HSL-viaducten ’te licht ontworpen’: zo instabiel dat snelheid omlaag moet

hsl viaduct rijpwetering
Het HSL-viaduct bij Rijpwetering in 2024, een van de problematisch viaducten. ANP / Hollandse Hoogte / Pim Ras

Minstens vijf viaducten in de hogesnelheidslijn (HSL) zijn te licht ontworpen. Dat maakt ProRail deze week bekend. De spoorbeheerder heeft besloten om de maximumsnelheid op de viaducten te verlagen van 120 naar 80 kilometer per uur. Chris Heutinck, vakdeskundige civiele techniek bij ProRail, legt uit wat er scheelt. 

U las zojuist de inleiding van het artikel. Wilt u verder lezen?

Bent u al abonnee?

Inloggen

Auteur: Geert van der Klugt

Journalist en redacteur voor Infrasite.

HSL-viaducten ’te licht ontworpen’: zo instabiel dat snelheid omlaag moet | Infrasite

HSL-viaducten ’te licht ontworpen’: zo instabiel dat snelheid omlaag moet

hsl viaduct rijpwetering
Het viaduct bij Rijpwetering, een van de probleemgevallen. ANP / Hollandse Hoogte / Pim Ras

Minstens vijf viaducten in de hogesnelheidslijn (HSL) zijn te licht ontworpen. Dat maakt ProRail deze week bekend. De spoorbeheerder heeft besloten om de maximumsnelheid op de viaducten te verlagen van 120 naar 80 kilometer per uur. Chris Heutinck, vakdeskundige civiele techniek bij ProRail, legt uit wat er scheelt. 

U las zojuist de inleiding van het artikel. Wilt u verder lezen?

Bent u al abonnee?

Inloggen

Auteur: Geert van der Klugt

Journalist en redacteur voor Infrasite.