Maasdeltatunnel kabelbreuk afzinkoperatie
Afzinkoperatie

Beschadigd deel Maasdeltatunnel gerepareerd, klaar voor poging twee

Op de foto zie je het deel van de Maasdeltatunnel in het water achter de voorste duwboot. Het tunneldeel werd vorige week verwijderd van het droogdok waar het in de afgelopen drie maanden is gerepareerd. Rijkswaterstaat (via blankenburgverbinding.nl)

Het herstel van het beschadigde deel van de Maasdeltatunnel is klaar. Afgelopen donderdag heeft het tunneldeel het reparatiedok bij Rozenburg verlaten, laat Rijkswaterstaat weten. Op 8 oktober proberen de beheerder en bouwcombinatie BAAK het tunneldeel opnieuw af te zinken nadat de eerste poging in april is mislukt.      

Tijdens de poging brak een van de kabels die het tunneldeel vasthield boven de plek waar het moet komen te liggen. Die plek is de bodem van de rivier het Scheur ter hoogte van de Botlekweg in Rotterdam. De kabelbreuk werd veroorzaakt door een onverwacht sterke stroming van het water bij het element. Dat maakte directeur Bert Ariën van de bouwcombinatie in september tegenover Infrasite bekend.

Nadat de kabel losliet klapte het tunneldeel tegen een kade. De schade die het tunneldeel daarbij opliep werd in de afgelopen drie maanden gerepareerd op het droogdok van Damen Verolme Rotterdam. Het herstel is inmiddels klaar, laat Rijkswaterstaat weten op de website van het project.

Maatregelen voor poging twee

Het tunneldeel, dat de beheerder ‘Isabella’ noemt, werd op donderdag 21 september uit het dok gevaren en geparkeerd in de werkhaven. Op 8 oktober proberen Rijkswaterstaat en BAAK het tunneldeel opnieuw op zijn plek te krijgen, onder het water van het Scheur en naast het eerste element dat sinds maart al op de rivierbodem ligt.

Volgens directeur Ariën hebben de aannemers de nodige maatregelen getroffen om ervoor te zorgen dat de operatie dit keer goed gaat. De kabels zijn dikker, de pontons zijn groter en de ankers, bolders en hijspunten zijn zwaarder, vertelde hij eerder tegenover Infrasite. Bovendien zal de stroming van het water op de dag van de operatie voortdurend worden gemonitord met sensoren, aldus de directeur.

Het transport van het tunneldeel vorige week. Het artikel gaat verder onder de foto. © Rijkswaterstaat

Maasdeltatunnel en Blankenburgverbinding

Nadat het tweede tunneldeel op de rivierbodem ligt, zal het element worden aangesloten op het eerste tunneldeel. Rijkswaterstaat heeft een animatievideo gemaakt om uit te leggen hoe dat gebeurt. Samen met de toeritten vormen de tunneldelen uiteindelijk de Maasdeltatunnel, een van de onderdelen van de Blankenburgverbinding.

De Blankenburgverbinding is een nieuwe snelweg waarmee weggebruikers in de toekomst van de A15 bij Rozenburg op de A20 bij Vlaardingen kunnen aansluiten — en andersom. Projectdirecteur Helene Moors van Rijkswaterstaat verwacht dat de verbinding ergens volgend jaar klaar is voor gebruik, vertelde ze in september tegenover Infrasite. Wanneer precies, kon de directeur destijds nog niet zeggen. “Laten we eerst ons werk doen.”

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Profiteer nu van de introductieaanbieding voor € 10,- per maand.

Bekijk de aanbieding

Auteur: Geert van der Klugt

Journalist en redacteur voor Infrasite.

Beschadigd deel Maasdeltatunnel gerepareerd, klaar voor poging twee | Infrasite
Maasdeltatunnel kabelbreuk afzinkoperatie
Afzinkoperatie

Beschadigd deel Maasdeltatunnel gerepareerd, klaar voor poging twee

Op de foto zie je het deel van de Maasdeltatunnel in het water achter de voorste duwboot. Het tunneldeel werd vorige week verwijderd van het droogdok waar het in de afgelopen drie maanden is gerepareerd. Rijkswaterstaat (via blankenburgverbinding.nl)

Het herstel van het beschadigde deel van de Maasdeltatunnel is klaar. Afgelopen donderdag heeft het tunneldeel het reparatiedok bij Rozenburg verlaten, laat Rijkswaterstaat weten. Op 8 oktober proberen de beheerder en bouwcombinatie BAAK het tunneldeel opnieuw af te zinken nadat de eerste poging in april is mislukt.      

Tijdens de poging brak een van de kabels die het tunneldeel vasthield boven de plek waar het moet komen te liggen. Die plek is de bodem van de rivier het Scheur ter hoogte van de Botlekweg in Rotterdam. De kabelbreuk werd veroorzaakt door een onverwacht sterke stroming van het water bij het element. Dat maakte directeur Bert Ariën van de bouwcombinatie in september tegenover Infrasite bekend.

Nadat de kabel losliet klapte het tunneldeel tegen een kade. De schade die het tunneldeel daarbij opliep werd in de afgelopen drie maanden gerepareerd op het droogdok van Damen Verolme Rotterdam. Het herstel is inmiddels klaar, laat Rijkswaterstaat weten op de website van het project.

Maatregelen voor poging twee

Het tunneldeel, dat de beheerder ‘Isabella’ noemt, werd op donderdag 21 september uit het dok gevaren en geparkeerd in de werkhaven. Op 8 oktober proberen Rijkswaterstaat en BAAK het tunneldeel opnieuw op zijn plek te krijgen, onder het water van het Scheur en naast het eerste element dat sinds maart al op de rivierbodem ligt.

Volgens directeur Ariën hebben de aannemers de nodige maatregelen getroffen om ervoor te zorgen dat de operatie dit keer goed gaat. De kabels zijn dikker, de pontons zijn groter en de ankers, bolders en hijspunten zijn zwaarder, vertelde hij eerder tegenover Infrasite. Bovendien zal de stroming van het water op de dag van de operatie voortdurend worden gemonitord met sensoren, aldus de directeur.

Het transport van het tunneldeel vorige week. Het artikel gaat verder onder de foto. © Rijkswaterstaat

Maasdeltatunnel en Blankenburgverbinding

Nadat het tweede tunneldeel op de rivierbodem ligt, zal het element worden aangesloten op het eerste tunneldeel. Rijkswaterstaat heeft een animatievideo gemaakt om uit te leggen hoe dat gebeurt. Samen met de toeritten vormen de tunneldelen uiteindelijk de Maasdeltatunnel, een van de onderdelen van de Blankenburgverbinding.

De Blankenburgverbinding is een nieuwe snelweg waarmee weggebruikers in de toekomst van de A15 bij Rozenburg op de A20 bij Vlaardingen kunnen aansluiten — en andersom. Projectdirecteur Helene Moors van Rijkswaterstaat verwacht dat de verbinding ergens volgend jaar klaar is voor gebruik, vertelde ze in september tegenover Infrasite. Wanneer precies, kon de directeur destijds nog niet zeggen. “Laten we eerst ons werk doen.”

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Neem nu een Infrasite Premium abonnement voor € 12,- per maand.

ABONNEREn

Auteur: Geert van der Klugt

Journalist en redacteur voor Infrasite.