ijsselbruggen a12 duiven
'Giftige cocktail'

Dag van de Bouw trekt zeker 55.000 bezoekers, maar organisator ziet geen reden tot feest

Ook de bouwplaats van de IJsselbruggen in de A12 ten oosten van Arnhem werd opengesteld. De bruggen worden gerenoveerd Dura Vermeer, Hollandia Services en Rijkswaterstaat. Rijkswaterstaat

Zeker 55.000 mensen namen een kijkje bij de ruim 160 bouwplaatsen die zaterdag toegankelijk waren tijdens de jaarlijkse Dag van de Bouw. Arno Visser, voorzitter van brancheorganisatie Bouwend Nederland, vindt het “geweldig” om te zien hoeveel interesse het Nederlandse publiek toont in de bouw en infra. “Maar het is geen groot feest met de vlaggen uit”, zei hij vorige week tegenover Cobouw. “We zitten in een zorgelijke periode.” 

Op de Dag van de Bouw, een initiatief van Bouwend Nederland, stellen aannemers bouwplaatsen open die normaal gesproken dicht zijn voor publiek. Het evenement werd dit jaar voor de zestiende keer gehouden. Ruim 160 projecten waren te bezoeken. Dat zijn er volgens de organisator meer dan ooit.

Een woordvoerder van Bouwend Nederland zei op zaterdag dat de bouwplaatsen zeker 55.000 mensen hadden getrokken. Hoewel Arno Visser in een online update aangeeft dat hij blij is met de opkomst, waarschuwde de voorzitter vorige week nog voor de “giftige cocktail” waar de sector mee kampt. “We verkeren in zwaar weer”, vertelde hij tegenover Cobouw tijdens een bezoek bouwplaatsbezoek met koningin Máxima in aanloop naar het evenement.

“De hoge rente, de oorlog, energiecrisis, bevolkingsgroei, stikstof en nu de Kaderrichtlijn Water (KRW). Die kunnen we niet allemaal lijdzaam afwachten. De politiek doet alsof het aan de kant staat en denkt dat het wel goed komt, maar we zitten met zijn allen in hetzelfde schuitje.”

Stikstofruimte

De voorzitter bevestigde onder andere dat infrastructuurprojecten vertraging oplopen of dreigen op te lopen door een gebrek aan stikstofruimte. “Als de ruimte er niet komt voor de bouw, dan belanden we in een impasse en kunnen we niet verder innoveren. De politiek moet focussen op de uitvoering van de stikstofopgave die in 2024 en 2025 voor ons ligt, niet op de totempalen van 2030 en 2035 waar momenteel omheen wordt gedanst. Dat laatste helpt niet.”

“Ik heb al vaak aangekaart dat het een gevaar is dat mensen in Den Haag het beleid bedenken terwijl ze niet weten of dat in de praktijk uitvoerbaar is. Ondanks de groeiende aandacht voor duurzaamheid gunnen opdrachtgevers bijvoorbeeld vaak nog niet op de duurzaamste partij, maar op de laagste inschrijfprijs. Uitvoerders moeten innoveren, maar opdrachtgevers ook.”

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Profiteer nu van de introductieaanbieding voor € 10,- per maand.

Bekijk de aanbieding

Auteur: Geert van der Klugt

Journalist en redacteur voor Infrasite.

Dag van de Bouw trekt zeker 55.000 bezoekers, maar organisator ziet geen reden tot feest | Infrasite
ijsselbruggen a12 duiven
'Giftige cocktail'

Dag van de Bouw trekt zeker 55.000 bezoekers, maar organisator ziet geen reden tot feest

Ook de bouwplaats van de IJsselbruggen in de A12 ten oosten van Arnhem werd opengesteld. De bruggen worden gerenoveerd Dura Vermeer, Hollandia Services en Rijkswaterstaat. Rijkswaterstaat

Zeker 55.000 mensen namen een kijkje bij de ruim 160 bouwplaatsen die zaterdag toegankelijk waren tijdens de jaarlijkse Dag van de Bouw. Arno Visser, voorzitter van brancheorganisatie Bouwend Nederland, vindt het “geweldig” om te zien hoeveel interesse het Nederlandse publiek toont in de bouw en infra. “Maar het is geen groot feest met de vlaggen uit”, zei hij vorige week tegenover Cobouw. “We zitten in een zorgelijke periode.” 

Op de Dag van de Bouw, een initiatief van Bouwend Nederland, stellen aannemers bouwplaatsen open die normaal gesproken dicht zijn voor publiek. Het evenement werd dit jaar voor de zestiende keer gehouden. Ruim 160 projecten waren te bezoeken. Dat zijn er volgens de organisator meer dan ooit.

Een woordvoerder van Bouwend Nederland zei op zaterdag dat de bouwplaatsen zeker 55.000 mensen hadden getrokken. Hoewel Arno Visser in een online update aangeeft dat hij blij is met de opkomst, waarschuwde de voorzitter vorige week nog voor de “giftige cocktail” waar de sector mee kampt. “We verkeren in zwaar weer”, vertelde hij tegenover Cobouw tijdens een bezoek bouwplaatsbezoek met koningin Máxima in aanloop naar het evenement.

“De hoge rente, de oorlog, energiecrisis, bevolkingsgroei, stikstof en nu de Kaderrichtlijn Water (KRW). Die kunnen we niet allemaal lijdzaam afwachten. De politiek doet alsof het aan de kant staat en denkt dat het wel goed komt, maar we zitten met zijn allen in hetzelfde schuitje.”

Stikstofruimte

De voorzitter bevestigde onder andere dat infrastructuurprojecten vertraging oplopen of dreigen op te lopen door een gebrek aan stikstofruimte. “Als de ruimte er niet komt voor de bouw, dan belanden we in een impasse en kunnen we niet verder innoveren. De politiek moet focussen op de uitvoering van de stikstofopgave die in 2024 en 2025 voor ons ligt, niet op de totempalen van 2030 en 2035 waar momenteel omheen wordt gedanst. Dat laatste helpt niet.”

“Ik heb al vaak aangekaart dat het een gevaar is dat mensen in Den Haag het beleid bedenken terwijl ze niet weten of dat in de praktijk uitvoerbaar is. Ondanks de groeiende aandacht voor duurzaamheid gunnen opdrachtgevers bijvoorbeeld vaak nog niet op de duurzaamste partij, maar op de laagste inschrijfprijs. Uitvoerders moeten innoveren, maar opdrachtgevers ook.”

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Neem nu een Infrasite Premium abonnement voor € 12,- per maand.

ABONNEREn

Auteur: Geert van der Klugt

Journalist en redacteur voor Infrasite.