christianne van der wal stikstofcrisis infra
Benadeelde boeren

Kabinet ontneemt voorrang voor infra bij verdeling van stikstofruimte

Minister Christianne van der Wal (Natuur en Stikstof) op het Binnenhof in april 2023. ANP / Hollandse Hoogte / Sandra Uittenbogaart

In tegenstelling tot eerdere afspraken krijgen wegenbouwers geen voorrang bij de verdeling van de stikstofruimte die vrijkomt door de sanering van varkenshouderijen. Dat schrijft minister Christianne van der Wal (Natuur en Stikstof) in een brief aan de Tweede Kamer. Het kabinet heeft nu afgesproken om de stikstofruimte met voorrang beschikbaar te maken voor PAS-melders, oftewel boeren die buiten hun schuld om geen vergunning hebben.

Het vorige kabinet had afgesproken dat de stikstofruimte die vrijkomt bij varkenshouderijen beschikbaar is voor woningbouwprojecten en enkele grote wegenbouwprojecten. De overgebleven ruimte zou naar PAS-melders gaan. Dat zijn boeren die zich aan de stikstofregels van het kabinet hebben gehouden, maar desondanks in de problemen zijn geraakt.

De afspraken worden aangepast, schrijft minister Van der Wal op maandag 1 mei in een brief aan de Tweede Kamer. PAS-melders krijgen voorrang in plaats van wegenbouwers. Het gaat om ongeveer 2.500 boeren. De nieuwe volgorde geldt niet alleen voor de stikstofruimte die vrijkomt bij varkenshouderijen, maar ook voor de stikstofruimte die vrijkomt bij het uitkopen van piekbelasters.

Naast PAS-melders heeft het kabinet stikstofruimte gesereserveerd voor de “meest concrete woningbouwprojecten waarvoor binnen een jaar een vergunningaanvraag wordt gedaan”, schrijft Van der Wal. Wegenbouwprojecten krijgen alleen recht op de stikstofruimte die daarna overblijft.

De nieuwe volgorde treedt in oktober in werking, bevestigt woordvoerder Bertine Moenaff-Fennema van het ministerie tegenover Infrasite. Bouwend Nederland, Koninklijke NLingenieurs en andere brancheorganisaties riepen het kabinet eerder dit jaar op om de infra voorrang te geven bij de verdeling van stikstofruimte, maar voorrang krijgen de sectoren niet.

Stikstofruimte

Nederland is volgens Europese regels verplicht om de uitstoot van stikstof te begrenzen. De hoeveelheid stikstofruimte die we hebben is de hoeveelheid stikstof die uitgestoten mag worden. Hoe minder stikstofruimte er is, hoe moeilijker het wordt om aan een stikstofvergunning te komen. Dat heeft gevolgen voor bedrijven in de meeste Nederlandse sectoren, waaronder boeren, bouwers en fabrikanten.

Het kabinet probeert stikstofruimte onder andere vrij te maken door piekbelasters uit te kopen en varkenshouders te helpen bij het verminderen van hun uitstoot. Ondanks die maatregelen komt er niet genoeg stikstofruimte vrij voor iedereen. Het verdeling van de stikstofruimte die vrijkomt is minstens zo belangrijk als het vrijmaken van de ruimte.

De stikstofcrisis staat centraal in een debat op de Dag van de Infra, een congres van Infrasite en SpoorPro op 23 mei in De Doelen, Rotterdam. Navigeer naar deze website voor meer informatie en inschrijvingen.

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Profiteer nu van de introductieaanbieding voor € 10,- per maand.

Bekijk de aanbieding

Auteur: Geert van der Klugt

Journalist en redacteur voor Infrasite.

Kabinet ontneemt voorrang voor infra bij verdeling van stikstofruimte | Infrasite
christianne van der wal stikstofcrisis infra
Benadeelde boeren

Kabinet ontneemt voorrang voor infra bij verdeling van stikstofruimte

Minister Christianne van der Wal (Natuur en Stikstof) op het Binnenhof in april 2023. ANP / Hollandse Hoogte / Sandra Uittenbogaart

In tegenstelling tot eerdere afspraken krijgen wegenbouwers geen voorrang bij de verdeling van de stikstofruimte die vrijkomt door de sanering van varkenshouderijen. Dat schrijft minister Christianne van der Wal (Natuur en Stikstof) in een brief aan de Tweede Kamer. Het kabinet heeft nu afgesproken om de stikstofruimte met voorrang beschikbaar te maken voor PAS-melders, oftewel boeren die buiten hun schuld om geen vergunning hebben.

Het vorige kabinet had afgesproken dat de stikstofruimte die vrijkomt bij varkenshouderijen beschikbaar is voor woningbouwprojecten en enkele grote wegenbouwprojecten. De overgebleven ruimte zou naar PAS-melders gaan. Dat zijn boeren die zich aan de stikstofregels van het kabinet hebben gehouden, maar desondanks in de problemen zijn geraakt.

De afspraken worden aangepast, schrijft minister Van der Wal op maandag 1 mei in een brief aan de Tweede Kamer. PAS-melders krijgen voorrang in plaats van wegenbouwers. Het gaat om ongeveer 2.500 boeren. De nieuwe volgorde geldt niet alleen voor de stikstofruimte die vrijkomt bij varkenshouderijen, maar ook voor de stikstofruimte die vrijkomt bij het uitkopen van piekbelasters.

Naast PAS-melders heeft het kabinet stikstofruimte gesereserveerd voor de “meest concrete woningbouwprojecten waarvoor binnen een jaar een vergunningaanvraag wordt gedaan”, schrijft Van der Wal. Wegenbouwprojecten krijgen alleen recht op de stikstofruimte die daarna overblijft.

De nieuwe volgorde treedt in oktober in werking, bevestigt woordvoerder Bertine Moenaff-Fennema van het ministerie tegenover Infrasite. Bouwend Nederland, Koninklijke NLingenieurs en andere brancheorganisaties riepen het kabinet eerder dit jaar op om de infra voorrang te geven bij de verdeling van stikstofruimte, maar voorrang krijgen de sectoren niet.

Stikstofruimte

Nederland is volgens Europese regels verplicht om de uitstoot van stikstof te begrenzen. De hoeveelheid stikstofruimte die we hebben is de hoeveelheid stikstof die uitgestoten mag worden. Hoe minder stikstofruimte er is, hoe moeilijker het wordt om aan een stikstofvergunning te komen. Dat heeft gevolgen voor bedrijven in de meeste Nederlandse sectoren, waaronder boeren, bouwers en fabrikanten.

Het kabinet probeert stikstofruimte onder andere vrij te maken door piekbelasters uit te kopen en varkenshouders te helpen bij het verminderen van hun uitstoot. Ondanks die maatregelen komt er niet genoeg stikstofruimte vrij voor iedereen. Het verdeling van de stikstofruimte die vrijkomt is minstens zo belangrijk als het vrijmaken van de ruimte.

De stikstofcrisis staat centraal in een debat op de Dag van de Infra, een congres van Infrasite en SpoorPro op 23 mei in De Doelen, Rotterdam. Navigeer naar deze website voor meer informatie en inschrijvingen.

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Neem nu een Infrasite Premium abonnement voor € 12,- per maand.

ABONNEREn

Auteur: Geert van der Klugt

Journalist en redacteur voor Infrasite.