A16 Rotterdam
Veeg teken

TBI ziet jaarcijfers kelderen: infraprojecten lijden miljoenenverlies

Een nieuw viaduct over knooppunt Terbregseplein, onderdeel van project A16 Rotterdam (februari 2022). TBI noemt het project als een van de redenen voor de teleurstellende jaarcijfers. ANP / Koen van Weel

TBI heeft een lastig jaar achter de rug. Het Rotterdamse bouwconcern verloor tientallen miljoenen euro’s aan infraprojecten. De nettowinst van alle activiteiten kwam uit op negen miljoen euro, een steile daling ten opzichte van 50 miljoen euro in 2021. Dat blijkt uit het jaarverslag dat eind vorige week werd gepubliceerd. Tegenslagen in de infrasector waren leidend voor het “teleurstellende resultaat”, zegt TBI.

Het concern bestaat uit bijna twintig bedrijven in de techniek, woningbouw en infra. Als oorzaak voor het teleurstellende jaar noemt TBI een combinatie van omstandigheden. Aan de ene kant zat de inframarkt tegen, meldt het bedrijf. “Er was sprake van een beperkt aantal grote aanbestedingen. Dit was een gevolg van aanhoudende onzekerheid in de markt door discussies over contractvormen, problemen rond stikstof en financiële onzekerheden bij overheden.”

Aan de andere kant worstelde TBI met grote lopende infraprojecten. Als voorbeeld noemt het concern de aanleg van de A16 Rotterdam, waar dochterbedrijven Mobilis en Croonwolter&dros onderdeel uitmaken van bouwcombinatie De Groene Waarden. Vertragingen, prijsstijgingen en technische uitdagingen stuwden de kosten van het project omhoog, vertelde CEO Bart van Breukelen onlangs tegenover Cobouw.

Daarbovenop heeft het concern moeite met het vinden van personeel. “Projecten worden steeds omvangrijker, complexer en hebben een langere doorlooptijd. Tegelijkertijd neemt de beschikbaarheid van gekwalificeerde medewerkers in Nederland af”, zegt TBI. “We zullen een impuls moeten geven aan het versterken van de kern van vaste medewerkers bij ondernemingen.”

Omzetstijging

Niet alles is negatief. De verliezen in de infrasector trokken de totale winst naar beneden, maar de totale omzet steeg met vijf procent naar 2,3 miljard euro. Woningbouwactiviteiten brachten tientallen miljoenen euro’s in het laatje en de waarde van alle huidige opdrachten steeg naar 3,7 miljard euro.

TBI noemt de vooruitzichten voor 2023 “goed”, maar het bouwconcern houdt een slag om de arm. Stikstofproblematiek, prijsstijgingen en arbeidskrapte blijven dit jaar aan de orde van de dag. Het bedrijf zegt dat het Rijk de aanleg van infrastructuur moet aanzwengelen om te voorkomen dat de sector stilvalt.

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Profiteer nu van de introductieaanbieding voor € 10,- per maand.

Bekijk de aanbieding

Auteur: Geert van der Klugt

Journalist en redacteur voor Infrasite.

TBI ziet jaarcijfers kelderen: infraprojecten lijden miljoenenverlies | Infrasite
A16 Rotterdam
Veeg teken

TBI ziet jaarcijfers kelderen: infraprojecten lijden miljoenenverlies

Een nieuw viaduct over knooppunt Terbregseplein, onderdeel van project A16 Rotterdam (februari 2022). TBI noemt het project als een van de redenen voor de teleurstellende jaarcijfers. ANP / Koen van Weel

TBI heeft een lastig jaar achter de rug. Het Rotterdamse bouwconcern verloor tientallen miljoenen euro’s aan infraprojecten. De nettowinst van alle activiteiten kwam uit op negen miljoen euro, een steile daling ten opzichte van 50 miljoen euro in 2021. Dat blijkt uit het jaarverslag dat eind vorige week werd gepubliceerd. Tegenslagen in de infrasector waren leidend voor het “teleurstellende resultaat”, zegt TBI.

Het concern bestaat uit bijna twintig bedrijven in de techniek, woningbouw en infra. Als oorzaak voor het teleurstellende jaar noemt TBI een combinatie van omstandigheden. Aan de ene kant zat de inframarkt tegen, meldt het bedrijf. “Er was sprake van een beperkt aantal grote aanbestedingen. Dit was een gevolg van aanhoudende onzekerheid in de markt door discussies over contractvormen, problemen rond stikstof en financiële onzekerheden bij overheden.”

Aan de andere kant worstelde TBI met grote lopende infraprojecten. Als voorbeeld noemt het concern de aanleg van de A16 Rotterdam, waar dochterbedrijven Mobilis en Croonwolter&dros onderdeel uitmaken van bouwcombinatie De Groene Waarden. Vertragingen, prijsstijgingen en technische uitdagingen stuwden de kosten van het project omhoog, vertelde CEO Bart van Breukelen onlangs tegenover Cobouw.

Daarbovenop heeft het concern moeite met het vinden van personeel. “Projecten worden steeds omvangrijker, complexer en hebben een langere doorlooptijd. Tegelijkertijd neemt de beschikbaarheid van gekwalificeerde medewerkers in Nederland af”, zegt TBI. “We zullen een impuls moeten geven aan het versterken van de kern van vaste medewerkers bij ondernemingen.”

Omzetstijging

Niet alles is negatief. De verliezen in de infrasector trokken de totale winst naar beneden, maar de totale omzet steeg met vijf procent naar 2,3 miljard euro. Woningbouwactiviteiten brachten tientallen miljoenen euro’s in het laatje en de waarde van alle huidige opdrachten steeg naar 3,7 miljard euro.

TBI noemt de vooruitzichten voor 2023 “goed”, maar het bouwconcern houdt een slag om de arm. Stikstofproblematiek, prijsstijgingen en arbeidskrapte blijven dit jaar aan de orde van de dag. Het bedrijf zegt dat het Rijk de aanleg van infrastructuur moet aanzwengelen om te voorkomen dat de sector stilvalt.

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Neem nu een Infrasite Premium abonnement voor € 12,- per maand.

ABONNEREn

Auteur: Geert van der Klugt

Journalist en redacteur voor Infrasite.