ton hillen heijmans anp
Vijf over twaalf

Bouwbedrijf Heijmans luidt noodklok: ‘Klaar met dat getut in Den Haag’

CEO Ton Hillen en CFO Gavin van Boekel tijdens de persconferentie over de jaarcijfers van bouwbedrijf Heijmans in februari. ANP / Eva Plevier

Ton Hillen, topman van Heijmans, waarschuwt dat de onzekerheid in de vergunningsverlening voor infra- en nieuwbouwprojecten een strop is voor de branche. “Ik ben klaar met het getut in Den Haag en de provincies”, zegt de directeur tegenover de Telegraaf. “Het is vijf over twaalf.”

De kwartaalcijfers van het bouwbedrijf zijn sinds dinsdag bekend. De omzet van infraprojecten steeg in vergelijking met vorig jaar, maar de inkomsten van nieuwbouwprojecten daalden fors. Wisselvallige regels rondom stikstofuitstoot creëren onzekerheid. Het is op dit moment moeilijk en duur om in te schatten of een bouwproject de benodigde vergunningen kan krijgen. “Beleggers en woningcorporaties haken af bij grote projecten”, vertelt Hillen tegenover de Telegraaf. “Wij krijgen momenteel niet meer 70 procent van de benodigde woningen van te voren verkocht. Dit patroon moeten we met zijn allen doorbreken. Ik ben wel klaar met het getut in Den Haag en de provincies.”

De topman wijst onder andere naar de provincie Brabant, die eerder dit jaar een volledige stop op de aanleg van infrastructuur aankondigde. De gegeven reden: een rapport over de staat van Brabantse natuurgebieden, die volgens onderzoekers verder verslechtert als we door blijven bouwen en stikstof uitstoten. Hillers vindt het storend. “Zo kan je natuurlijk geen bedrijf sturen. Het kan niet zo zijn dat we alles economisch stilleggen. De medaille slaat nu wel heel erg uit naar de natuur. We zullen deze impasse met overheid en markt moeten doorbreken, anders komen die 900.000 woningen er niet.”

Het gaat (nog) goed

Uit de kwartaalcijfers van afgelopen dinsdag blijkt dat Heijmans de periode afsloot met een orderboek ter waarde van 2,4 miljard euro. Dat is stabiel ten opzichte van eind 2022. Slecht gaat het op dit moment dus niet, maar de topman waarschuwt voor de toekomst. “Ik probeer alles te doen wat in mijn invloedssfeer ligt. Wij investeren nu veel in een uitstootvrije bouwplaats. Maar daar heb ik weinig aan als er vervolgens geen opdrachten liggen.”

Hillen roept het kabinet en de provincies op om harde keuzes te maken. Duidelijkheid maakt het mogelijk om als bedrijf te anticiperen op de regelgeving, suggereert hij. Een voorbeeld is de beslissing van minister Harbers (Infrastructuur en Waterstaat) om voorlopig geen nieuwe wegen en waterwegen aan te leggen. Het overheidsgeld dat eerder daarvoor beschikbaar is gemaakt gaat nu naar het onderhoud van infrastructuur. Heijmans en andere bouwbedrijven kunnen hierin meebewegen. “Ik verwacht dat het besluit de komende tijd positief gaat bijdragen om het marktvolume in de infrasector op peil te houden”, aldus Hillen.

De stikstofcrisis is een van de onderwerpen tijdens de Dag van de Infra, een congres van Infrasite en SpoorPro op 23 mei in De Doelen, Rotterdam. Navigeer naar deze website voor meer informatie en inschrijvingen.

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Profiteer nu van de introductieaanbieding voor € 10,- per maand.

Bekijk de aanbieding

Auteur: Geert van der Klugt

Journalist en redacteur voor Infrasite.

Bouwbedrijf Heijmans luidt noodklok: ‘Klaar met dat getut in Den Haag’ | Infrasite
ton hillen heijmans anp
Vijf over twaalf

Bouwbedrijf Heijmans luidt noodklok: ‘Klaar met dat getut in Den Haag’

CEO Ton Hillen en CFO Gavin van Boekel tijdens de persconferentie over de jaarcijfers van bouwbedrijf Heijmans in februari. ANP / Eva Plevier

Ton Hillen, topman van Heijmans, waarschuwt dat de onzekerheid in de vergunningsverlening voor infra- en nieuwbouwprojecten een strop is voor de branche. “Ik ben klaar met het getut in Den Haag en de provincies”, zegt de directeur tegenover de Telegraaf. “Het is vijf over twaalf.”

De kwartaalcijfers van het bouwbedrijf zijn sinds dinsdag bekend. De omzet van infraprojecten steeg in vergelijking met vorig jaar, maar de inkomsten van nieuwbouwprojecten daalden fors. Wisselvallige regels rondom stikstofuitstoot creëren onzekerheid. Het is op dit moment moeilijk en duur om in te schatten of een bouwproject de benodigde vergunningen kan krijgen. “Beleggers en woningcorporaties haken af bij grote projecten”, vertelt Hillen tegenover de Telegraaf. “Wij krijgen momenteel niet meer 70 procent van de benodigde woningen van te voren verkocht. Dit patroon moeten we met zijn allen doorbreken. Ik ben wel klaar met het getut in Den Haag en de provincies.”

De topman wijst onder andere naar de provincie Brabant, die eerder dit jaar een volledige stop op de aanleg van infrastructuur aankondigde. De gegeven reden: een rapport over de staat van Brabantse natuurgebieden, die volgens onderzoekers verder verslechtert als we door blijven bouwen en stikstof uitstoten. Hillers vindt het storend. “Zo kan je natuurlijk geen bedrijf sturen. Het kan niet zo zijn dat we alles economisch stilleggen. De medaille slaat nu wel heel erg uit naar de natuur. We zullen deze impasse met overheid en markt moeten doorbreken, anders komen die 900.000 woningen er niet.”

Het gaat (nog) goed

Uit de kwartaalcijfers van afgelopen dinsdag blijkt dat Heijmans de periode afsloot met een orderboek ter waarde van 2,4 miljard euro. Dat is stabiel ten opzichte van eind 2022. Slecht gaat het op dit moment dus niet, maar de topman waarschuwt voor de toekomst. “Ik probeer alles te doen wat in mijn invloedssfeer ligt. Wij investeren nu veel in een uitstootvrije bouwplaats. Maar daar heb ik weinig aan als er vervolgens geen opdrachten liggen.”

Hillen roept het kabinet en de provincies op om harde keuzes te maken. Duidelijkheid maakt het mogelijk om als bedrijf te anticiperen op de regelgeving, suggereert hij. Een voorbeeld is de beslissing van minister Harbers (Infrastructuur en Waterstaat) om voorlopig geen nieuwe wegen en waterwegen aan te leggen. Het overheidsgeld dat eerder daarvoor beschikbaar is gemaakt gaat nu naar het onderhoud van infrastructuur. Heijmans en andere bouwbedrijven kunnen hierin meebewegen. “Ik verwacht dat het besluit de komende tijd positief gaat bijdragen om het marktvolume in de infrasector op peil te houden”, aldus Hillen.

De stikstofcrisis is een van de onderwerpen tijdens de Dag van de Infra, een congres van Infrasite en SpoorPro op 23 mei in De Doelen, Rotterdam. Navigeer naar deze website voor meer informatie en inschrijvingen.

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Neem nu een Infrasite Premium abonnement voor € 12,- per maand.

ABONNEREn

Auteur: Geert van der Klugt

Journalist en redacteur voor Infrasite.