Nieuwe brugklep van twee miljoen kilo onderweg naar de Haringvliet
De nieuwe 2.000 tons klep van de Haringvlietbrug werd op woensdag klaargemaakt voor transport. Zelfrijdende trailers (SPMT’s) reden de brugklep van een hal op de werf van Hollandia Infra in Krimpen aan de IJssel naar een drijvend ponton aan de kade. Van hieruit vaart het ponton naar de Haringvlietbrug in de A29. Daar komt de nieuwe brugklep op de plaats van de oude, die eerder deze maand werd uitgehesen.
Rijkswaterstaat gunde de opdracht voor de vervanging van de Haringvlietbrug vorig jaar aan een combinatie van Mobilis en Croonwolter&dros. Alle beweegbare delen moeten worden vernieuwd. De bouwcombinatie schakelde Hollandia Infra en Machinefabriek Rusthoven in voor de bouw van de nieuwe brugklep, bestaand uit een stalen brugdek, ballastkist, contragewicht en bewegingswerk.
In het afgelopen jaar laste de staalbouwer honderden staalplaten aan elkaar. Het resultaat, een brugklep van 2.000 ton, werd in de afgelopen maanden geconserveerd in een productiehal in Krimpen aan den IJssel. Op woensdag maakte Hollandia Infra de brugklep samen met hijs- en transportbedrijven Mammoet en Hebo klaar voor transport. “De klus werd in zes uur geklaard”, vertelt een woordvoerder van Hollandia Infra tegenover Infrasite.
De SPMT’s (rechtsonder) reden de brugklep op het ponton. Artikel gaat verder onder de afbeelding. © Danny Cornelissen / Hollandia Infra
Voordat het ponton naar de Haringvlietbrug vaart wordt er zogeheten ‘zeevasting’ aangebracht. Dat zijn stalen frames die op het ponton worden gelast om de brugklep op zijn plek te houden tijdens de tocht. Nadat het ponton bij de Haringvlietbrug is aangekomen kan de installatie beginnen. De oude brugklep is eerder deze maand verwijderd. In deze video zie je hoe.
Uitladen
Het verplaatsen van de nieuwe brugklep op woensdag gebeurde met SPMT’s. De zelfrijdende trailers reden de brugklep stukje voor stukje op een ponton. “Hoe verder de brugklep het ponton op werd gereden, hoe meer gewicht er op het ponton kwam te rusten”, vertelt een woordvoerder. “Om te voorkomen dat het ponton daardoor zou gaan hellen, werd er voortdurend water in en uit de ballasttanks gelaten. Daardoor bleef het ponton waterpas liggen tijdens het oprijden.”
Daarnaast maakte het team gebruik van het opkomend tijd, legt de woordvoerder uit. “Hierdoor kwam het ponton automatisch hoger op het water te liggen, waardoor we tijd bespaarden en minder water hoefden weg te pompen.”
De brugklep rust op de SPMT’s voorafgaand aan de rit naar het ponton. © Danny Cornelissen / Hollandia Infra
Lees ook:
- Kabinet trekt 21 miljoen euro uit voor N50 Kampen-Ramspol
- Het gewicht van vier Boeings 747 aan de haak
U las zojuist één van de gratis premium artikelen
Onbeperkt lezen? Profiteer nu van de introductieaanbieding voor € 10,- per maand.
Bent u al abonnee?