Mark Harbers ANP
'Te gek voor woorden'

Oost-Nederland boos over bouwstop wegen en spoor

Linksboven: minister Mark Harbers van Infrastructuur en Waterstaat tijdens de waterconferentie van de Verenigde Naties in maart 2023. ANP / Koen van Weel

Overijssel en Gelderland zijn boos over het stilleggen van infraprojecten om aan stikstofeisen te voldoen. Dit schrijven de provincies volgens de Volkskrant in een brief aan minister Mark Harbers (Infrastructuur) naar aanleiding van de bouwstop voor wegen en spoorlijnen. 

Harbers liet op 17 maart weten dat een groot deel van het rijksbudget voor nieuwe wegen, bruggen en spoorlijnen voorlopig wordt gebruikt voor onderhoud. Daar nemen de provinciebesturen van Gelderland en Overijssel geen genoegen mee, meldt de Volkskrant. Zij willen vasthouden “aan de gemaakte afspraken” uit het verleden, blijkt uit een brief van de provincies aan Harbers.

Gedeputeerde Bert Boerman (ChristenUnie, Overijssel) vertelde “gechoqueerd” te zijn. “Na decennia tandenknarsend te moeten aanzien dat er wél wordt geïnvesteerd in Randstad-infrastructuur, worden de afspraken die eindelijk met de regio zijn gemaakt met een pennenstreek teniet gedaan”, zei hij tegenover de Volkskrant.

“Projecten waarvoor door de regio al jaren aandacht wordt gevraagd mogen nu niet in gevaar komen”, schrijven de provincies in hun brief. Ze verwijzen onder andere naar de verbreding van de A12, het doortrekken van de A15, een vangrail op de relatief gevaarlijke N36 en de verbetering van de treinverbinding Zwolle-Twente-Münster.

Minder geld voor de regio

Ondanks de frustratie weten de provincies dat er bij het Rijk weinig af te dwingen valt. Natuurgebieden moeten volgens de wet worden beschermd tegen stikstofneerslag. Bouwprojecten krijgen geen vergunningen wanneer er te veel stikstof neerslaat.

Het kost op dit moment veel tijd en geld om de berekeningen te maken die nodig zijn om de uitstoot van een project in beeld te brengen. Het ministerie investeert die capaciteit liever in het onderhoud van infrastructuur dan in de aanleg van infrastructuur, zei Harbers eerder deze maand. Onderhoudsprojecten krijgen vaker en sneller vergunningen. Volgens Harbers is het zonde om te investeren in aanlegplannen vanwege de lage kans van slagen.

Gedeputeerde Boerman ziet het anders. Hij vertelde tegenover de Volkskrant dat Den Haag geld uit de regio weghaalt om achterstallig onderhoud te kunnen betalen. “Het is een politieke keuze. Te gek voor woorden, want qua nieuwe investeringen lopen we al jaren achter.”

Stikstofproblematiek is een van de onderwerpen tijdens de Dag van de Infra, een congres van Infrasite en SpoorPro op 23 mei in De Doelen, Rotterdam. Navigeer naar deze website voor meer informatie en inschrijvingen.

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Profiteer nu van de introductieaanbieding voor € 10,- per maand.

Bekijk de aanbieding

Auteur: Geert van der Klugt

Bron: Volkskrant

Journalist en redacteur voor Infrasite.

Oost-Nederland boos over bouwstop wegen en spoor | Infrasite
Mark Harbers ANP
'Te gek voor woorden'

Oost-Nederland boos over bouwstop wegen en spoor

Linksboven: minister Mark Harbers van Infrastructuur en Waterstaat tijdens de waterconferentie van de Verenigde Naties in maart 2023. ANP / Koen van Weel

Overijssel en Gelderland zijn boos over het stilleggen van infraprojecten om aan stikstofeisen te voldoen. Dit schrijven de provincies volgens de Volkskrant in een brief aan minister Mark Harbers (Infrastructuur) naar aanleiding van de bouwstop voor wegen en spoorlijnen. 

Harbers liet op 17 maart weten dat een groot deel van het rijksbudget voor nieuwe wegen, bruggen en spoorlijnen voorlopig wordt gebruikt voor onderhoud. Daar nemen de provinciebesturen van Gelderland en Overijssel geen genoegen mee, meldt de Volkskrant. Zij willen vasthouden “aan de gemaakte afspraken” uit het verleden, blijkt uit een brief van de provincies aan Harbers.

Gedeputeerde Bert Boerman (ChristenUnie, Overijssel) vertelde “gechoqueerd” te zijn. “Na decennia tandenknarsend te moeten aanzien dat er wél wordt geïnvesteerd in Randstad-infrastructuur, worden de afspraken die eindelijk met de regio zijn gemaakt met een pennenstreek teniet gedaan”, zei hij tegenover de Volkskrant.

“Projecten waarvoor door de regio al jaren aandacht wordt gevraagd mogen nu niet in gevaar komen”, schrijven de provincies in hun brief. Ze verwijzen onder andere naar de verbreding van de A12, het doortrekken van de A15, een vangrail op de relatief gevaarlijke N36 en de verbetering van de treinverbinding Zwolle-Twente-Münster.

Minder geld voor de regio

Ondanks de frustratie weten de provincies dat er bij het Rijk weinig af te dwingen valt. Natuurgebieden moeten volgens de wet worden beschermd tegen stikstofneerslag. Bouwprojecten krijgen geen vergunningen wanneer er te veel stikstof neerslaat.

Het kost op dit moment veel tijd en geld om de berekeningen te maken die nodig zijn om de uitstoot van een project in beeld te brengen. Het ministerie investeert die capaciteit liever in het onderhoud van infrastructuur dan in de aanleg van infrastructuur, zei Harbers eerder deze maand. Onderhoudsprojecten krijgen vaker en sneller vergunningen. Volgens Harbers is het zonde om te investeren in aanlegplannen vanwege de lage kans van slagen.

Gedeputeerde Boerman ziet het anders. Hij vertelde tegenover de Volkskrant dat Den Haag geld uit de regio weghaalt om achterstallig onderhoud te kunnen betalen. “Het is een politieke keuze. Te gek voor woorden, want qua nieuwe investeringen lopen we al jaren achter.”

Stikstofproblematiek is een van de onderwerpen tijdens de Dag van de Infra, een congres van Infrasite en SpoorPro op 23 mei in De Doelen, Rotterdam. Navigeer naar deze website voor meer informatie en inschrijvingen.

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Profiteer nu van de introductieaanbieding voor € 10,- per maand.

Bekijk de aanbieding

Auteur: Geert van der Klugt

Bron: Volkskrant

Journalist en redacteur voor Infrasite.