A50 tussen de knooppunten Ewijk, Bankhoef en Paalgraven
File-top tien

Verbreding A50 loopt tot drie jaar uit, stikstofproblematiek werkt tegen

Foto ter impressie. Provincie Gelderland

De verbreding van de A50 tussen knooppunt Paalgraven en Ewijk gaat waarschijnlijk jaren later van start dan verwacht, zegt een omgevingsmanager van Rijkswaterstaat op woensdag tijdens een informatieavond over het project. De planning is niet haalbaar gebleken als gevolg van de stikstofproblematiek.

Het plan was aanvankelijk om het beruchte traject in de file-top tien tegen 2027 aan te pakken. Inmiddels verwacht Rijkswaterstaat een vertraging van ongeveer drie jaar. De ontwerpfase moet nog beginnen, want het plan van aanpak is nog niet bekend. De beheerder overweegt op dit moment twee opties, beide met een verbreding naar twee keer drie rijstroken op het gehele traject. Bij de eerste optie blijft het daarbij. Bij de tweede optie komt er een extra verbreding van twee keer vier rijstroken tussen Ravenstein en Bankhoef.

Vorig jaar lagen er nog vijf opties op tafel. Eigenlijk had het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat al in 2022 een keuze willen maken, maar het bestuderen en overwegen van haalbare opties duurde langer dan verwacht. Het project heeft nog geen onherroepelijk tracébesluit, wat betekent dat de klus onderhevig is aan de stikstofproblematiek. Tijdens het bedenken van plannen moet rekening worden gehouden met de stikstofneerslag van de uiteindelijke werkzaamheden. Dat kost relatief veel tijd en geld nu er nauwelijks of geen stikstofruimte beschikbaar is.

Verbreding A50

De twee resterende opties verschillen vooral in hoe lang ze het fileprobleem oplossen, zegt omgevingsmanager Ives van Leth op woensdagavond. “Het alternatief met een gedeelte van twee keer vier rijstroken werkt langer door dan de optie met twee keer drie rijstroken.” Daarnaast zou er in het geval van vier rijstroken een extra brug over de A50 moeten komen, omdat de optie met vier rijstroken naar verwachting te weinig ruimte overlaat voor fietsers en landbouwverkeer. In beide gevallen komt er sowieso een enkele nieuwe brug over de A50.

Zodra het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat een optie kiest, kan de planuitwerkingsfase van start. Naar verwachting ligt het definitieve plan drie jaar later op tafel. Vervolgens is het mogelijk om een onherroepelijk tracébesluit te krijgen, legt de beheerder uit op de website van het project. “Daarna kan het contract geschreven worden en zoeken we een opdrachtnemer voor de uitvoering van het werk.”

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Profiteer nu van de introductieaanbieding voor € 10,- per maand.

Bekijk de aanbieding

Auteur: Geert van der Klugt

Journalist en redacteur voor Infrasite.

Verbreding A50 loopt tot drie jaar uit, stikstofproblematiek werkt tegen | Infrasite
A50 tussen de knooppunten Ewijk, Bankhoef en Paalgraven
File-top tien

Verbreding A50 loopt tot drie jaar uit, stikstofproblematiek werkt tegen

Foto ter impressie. Provincie Gelderland

De verbreding van de A50 tussen knooppunt Paalgraven en Ewijk gaat waarschijnlijk jaren later van start dan verwacht, zegt een omgevingsmanager van Rijkswaterstaat op woensdag tijdens een informatieavond over het project. De planning is niet haalbaar gebleken als gevolg van de stikstofproblematiek.

Het plan was aanvankelijk om het beruchte traject in de file-top tien tegen 2027 aan te pakken. Inmiddels verwacht Rijkswaterstaat een vertraging van ongeveer drie jaar. De ontwerpfase moet nog beginnen, want het plan van aanpak is nog niet bekend. De beheerder overweegt op dit moment twee opties, beide met een verbreding naar twee keer drie rijstroken op het gehele traject. Bij de eerste optie blijft het daarbij. Bij de tweede optie komt er een extra verbreding van twee keer vier rijstroken tussen Ravenstein en Bankhoef.

Vorig jaar lagen er nog vijf opties op tafel. Eigenlijk had het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat al in 2022 een keuze willen maken, maar het bestuderen en overwegen van haalbare opties duurde langer dan verwacht. Het project heeft nog geen onherroepelijk tracébesluit, wat betekent dat de klus onderhevig is aan de stikstofproblematiek. Tijdens het bedenken van plannen moet rekening worden gehouden met de stikstofneerslag van de uiteindelijke werkzaamheden. Dat kost relatief veel tijd en geld nu er nauwelijks of geen stikstofruimte beschikbaar is.

Verbreding A50

De twee resterende opties verschillen vooral in hoe lang ze het fileprobleem oplossen, zegt omgevingsmanager Ives van Leth op woensdagavond. “Het alternatief met een gedeelte van twee keer vier rijstroken werkt langer door dan de optie met twee keer drie rijstroken.” Daarnaast zou er in het geval van vier rijstroken een extra brug over de A50 moeten komen, omdat de optie met vier rijstroken naar verwachting te weinig ruimte overlaat voor fietsers en landbouwverkeer. In beide gevallen komt er sowieso een enkele nieuwe brug over de A50.

Zodra het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat een optie kiest, kan de planuitwerkingsfase van start. Naar verwachting ligt het definitieve plan drie jaar later op tafel. Vervolgens is het mogelijk om een onherroepelijk tracébesluit te krijgen, legt de beheerder uit op de website van het project. “Daarna kan het contract geschreven worden en zoeken we een opdrachtnemer voor de uitvoering van het werk.”

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Neem nu een Infrasite Premium abonnement voor € 12,- per maand.

ABONNEREn

Auteur: Geert van der Klugt

Journalist en redacteur voor Infrasite.