concepttekening brug rotterdam nieuwe maas
Rotterdam

Afspraken vastgelegd voor nieuwe miljardenbrug over de Maas

Een concepttekening van een deel van de brug over de Nieuwe Maas. gemeenteraad.rotterdam.nl

De handtekeningen zijn gezet. De vier initiatiefnemers van de nieuwe stadsbrug over de Maas in Rotterdam hebben de afspraken voor het project deze week vastgelegd in een bestuursovereenkomst. Samen maken ze bijna 1,3 miljard euro beschikbaar voor de aanleg van de brug en een nieuwe OV-verbinding. Tussen 2024 en 2027 worden de plannen verder uitgewerkt.

Dat maakt de Rijksoverheid op vrijdag bekend. Eind vorig jaar ging de gemeenteraad van Rotterdam al akkoord met de komst van de brug. Nu zijn de afspraken op papier gezet door de initiatiefnemers: de ministeries van Infrastructuur en Waterstaat en Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties, de Metropoolregio Rotterdam Den Haag en de gemeente Rotterdam.

“Er komen 35.000 nieuwe woningen bij in de Oostflank van Rotterdam. De bouw gaat samen met de komst van een nieuwe brug tussen IJsselmonde en Kralingen, snel openbaar vervoer tussen Zuidplein en Kralingse Zoom en een nieuw treinstation Stadionpark. Zuid en Oost worden zo met elkaar verbonden. Woningen, werk, school en andere voorzieningen worden beter en sneller bereikbaar”, aldus de Rijksoverheid op haar website.

Voor het nieuwe treinstation Stadionpark maken de initiatiefnemers bijna 200 miljoen euro beschikbaar bovenop het bedrag voor de brug en OV-verbinding. “Tussen 2024 en 2027 worden de plannen verder uitgewerkt en concreet gemaakt in overleg met betrokken bewoners, ondernemers en organisaties. Deze fase wordt afgerond met een projectbesluit, waarna de voorbereidingen voor de daadwerkelijke bouw van de brug, het station en de OV-verbinding kunnen starten.”

Liever een tunnel

Sommige leden van de gemeenteraad, geraadpleegde omwonenden en scheepvaartbedrijven hadden liever een tunnelverbinding gehad in plaats van de brug. Een van de redenen is dat een tunnel niet open hoeft om schepen door te laten. Maar de komst van een tunnel, die als alternatief voor de brug werd onderzocht en begroot op drie miljard euro, bleek te duur.

Lees ook:

Auteur: Geert van der Klugt

Journalist en redacteur voor Infrasite.

Afspraken vastgelegd voor nieuwe miljardenbrug over de Maas | Infrasite
concepttekening brug rotterdam nieuwe maas
Rotterdam

Afspraken vastgelegd voor nieuwe miljardenbrug over de Maas

Een concepttekening van een deel van de brug over de Nieuwe Maas. gemeenteraad.rotterdam.nl

De handtekeningen zijn gezet. De vier initiatiefnemers van de nieuwe stadsbrug over de Maas in Rotterdam hebben de afspraken voor het project deze week vastgelegd in een bestuursovereenkomst. Samen maken ze bijna 1,3 miljard euro beschikbaar voor de aanleg van de brug en een nieuwe OV-verbinding. Tussen 2024 en 2027 worden de plannen verder uitgewerkt.

Dat maakt de Rijksoverheid op vrijdag bekend. Eind vorig jaar ging de gemeenteraad van Rotterdam al akkoord met de komst van de brug. Nu zijn de afspraken op papier gezet door de initiatiefnemers: de ministeries van Infrastructuur en Waterstaat en Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties, de Metropoolregio Rotterdam Den Haag en de gemeente Rotterdam.

“Er komen 35.000 nieuwe woningen bij in de Oostflank van Rotterdam. De bouw gaat samen met de komst van een nieuwe brug tussen IJsselmonde en Kralingen, snel openbaar vervoer tussen Zuidplein en Kralingse Zoom en een nieuw treinstation Stadionpark. Zuid en Oost worden zo met elkaar verbonden. Woningen, werk, school en andere voorzieningen worden beter en sneller bereikbaar”, aldus de Rijksoverheid op haar website.

Voor het nieuwe treinstation Stadionpark maken de initiatiefnemers bijna 200 miljoen euro beschikbaar bovenop het bedrag voor de brug en OV-verbinding. “Tussen 2024 en 2027 worden de plannen verder uitgewerkt en concreet gemaakt in overleg met betrokken bewoners, ondernemers en organisaties. Deze fase wordt afgerond met een projectbesluit, waarna de voorbereidingen voor de daadwerkelijke bouw van de brug, het station en de OV-verbinding kunnen starten.”

Liever een tunnel

Sommige leden van de gemeenteraad, geraadpleegde omwonenden en scheepvaartbedrijven hadden liever een tunnelverbinding gehad in plaats van de brug. Een van de redenen is dat een tunnel niet open hoeft om schepen door te laten. Maar de komst van een tunnel, die als alternatief voor de brug werd onderzocht en begroot op drie miljard euro, bleek te duur.

Lees ook:

Auteur: Geert van der Klugt

Journalist en redacteur voor Infrasite.