Verbindingsweg A4/A44 met Corbulotunnel in gebruik genomen

N434 geopend
De borden worden weggehaald en de N434 wordt opengesteld voor verkeer. Rijnlandroute

De bouw nam 7,5 jaar in beslag, maar vandaag was het dan zover: vanaf 6.00 uur reden de eerste auto’s over de N343 en door de tunnel. De vier kilometer lange N343 verbindt de A4 bij Leidschendam met de A44 bij Wassenaar. De weg loopt in een verdiepte ligging langs het westen van Leiden en in een tunnel van 2,5 kilometer onder Voorschoten door.

Frederik Zevenbergen, gedeputeerde verkeer en vervoer van Zuid-Holland, kijkt bij de opening van de weg terug op de intensieve betrokkenheid van de provincie bij de aanleg van de RijnlandRoute. “De Rijnlandroute is het grootste infrastructurele project van de provincie tot nu toe“, aldus Zevenbergen. Hij benadrukt de voordelen voor de bewoners, bezoekers en bedrijven van Leiden en Katwijk en prijst de samenwerking met Rijkswaterstaat en de financiële partners, waaronder het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat, de regio Holland Rijnland en de aangrenzende gemeenten. De klus is nog niet af: het derde deel van de RijnlandRoute betreft de verdubbeling van de Europaweg tussen Leiden en de A4.

De opening van de N434 is het resultaat van een nauwe samenwerking van opdrachtgever provincie Zuid-Holland met Rijkswaterstaat (RWS). Nooit eerder werkten deze twee organisaties op deze manier samen. De provincie blijft eigenaar van de weg. Het beheer en onderhoud van de N434 ligt vanaf de openstelling voor 20 jaar bij RWS, waarbij de eerste 15 jaar zijn gegund aan de aannemerscombinatie Comol5. RWS zal de tunnel vanuit de verkeerscentrale in Rhoon bedienen en bewaken.

Grote verandering voor Leiden

Voor de op 2 juli aangetreden minister van Infrastructuur en Waterstaat, Barry Madlener (PVV), is de opening van deze belangrijke verbinding in Zuid-Holland een bijzondere gebeurtenis in zijn eerste week in functie. “Dit is een zeer lang gekoesterde wens. Deze weg is een belangrijk deel van de Rijnlandroute. Er is lang over gediscussieerd en er is jarenlang keihard aan gewerkt. Het resultaat mag er zijn.”

Kees van der Burg, directeur-generaal Mobiliteit bij het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat, vertelt hoe de nieuwe weg past in de bredere ontwikkeling van de regio. “Ook in deze regio spelen diverse ruimtelijke ontwikkelingen, zoals woningbouw in Valkenburg en economische activiteiten zoals het Leiden Bio Science Park, die vragen om een goede ontsluiting voor het verkeer. Een aanzienlijk deel daarvan is autoverkeer.”

Dit blijkt uit de analyses die zijn gemaakt voor de grote woningbouwlocaties en in het kader van het Toekomstperspectief Automobiliteit. “Voor deze ontwikkelingen is daarom ook hier – naast een goede lokale ontsluiting – een opwaardering van het bovenregionale en landelijke netwerk noodzakelijk. Dat is hier vormgeven als de RijnlandRoute; een mooie combinatie van extra capaciteit op de bestaande provinciale weg N206, de nieuwe provinciale N434 en extra capaciteit op de snelwegen A4 en A44. Hiermee worden gewenste ruimtelijke ontwikkelingen mogelijk gemaakt.”

Voor Leiden betekent de komst van de N343 een grote verandering, want de weg haalt veel verkeer uit het centrum van de stad weg. Ashley North, wethouder klimaat, mobiliteit en financiën van de gemeente Leiden, benadrukt het belang van de nieuwe weg voor de stad. “Dit is een bijzonder moment voor Leiden, en ook voor de Leidse regio. Er is hier lang naar toegewerkt en dan is nu eindelijk het moment aangebroken waarop heel veel verkeer niet meer door het centrum van Leiden rijdt, maar vanaf vandaag gebruik kan gaan maken van de tunnel. Dat zorgt voor ruimte in onze stad voor bijvoorbeeld de fietser en voetganger, en het zorgt daarmee ook voor meer verkeersveiligheid.”

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Neem nu een Infrasite Premium abonnement voor € 12,- per maand.

ABONNEREn

Auteur: Jeroen Baldwin

Jeroen Baldwin is journalist en chef redactie van Infrasite.nl.

Verbindingsweg A4/A44 met Corbulotunnel in gebruik genomen | Infrasite

Verbindingsweg A4/A44 met Corbulotunnel in gebruik genomen

N434 geopend
De borden worden weggehaald en de N434 wordt opengesteld voor verkeer. Rijnlandroute

De bouw nam 7,5 jaar in beslag, maar vandaag was het dan zover: vanaf 6.00 uur reden de eerste auto’s over de N343 en door de tunnel. De vier kilometer lange N343 verbindt de A4 bij Leidschendam met de A44 bij Wassenaar. De weg loopt in een verdiepte ligging langs het westen van Leiden en in een tunnel van 2,5 kilometer onder Voorschoten door.

Frederik Zevenbergen, gedeputeerde verkeer en vervoer van Zuid-Holland, kijkt bij de opening van de weg terug op de intensieve betrokkenheid van de provincie bij de aanleg van de RijnlandRoute. “De Rijnlandroute is het grootste infrastructurele project van de provincie tot nu toe“, aldus Zevenbergen. Hij benadrukt de voordelen voor de bewoners, bezoekers en bedrijven van Leiden en Katwijk en prijst de samenwerking met Rijkswaterstaat en de financiële partners, waaronder het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat, de regio Holland Rijnland en de aangrenzende gemeenten. De klus is nog niet af: het derde deel van de RijnlandRoute betreft de verdubbeling van de Europaweg tussen Leiden en de A4.

De opening van de N434 is het resultaat van een nauwe samenwerking van opdrachtgever provincie Zuid-Holland met Rijkswaterstaat (RWS). Nooit eerder werkten deze twee organisaties op deze manier samen. De provincie blijft eigenaar van de weg. Het beheer en onderhoud van de N434 ligt vanaf de openstelling voor 20 jaar bij RWS, waarbij de eerste 15 jaar zijn gegund aan de aannemerscombinatie Comol5. RWS zal de tunnel vanuit de verkeerscentrale in Rhoon bedienen en bewaken.

Grote verandering voor Leiden

Voor de op 2 juli aangetreden minister van Infrastructuur en Waterstaat, Barry Madlener (PVV), is de opening van deze belangrijke verbinding in Zuid-Holland een bijzondere gebeurtenis in zijn eerste week in functie. “Dit is een zeer lang gekoesterde wens. Deze weg is een belangrijk deel van de Rijnlandroute. Er is lang over gediscussieerd en er is jarenlang keihard aan gewerkt. Het resultaat mag er zijn.”

Kees van der Burg, directeur-generaal Mobiliteit bij het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat, vertelt hoe de nieuwe weg past in de bredere ontwikkeling van de regio. “Ook in deze regio spelen diverse ruimtelijke ontwikkelingen, zoals woningbouw in Valkenburg en economische activiteiten zoals het Leiden Bio Science Park, die vragen om een goede ontsluiting voor het verkeer. Een aanzienlijk deel daarvan is autoverkeer.”

Dit blijkt uit de analyses die zijn gemaakt voor de grote woningbouwlocaties en in het kader van het Toekomstperspectief Automobiliteit. “Voor deze ontwikkelingen is daarom ook hier – naast een goede lokale ontsluiting – een opwaardering van het bovenregionale en landelijke netwerk noodzakelijk. Dat is hier vormgeven als de RijnlandRoute; een mooie combinatie van extra capaciteit op de bestaande provinciale weg N206, de nieuwe provinciale N434 en extra capaciteit op de snelwegen A4 en A44. Hiermee worden gewenste ruimtelijke ontwikkelingen mogelijk gemaakt.”

Voor Leiden betekent de komst van de N343 een grote verandering, want de weg haalt veel verkeer uit het centrum van de stad weg. Ashley North, wethouder klimaat, mobiliteit en financiën van de gemeente Leiden, benadrukt het belang van de nieuwe weg voor de stad. “Dit is een bijzonder moment voor Leiden, en ook voor de Leidse regio. Er is hier lang naar toegewerkt en dan is nu eindelijk het moment aangebroken waarop heel veel verkeer niet meer door het centrum van Leiden rijdt, maar vanaf vandaag gebruik kan gaan maken van de tunnel. Dat zorgt voor ruimte in onze stad voor bijvoorbeeld de fietser en voetganger, en het zorgt daarmee ook voor meer verkeersveiligheid.”

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Neem nu een Infrasite Premium abonnement voor € 12,- per maand.

ABONNEREn

Auteur: Jeroen Baldwin

Jeroen Baldwin is journalist en chef redactie van Infrasite.nl.