ANP via15 knooppunt Ressen Bemmel
Goed nieuws

Raad van State geeft groen licht voor stikstofberekeningen ViA15

De A15 in Bemmel, een onderdeel van het project ViA15 (foto uit 2018). ANP / Hollandse Hoogte / Flip Franssen

De Raad van State oordeelt dat een rekenafstand van 25 kilometer voldoende is om stikstofvergunningen te krijgen voor projecten in de bouw, infra en andere sectoren. Goed nieuws voor wegenbouwopgave ViA15, want met het besluit hebben de stikstofberekeningen van dit project groen licht.

De zaak sleept al jaren. Nu is het einde in zicht. “De Raad van State heeft geoordeeld dat de zogenoemde rekenafstand van 25 kilometer bij individuele projecten aanvaardbaar is”, schrijft de raad in een persbericht.

De norm van 25 kilometer werd in september 2021 voorgeschreven door het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat (IenW). De afstand wordt sindsdien gebruikt om te berekenen of en hoeveel stikstofneerslag projecten veroorzaken op natuurgebieden. Is de neerslag te groot, dan krijgt een project geen vergunning. Een kilometer meer of minder kan doorslaggevend zijn.

De Raad van State onderzocht in de afgelopen tijd of de norm van 25 kilometer voldoende bescherming biedt voor natuurgebieden. Dat laatste is het geval, zegt de raad met het oordeel van vandaag. Dit betekent dat projecten die zijn berekend op 25 kilometer de berekeningen niet opnieuw uit hoeven te voeren.

“Een lichtpuntje in het slepende stikstofdossier”, reageert Bouwend Nederland-voorzitter Arno Visser in een online update. “Dit betekent dat hiermee na jaren wachten aangetoond is wat wél kan. Lopende en nieuwe bouwprojecten hoeven door de uitspraak geen nieuwe vertraging op te lopen.”

Opluchting

De uitspraak is een enorme opluchting voor grote opdrachtgevers als Rijkswaterstaat en bouwcombinaties als GelreGroen, die de gunning voor wegenbouwproject ViA15 won. Dat is het project waar de zaak uit voorkomt. Rijkswaterstaat en de provincie Gelderland willen de A15 doortrekken en de A12/A15 verbreden, maar het werk viel in januari 2021 stil nadat de Raad van State oordeelde dat de stikstofeffecten van het project onduidelijk waren.

Toentertijd werd de stikstofneerslag van wegenbouw berekend op een afstand van vijf kilometer. In september 2021 verhoogde het ministerie de afstand naar 25 kilometer. Dat biedt volgens het ministerie voldoende bescherming voor natuurgebieden. Met het oordeel van vandaag stemt de Raad van State in. Het besluit is niet alleen relevant voor ViA15, maar voor bijna elk project met met stikstofneerslag op natuurgebieden, waaronder projecten in de landbouw en industrie.

Einde in zicht

Het oordeel is goed nieuws voor ViA15, maar de werkzaamheden kunnen nog niet van start. “De Raad van State heeft nog niet op alle bezwaren beslist die tegen het tracébesluit zijn aangevoerd”, zegt de raad. De definitieve uitspraak volgt “later”. Wanneer precies is op het moment van schrijven niet bekend, bevestigt woordvoerder Wendy van der Sluijs tegenover Infrasite.

De stikstofcrisis is een van de onderwerpen tijdens de Dag van de Infra, een congres van Infrasite en SpoorPro op 23 mei in De Doelen, Rotterdam. Navigeer naar deze website voor meer informatie en inschrijvingen.

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Profiteer nu van de introductieaanbieding voor € 10,- per maand.

Bekijk de aanbieding

Auteur: Geert van der Klugt

Journalist en redacteur voor Infrasite.

Raad van State geeft groen licht voor stikstofberekeningen ViA15 | Infrasite
ANP via15 knooppunt Ressen Bemmel
Goed nieuws

Raad van State geeft groen licht voor stikstofberekeningen ViA15

De A15 in Bemmel, een onderdeel van het project ViA15 (foto uit 2018). ANP / Hollandse Hoogte / Flip Franssen

De Raad van State oordeelt dat een rekenafstand van 25 kilometer voldoende is om stikstofvergunningen te krijgen voor projecten in de bouw, infra en andere sectoren. Goed nieuws voor wegenbouwopgave ViA15, want met het besluit hebben de stikstofberekeningen van dit project groen licht.

De zaak sleept al jaren. Nu is het einde in zicht. “De Raad van State heeft geoordeeld dat de zogenoemde rekenafstand van 25 kilometer bij individuele projecten aanvaardbaar is”, schrijft de raad in een persbericht.

De norm van 25 kilometer werd in september 2021 voorgeschreven door het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat (IenW). De afstand wordt sindsdien gebruikt om te berekenen of en hoeveel stikstofneerslag projecten veroorzaken op natuurgebieden. Is de neerslag te groot, dan krijgt een project geen vergunning. Een kilometer meer of minder kan doorslaggevend zijn.

De Raad van State onderzocht in de afgelopen tijd of de norm van 25 kilometer voldoende bescherming biedt voor natuurgebieden. Dat laatste is het geval, zegt de raad met het oordeel van vandaag. Dit betekent dat projecten die zijn berekend op 25 kilometer de berekeningen niet opnieuw uit hoeven te voeren.

“Een lichtpuntje in het slepende stikstofdossier”, reageert Bouwend Nederland-voorzitter Arno Visser in een online update. “Dit betekent dat hiermee na jaren wachten aangetoond is wat wél kan. Lopende en nieuwe bouwprojecten hoeven door de uitspraak geen nieuwe vertraging op te lopen.”

Opluchting

De uitspraak is een enorme opluchting voor grote opdrachtgevers als Rijkswaterstaat en bouwcombinaties als GelreGroen, die de gunning voor wegenbouwproject ViA15 won. Dat is het project waar de zaak uit voorkomt. Rijkswaterstaat en de provincie Gelderland willen de A15 doortrekken en de A12/A15 verbreden, maar het werk viel in januari 2021 stil nadat de Raad van State oordeelde dat de stikstofeffecten van het project onduidelijk waren.

Toentertijd werd de stikstofneerslag van wegenbouw berekend op een afstand van vijf kilometer. In september 2021 verhoogde het ministerie de afstand naar 25 kilometer. Dat biedt volgens het ministerie voldoende bescherming voor natuurgebieden. Met het oordeel van vandaag stemt de Raad van State in. Het besluit is niet alleen relevant voor ViA15, maar voor bijna elk project met met stikstofneerslag op natuurgebieden, waaronder projecten in de landbouw en industrie.

Einde in zicht

Het oordeel is goed nieuws voor ViA15, maar de werkzaamheden kunnen nog niet van start. “De Raad van State heeft nog niet op alle bezwaren beslist die tegen het tracébesluit zijn aangevoerd”, zegt de raad. De definitieve uitspraak volgt “later”. Wanneer precies is op het moment van schrijven niet bekend, bevestigt woordvoerder Wendy van der Sluijs tegenover Infrasite.

De stikstofcrisis is een van de onderwerpen tijdens de Dag van de Infra, een congres van Infrasite en SpoorPro op 23 mei in De Doelen, Rotterdam. Navigeer naar deze website voor meer informatie en inschrijvingen.

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Profiteer nu van de introductieaanbieding voor € 10,- per maand.

Bekijk de aanbieding

Auteur: Geert van der Klugt

Journalist en redacteur voor Infrasite.