Rijkswaterstaat gunt renovatie technische installaties bruggen

De Spijkenisserbrug Foto Wikimedia

Deze week heeft Rijkswaterstaat de vervanging van de technische installaties van de Spijkenisserbrug (1978) en de Brug over de Noord of Alblasserdamsebrug (1939) definitief gegund aan de combinatie Yunex Traffic-Heijmans Infra.  De technische installaties voor bediening, besturing en bewaking van deze bruggen zijn hard toe aan vervanging.

Doel van de operatie is om deze twee bruggen ook in de toekomst veilig en beschikbaar te houden voor het weg- en vaarwegverkeer. De staal- en betonconstructie zitten niet in deze scope en zullen naar verwachting over enkele jaren apart worden aanbesteed. Bij de Spijkenisserbrug start de uitvoering in het najaar van 2024. Bij de Brug over de Noord wordt vanaf voorjaar 2025 gestart. Beide klussen duren ruim een jaar. De selectie heeft plaatsgevonden op basis van de Economische Meest Voordelige Inschrijving (EMVI). Het contract is aan de aannemerscombinatie gegund op basis van de beste prijs/kwaliteitsverhouding.

Standaardsystemen

De oude technische installaties van de Spijkenisserbrug en Brug over de Noord worden vervangen door een nieuw systeem voor de bediening, besturing en bewaking. Dit systeem is voor het eerst toegepast bij de Wantijbrug en wordt nu ook toegepast bij de Haringvlietbrug. Hierdoor kan Rijkswaterstaat de bruggen overal op dezelfde manier beheren, bedienen en onderhouden, wat veel efficiënter is dan nu. (Vaar)weggebruikers zullen in de toekomst  naar verwachting minder hinder ondervinden van brugstoringen omdat Rijkswaterstaat deze met de nieuwe standaardsystemen sneller kan oplossen. Naast het vervangen van de technische installaties hoort ook het onderhoud van beide bruggen tijdens de realisatiefase tot de opdracht.

Zeevaartroute

Het verkeer gaat hinder ondervinden van de werkzaamheden. Dat geldt niet alleen voor het wegverkeer, maar ook de zeevaart naar Moerdijk en Dordrecht. Per dag rijden er 35.000 voertuigen over de Spijkenisserbrug en ongeveer 21.000 voertuigen over de Brug over de Noord. Daarnaast zijn beide bruggen belangrijke fietsverbindingen en liggen ze in een doorgaande zeevaartroute (Spijkenisserbrug) en staande mastroute (Brug over de Noord).

Rijkswaterstaat zoekt samen met Yunex/Heijmans naar mogelijkheden om de hinder tijdens de renovatie te minimaliseren. In afstemming met bestuurlijke stakeholders, belangenorganisaties, het bedrijfsleven en omwonenden zal worden toegewerkt naar een pakket van maatregelen om de hinder zoveel mogelijk te beperken.

De Brug over de Noord bij Alblasserdam Foto Wikimedia

Stikstofdepositie

Bij de voorbereiding van het project is ervan uitgegaan dat gebruikgemaakt kon worden van de bouwvrijstelling gedurende de uitvoering van de werkzaamheden. Door de recente uitspraak van de Raad van State in het Porthos-project is deze vrijstelling komen te vervallen. Het project onderzoekt nog of, en zo ja in welke mate, er sprake is van stikstofdepositie in beschermde natuurgebieden en welke maatregelen er eventueel nodig zijn.

Vervanging en Renovatie

De vernieuwing van de installaties van beide bruggen maakt deel uit van het landelijke Rijkswaterstaat programma Vervanging en Renovatie, waarbij in de komende jaren tientallen bruggen, viaducten en sluizen uit de jaren ’50, ’60 en ’70 van de vorige eeuw worden vernieuwd en opgeknapt. In Zuid-Holland gaat het om vrijwel alle bruggen en tunnels uit deze periode waaronder de Heinenoordtunnel, de Haringvlietbrug en de Van Brienenoordbrug.

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Profiteer nu van de introductieaanbieding voor € 10,- per maand.

Bekijk de aanbieding

Auteur: Bart Oosterveld

Rijkswaterstaat gunt renovatie technische installaties bruggen | Infrasite
Spijkenisserbrug

Rijkswaterstaat gunt renovatie technische installaties bruggen

De Spijkenisserbrug wordt in 2024 stevig onder handen genomen. Creative Commons/G. Lanting

Deze week heeft Rijkswaterstaat de vervanging van de technische installaties van de Spijkenisserbrug (1978) en de Brug over de Noord of Alblasserdamsebrug (1939) definitief gegund aan de combinatie Yunex Traffic-Heijmans Infra.  De technische installaties voor bediening, besturing en bewaking van deze bruggen zijn hard toe aan vervanging.

Doel van de operatie is om deze twee bruggen ook in de toekomst veilig en beschikbaar te houden voor het weg- en vaarwegverkeer. De staal- en betonconstructie zitten niet in deze scope en zullen naar verwachting over enkele jaren apart worden aanbesteed. Bij de Spijkenisserbrug start de uitvoering in het najaar van 2024. Bij de Brug over de Noord wordt vanaf voorjaar 2025 gestart. Beide klussen duren ruim een jaar. De selectie heeft plaatsgevonden op basis van de Economische Meest Voordelige Inschrijving (EMVI). Het contract is aan de aannemerscombinatie gegund op basis van de beste prijs/kwaliteitsverhouding.

Standaardsystemen

De oude technische installaties van de Spijkenisserbrug en Brug over de Noord worden vervangen door een nieuw systeem voor de bediening, besturing en bewaking. Dit systeem is voor het eerst toegepast bij de Wantijbrug en wordt nu ook toegepast bij de Haringvlietbrug. Hierdoor kan Rijkswaterstaat de bruggen overal op dezelfde manier beheren, bedienen en onderhouden, wat veel efficiënter is dan nu. (Vaar)weggebruikers zullen in de toekomst  naar verwachting minder hinder ondervinden van brugstoringen omdat Rijkswaterstaat deze met de nieuwe standaardsystemen sneller kan oplossen. Naast het vervangen van de technische installaties hoort ook het onderhoud van beide bruggen tijdens de realisatiefase tot de opdracht.

Zeevaartroute

Het verkeer gaat hinder ondervinden van de werkzaamheden. Dat geldt niet alleen voor het wegverkeer, maar ook de zeevaart naar Moerdijk en Dordrecht. Per dag rijden er 35.000 voertuigen over de Spijkenisserbrug en ongeveer 21.000 voertuigen over de Brug over de Noord. Daarnaast zijn beide bruggen belangrijke fietsverbindingen en liggen ze in een doorgaande zeevaartroute (Spijkenisserbrug) en staande mastroute (Brug over de Noord).

Rijkswaterstaat zoekt samen met Yunex/Heijmans naar mogelijkheden om de hinder tijdens de renovatie te minimaliseren. In afstemming met bestuurlijke stakeholders, belangenorganisaties, het bedrijfsleven en omwonenden zal worden toegewerkt naar een pakket van maatregelen om de hinder zoveel mogelijk te beperken.

De Brug over de Noord bij Alblasserdam Foto Wikimedia

Stikstofdepositie

Bij de voorbereiding van het project is ervan uitgegaan dat gebruikgemaakt kon worden van de bouwvrijstelling gedurende de uitvoering van de werkzaamheden. Door de recente uitspraak van de Raad van State in het Porthos-project is deze vrijstelling komen te vervallen. Het project onderzoekt nog of, en zo ja in welke mate, er sprake is van stikstofdepositie in beschermde natuurgebieden en welke maatregelen er eventueel nodig zijn.

Vervanging en Renovatie

De vernieuwing van de installaties van beide bruggen maakt deel uit van het landelijke Rijkswaterstaat programma Vervanging en Renovatie, waarbij in de komende jaren tientallen bruggen, viaducten en sluizen uit de jaren ’50, ’60 en ’70 van de vorige eeuw worden vernieuwd en opgeknapt. In Zuid-Holland gaat het om vrijwel alle bruggen en tunnels uit deze periode waaronder de Heinenoordtunnel, de Haringvlietbrug en de Van Brienenoordbrug.

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Neem nu een Infrasite Premium abonnement voor € 12,- per maand.

ABONNEREn

Auteur: Bart Oosterveld