Kamerlid: ‘RWS moet zich verantwoorden over gang van zaken bij Margriettunnel’

reparatie Prinses Margriettunnel
Het aanbrengen van trekpalen in de Prinses Margriettunnel ten behoeve van 't herstel van de tunnel. Rijkswaterstaat

Tweede Kamerlid Habtamu de Hoop van PvdA-GroenLinks vindt dat Rijkswaterstaat zich moet verantwoorden met betrekking tot de gang van zaken bij de reparatie van de Friese Prinses Margriettunnel. Tevens vindt hij dat er meer geld moet worden vrijgemaakt voor onderhoud aan de infrastructuur in Nederland.

De Hoop komt met zijn opmerking en aanbeveling naar aanleiding van al wat er is misgegaan bij de reparatie van de Prinses Margriettunnel. De reparatie van de tunnel in de A7 tussen Joure en Sneek kostte volgens een onderzoek van Follow The Money vier tot zes keer meer dan verwacht, waarbij ook nog eens de Europese aanbestedingsregels werden geschonden bij het verlenen van de opdracht tot reparatie.

“Iedereen kan zich de honderden zandzakken op de weg nog wel herinneren”, zegt De Hoop – zelf een Fries – tegen Omrop Fryslan over de problemen met de tunnel in december van 2022. “Dat was een calamiteit en dat moest worden opgelost. Alle begrip daarvoor. Maar het duurde daarna een half jaar tot de volgende herstelwerkzaamheden. Toen had er volgens mij een openbare aanbesteding moeten plaatsvinden. Dat is niet goed gegaan. Ik zal dan ook vragen over de procedure stellen aan de nieuwe minister, want als Rijkswaterstaat zegt dat het niet anders kon, dan moet ze zich daar achteraf over verantwoorden. En tot nu toe vind ik de antwoorden vrij summier.”

Leren en investeren

De Hoop wil dat alle betrokken partijen leren van wat er mis is gegaan bij de aanbesteding van de reparatie van de Prinses Margriettunnel. Het Kamerlid is bang dat toekomstige projecten anders ook langer gaan duren en kostbaarder worden. “Wanneer deze situaties vaker voorkomen, wil je ze zo snel mogelijk en zo efficiënt mogelijk oplossen. Dat is voor iedereen het beste”, zegt hij. “Er zijn veel bruggen en tunnels in Nederland die in de jaren ’60 en ’70 gebouwd zijn. Die zijn allemaal toe aan onderhoud. Het klinkt stevig, maar er staan echt bruggen en tunnels op instorten in Nederland.”

Dat vergelijkbare situaties zoals met de Friese tunnel zich in de toekomst vaker gaan voordoen, is voor de PvdA’er dan ook geen vraag, maar een zekerheid. “Veel bruggen, wegen en tunnels in Nederland zijn niet goed genoeg onderhouden. Daardoor staat voor veel regio’s, waaronder Fryslân, de bereikbaarheid onder druk.”

De Hoop waakt ervoor Rijkswaterstaat alle schuld in de schoenen te schuiven. Hij vindt dat het Rijk ’t de organisatie er bepaald niet makkelijker op maakt. “Het nieuwe kabinet trekt bijvoorbeeld wel 2,5 miljard uit voor nieuw asfalt. Dat kunnen we niet eens aanleggen vanwege stikstof en te weinig mensen.” Dat schiet niet op wil de politicus er maar mee zeggen, terwijl hij er tegelijkertijd voor pleit dat er meer geld wordt vrijgemaakt voor onderhoud. “Zodat Rijkswaterstaat kan doen waar ze goed in zijn.”

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Neem nu een Infrasite Premium abonnement voor € 12,- per maand.

ABONNEREn

Auteur: Jeroen Baldwin

Jeroen Baldwin is journalist en chef redactie van Infrasite.nl.

Kamerlid: ‘RWS moet zich verantwoorden over gang van zaken bij Margriettunnel’ | Infrasite

Kamerlid: ‘RWS moet zich verantwoorden over gang van zaken bij Margriettunnel’

reparatie Prinses Margriettunnel
Het aanbrengen van trekpalen in de Prinses Margriettunnel ten behoeve van 't herstel van de tunnel. Rijkswaterstaat

Tweede Kamerlid Habtamu de Hoop van PvdA-GroenLinks vindt dat Rijkswaterstaat zich moet verantwoorden met betrekking tot de gang van zaken bij de reparatie van de Friese Prinses Margriettunnel. Tevens vindt hij dat er meer geld moet worden vrijgemaakt voor onderhoud aan de infrastructuur in Nederland.

De Hoop komt met zijn opmerking en aanbeveling naar aanleiding van al wat er is misgegaan bij de reparatie van de Prinses Margriettunnel. De reparatie van de tunnel in de A7 tussen Joure en Sneek kostte volgens een onderzoek van Follow The Money vier tot zes keer meer dan verwacht, waarbij ook nog eens de Europese aanbestedingsregels werden geschonden bij het verlenen van de opdracht tot reparatie.

“Iedereen kan zich de honderden zandzakken op de weg nog wel herinneren”, zegt De Hoop – zelf een Fries – tegen Omrop Fryslan over de problemen met de tunnel in december van 2022. “Dat was een calamiteit en dat moest worden opgelost. Alle begrip daarvoor. Maar het duurde daarna een half jaar tot de volgende herstelwerkzaamheden. Toen had er volgens mij een openbare aanbesteding moeten plaatsvinden. Dat is niet goed gegaan. Ik zal dan ook vragen over de procedure stellen aan de nieuwe minister, want als Rijkswaterstaat zegt dat het niet anders kon, dan moet ze zich daar achteraf over verantwoorden. En tot nu toe vind ik de antwoorden vrij summier.”

Leren en investeren

De Hoop wil dat alle betrokken partijen leren van wat er mis is gegaan bij de aanbesteding van de reparatie van de Prinses Margriettunnel. Het Kamerlid is bang dat toekomstige projecten anders ook langer gaan duren en kostbaarder worden. “Wanneer deze situaties vaker voorkomen, wil je ze zo snel mogelijk en zo efficiënt mogelijk oplossen. Dat is voor iedereen het beste”, zegt hij. “Er zijn veel bruggen en tunnels in Nederland die in de jaren ’60 en ’70 gebouwd zijn. Die zijn allemaal toe aan onderhoud. Het klinkt stevig, maar er staan echt bruggen en tunnels op instorten in Nederland.”

Dat vergelijkbare situaties zoals met de Friese tunnel zich in de toekomst vaker gaan voordoen, is voor de PvdA’er dan ook geen vraag, maar een zekerheid. “Veel bruggen, wegen en tunnels in Nederland zijn niet goed genoeg onderhouden. Daardoor staat voor veel regio’s, waaronder Fryslân, de bereikbaarheid onder druk.”

De Hoop waakt ervoor Rijkswaterstaat alle schuld in de schoenen te schuiven. Hij vindt dat het Rijk ’t de organisatie er bepaald niet makkelijker op maakt. “Het nieuwe kabinet trekt bijvoorbeeld wel 2,5 miljard uit voor nieuw asfalt. Dat kunnen we niet eens aanleggen vanwege stikstof en te weinig mensen.” Dat schiet niet op wil de politicus er maar mee zeggen, terwijl hij er tegelijkertijd voor pleit dat er meer geld wordt vrijgemaakt voor onderhoud. “Zodat Rijkswaterstaat kan doen waar ze goed in zijn.”

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Neem nu een Infrasite Premium abonnement voor € 12,- per maand.

ABONNEREn

Auteur: Jeroen Baldwin

Jeroen Baldwin is journalist en chef redactie van Infrasite.nl.