minigraver algemeen (1)

Zorgen over strengere handhaving op bouwmachines met dieselmotoren

Foto ter illustratie. Een minigraver aan het werk in Leidsche Rijn in 2017. ANP / Fotopersburo Dijkstra / Cor Salverius

Brancheverenigingen in de bouw en infra zijn bezorgd over de regels van de Arbeidsinspectie voor bouwmachines met dieselmotoren van minder dan 56 kW. Die moeten waar mogelijk een Stage V-motor hebben en in sommige gevallen uitgerust zijn met een beter roetfilter, iets waar volgens de Arbeidsinspectie ook strenger door inspecteurs op kan worden gecontroleerd. De branche twijfelt echter of aannemers wel voldoende in staat zijn om aan de nieuwe eisen te voldoen. 

Dat zegt Bouwend Nederland op vrijdag op zijn website. Samen met meer dan tien andere brancheverenigingen plaatst de organisatie kanttekeningen bij de plannen van de Arbeidsinspectie, die eerder dit jaar liet weten dat het toezicht op bouwmachines met dieselmotoren is verscherpt.

Dieselmaterieel van minder dan 56 kW moet volgens de Arbeidsinspectie waar mogelijk een Stage V-motor hebben. Ook een roetfilter met een effectiviteit van minstens 95 procent is volgens de toezichthouder in sommige gevallen verplicht. Inspecteurs kunnen hierop controleren en geld is geen excuus om niet aan de eisen te voldoen, zegt de Arbeidsinspectie in de werkinstructie.

De mogelijke kosten voor aannemers zijn een van de zorgen van Bouwend Nederland en de andere brancheverenigingen. “We willen op korte termijn in gesprek met de Arbeidsinspectie om onze zorgen te delen. Onze focus ligt op het verkennen van (het gebrek aan) haalbare alternatieven voor dieselaangedreven machines, met de nadruk op zowel schaalbaarheid als beschikbaarheid. Hoewel we weten dat financiële overwegingen voor de Arbeidsinspectie niet doorslaggevend zijn, willen we ook de financierbaarheid in kaart brengen.”

‘Maak een melding als een inspecteur langskomt’

De branchevereniging roept bedrijven in de bouw en infra op om in contact te komen als er bij hen een inspectie plaatsvindt. “Maak dan bij ons een melding. Verder vragen we je ook om problemen te delen met de beschikbaarheid van elektrische alternatieven of de technische haalbaarheid van de maatregelen die je denkt te moeten treffen. Deze informatie is van groot belang om een realistisch beeld te krijgen van de situatie op de werkvloer.”

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Profiteer nu van de introductieaanbieding voor € 10,- per maand.

Bekijk de aanbieding

Auteur: Geert van der Klugt

Journalist en redacteur voor Infrasite.

Zorgen over strengere handhaving op bouwmachines met dieselmotoren | Infrasite
minigraver algemeen (1)

Zorgen over strengere handhaving op bouwmachines met dieselmotoren

Foto ter illustratie. Een minigraver aan het werk in Leidsche Rijn in 2017. ANP / Fotopersburo Dijkstra / Cor Salverius

Brancheverenigingen in de bouw en infra zijn bezorgd over de regels van de Arbeidsinspectie voor bouwmachines met dieselmotoren van minder dan 56 kW. Die moeten waar mogelijk een Stage V-motor hebben en in sommige gevallen uitgerust zijn met een beter roetfilter, iets waar volgens de Arbeidsinspectie ook strenger door inspecteurs op kan worden gecontroleerd. De branche twijfelt echter of aannemers wel voldoende in staat zijn om aan de nieuwe eisen te voldoen. 

Dat zegt Bouwend Nederland op vrijdag op zijn website. Samen met meer dan tien andere brancheverenigingen plaatst de organisatie kanttekeningen bij de plannen van de Arbeidsinspectie, die eerder dit jaar liet weten dat het toezicht op bouwmachines met dieselmotoren is verscherpt.

Dieselmaterieel van minder dan 56 kW moet volgens de Arbeidsinspectie waar mogelijk een Stage V-motor hebben. Ook een roetfilter met een effectiviteit van minstens 95 procent is volgens de toezichthouder in sommige gevallen verplicht. Inspecteurs kunnen hierop controleren en geld is geen excuus om niet aan de eisen te voldoen, zegt de Arbeidsinspectie in de werkinstructie.

De mogelijke kosten voor aannemers zijn een van de zorgen van Bouwend Nederland en de andere brancheverenigingen. “We willen op korte termijn in gesprek met de Arbeidsinspectie om onze zorgen te delen. Onze focus ligt op het verkennen van (het gebrek aan) haalbare alternatieven voor dieselaangedreven machines, met de nadruk op zowel schaalbaarheid als beschikbaarheid. Hoewel we weten dat financiële overwegingen voor de Arbeidsinspectie niet doorslaggevend zijn, willen we ook de financierbaarheid in kaart brengen.”

‘Maak een melding als een inspecteur langskomt’

De branchevereniging roept bedrijven in de bouw en infra op om in contact te komen als er bij hen een inspectie plaatsvindt. “Maak dan bij ons een melding. Verder vragen we je ook om problemen te delen met de beschikbaarheid van elektrische alternatieven of de technische haalbaarheid van de maatregelen die je denkt te moeten treffen. Deze informatie is van groot belang om een realistisch beeld te krijgen van de situatie op de werkvloer.”

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Neem nu een Infrasite Premium abonnement voor € 12,- per maand.

ABONNEREn

Auteur: Geert van der Klugt

Journalist en redacteur voor Infrasite.