgezonken. Ergens volgend jaar zullen de eerste weggebruikers hierdoorheen rijden, denkt projectdirecteur Moors. Maar wanneer precies, dat kan ze nog niet zeggen. “Laten we eerst ons werk doen.”

Het einde van het reeds afgezonken tunneldeel onder de rivier het Scheur op vrijdag 15 september. Achter de wand aan het uiteinde moet het tweede tunneldeel komen te liggen. © ProMedia Group / Geert van der Klugt

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Neem nu een Infrasite Premium abonnement voor € 12,- per maand.

ABONNEREn

Auteur: Geert van der Klugt

Journalist en redacteur voor Infrasite.

Oorzaak kabelbreuk Maasdeltatunnel bekend: ‘We hebben het onderschat’ | Infrasite
BAAK-directeur

Oorzaak kabelbreuk Maasdeltatunnel bekend: ‘We hebben het onderschat’

maasdeltatunnel (2)
Voorbereidingswerkzaamheden voor het afzinken van een deel van de Maasdeltatunnel in maart 2023. ANP / Hollandse Hoogte / MediaTV

De oorzaak voor het mislukken van de afzinkoperatie van het tweede deel van de Maasdeltatunnel is bekend. De stroming van het water ter plaatse van het element was anderhalf keer zo snel als verwacht, vertelt de directeur van de bouwcombinatie tegenover Infrasite.    

“Ik zal de dag nooit vergeten”, zegt Bert Ariën van BAAK op woensdagochtend in de bouwkeet bij de zuidelijke toerit van de Maasdeltatunnel in aanbouw. De directeur doelt op 29 april, de dag waarop Rijkswaterstaat en de bouwcombinatie het tweede en laatste deel van de tunnel probeerden af te zinken naar de bodem van de rivier het Scheur.

De poging mislukte. Een kabel brak, de tunnel klapte tegen een kade en de operatie werd maandenlang vertraagd. Sindsdien loopt er een onderzoek naar de oorzaak. De resultaten werden op vrijdagochtend voor het eerst met de pers gedeeld.

Zouttong

Ariën legt uit dat de stroming van het water krachtiger was dan de bouwcombinatie had voorspeld. Daardoor kwam er te veel druk te staan op een van de kabels die het tunneldeel vasthield. “Voorafgaand aan de operatie is de stroming van het water uitgebreid onderzocht, maar sommige situaties hebben we onderschat.”

Een van die situaties was de vorming van een zouttong, legt de directeur uit. Een zouttong ontstaat wanneer zoet water en zout water met elkaar mengen, het zoute water omlaag wordt gedrukt en het zoete water eroverheen stroomt. Op 29 april lag er een zouttong in de buurt van het tunneldeel. BAAK heeft onvoldoende rekening gehouden met de stroming, erkent Ariën.

Kosten en maatregelen

Na de klap tegen de kade moest het beschadigde tunneldeel maandenlang naar een droogdok voor reparaties. “Het heeft een arm en een been gekost”, zegt Ariën over de prijs van de inschattingsfout. De directeur wil geen specifiek bedrag noemen. Wel vertelt hij dat BAAK voor de kosten opdraait — “en de belastingbetaler dus niet.”

Rijkswaterstaat en de bouwcombinatie proberen het tunneldeel op 8 oktober opnieuw af te zinken. Ariën geeft aan dat de nodige maatregelen zijn getroffen om te zorgen dat het dit keer goed gaat. De kabels zijn dikker, de pontons zijn groter en de ankers zijn zwaarder. Dat laatste geldt ook voor de bolders en hijspunten op het tunneldak.

Bovendien zal de stroming van het water op de dag van de operatie voortdurend worden gemonitord met sensoren. Vorige keer werd de stroming volgens de directeur ook gemeten, “maar niet zo gedetailleerd als we nu zullen doen”, aldus Ariën.

Een deel van de rivier het Scheur bij de bouwlocatie van de Maasdeltatunnel op vrijdag 15 september. Het artikel gaat verder na de foto. © Rijkswaterstaat

Meters maken

Ook projectdirecteur Helene Moors van Rijkswaterstaat was op vrijdagochtend aanwezig tijdens de bekendmaking van de onderzoeksresultaten. Zij wijst erop dat de bouwcombinatie ondanks de inschattingsfout “heel veel meters heeft gemaakt in de afgelopen tijd”. Volgens haar is er geen indicatie dat de openstelling van de Blankenburgverbinding niet gaat lukken in 2024.

De Maasdeltatunnel is een van de onderdelen van de Blankenburgverbinding, een snelweg in aanbouw (A24) tussen Vlaardingen en Rozenburg. Een ander onderdeel is de bouw van het knooppunt Rozenburg, waar in de afgelopen maanden meerdere viaducten werden afgerond en in oktober wordt geasfalteerd.

Het knooppunt is voor het einde van het jaar klaar, aldus Moors. Dat geldt ook voor de nieuwe Hollandtunnel verderop in de A24, zegt de projectdirecteur. “Die is onlangs afgewerkt. Op dit moment worden de technische installaties getest.”

Voorbereiding Maasdeltatunnel

Het werk aan de Maasdeltatunnel zelf heeft overigens ook niet stilgelegen. Op de drukkere dagen ziet de bouwlocatie al gauw tweehonderd man, vertelt een hoofduitvoerder ter plaatse tegenover Infrasite. Bij de toeritten worden de wanden afgewerkt en bereiden medewerkers de plaatsing van technische installaties voor.

Een deel van de zuidelijke toerit van de Maasdeltatunnel op vrijdag 15 september. Het artikel gaat verder na de foto. © ProMedia Group / Geert van der Klugt

In het reeds afgezonken tunneldeel, ruim twintig meter onder het waterpeil van het Scheur en meer dan honderd meter verwijderd van de oever, maken de aannemers alles klaar voor de plaatsing van het tunneldeel dat in oktober opnieuw wordt afgezonken. Ergens volgend jaar zullen de eerste weggebruikers hierdoorheen rijden, denkt projectdirecteur Moors. Maar wanneer precies, dat kan ze nog niet zeggen. “Laten we eerst ons werk doen.”

Het einde van het reeds afgezonken tunneldeel onder de rivier het Scheur op vrijdag 15 september. Achter de wand aan het uiteinde moet het tweede tunneldeel komen te liggen. © ProMedia Group / Geert van der Klugt

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Neem nu een Infrasite Premium abonnement voor € 12,- per maand.

ABONNEREn

Auteur: Geert van der Klugt

Journalist en redacteur voor Infrasite.