Giessenbrug. Foto: ANP

Beweegbare Giessenbrug gaat verder als vaste brug

De Giessenbrug in de A20 is met het oog op de veiligheid al sinds 2017 niet meer geopend. Nu is besloten dat het een vaste brug wordt met een aangepaste doorvaarhoogte. Dat komt de scheepvaart en het wegverkeer ten goede en het scheelt tevens in de onderhoudskosten, legt Rijkswaterstaat uit.

De verouderde brug bevindt zich bij de Rotterdamse wijk Overschie in de A20 en de daar parallel aan lopende Giessenbaan over de Delfhavense Schie. Al sinds 2017 wordt het openen van de brug voor de scheepvaart niet meer als veilig en verantwoord gezien. Renovatie van het object is noodzakelijk en daarvoor zijn meerdere oplossingen overwogen.

De uitkomst van dat proces is dat de beweegbare brug – die toch al jaren niet meer beweegt – definitief een vaste brug wordt. Demissionair minister van Infrastructuur en Waterstaat heeft besloten om een betonnen vaste brug met een doorvaarhoogte van 6,60 meter verder uit te werken tijdens de planstudie. Die doorvaarhoogte is nu 5,40 meter en dat brengt veel belemmeringen voor de binnenvaart met zich mee.

Ballasten niet meer nodig

“Op dit moment moeten veel binnenvaartschepen ballasten om de brug met de huidige doorvaarthoogte van 5,40 m te kunnen passeren. Hierbij wordt met behulp van het inlaten van water de hoogte van een schip verlaagd. Met de toekomstige doorvaarthoogte van 6,60 m is ballasten voor het overgrote deel van de binnenvaartschepen niet meer nodig. Dit geeft een positief effect op de doorvaart en dat is belangrijk omdat er een toename van scheepvaartverkeer wordt verwacht op de Delfshavense Schie”, aldus Rijkswaterstaat.

Minder onderhoudskosten

De gekozen oplossing wordt ook in andere opzichten als de beste gezien. Met een vaste brug met een doorvaarhoogte van 6,60 meter “wordt hinder voor het verkeer door brugopeningen in de drukke snelweg A20 structureel opgelost. Daarnaast heeft een vaste brug geen risico op storingen, in tegenstelling tot een beweegbare brug. Ook is de vervanging door een vaste brug structureel goedkoper dan een renovatie van de beweegbare brug, doordat er minder onderhoudskosten zijn en ook bedieningskosten vervallen.”

Hoe de brug er precies uit komt te zien, is nog niet duidelijk. Bij het uitwerken van de plannen wordt wel rekening gehouden met andere projecten in de regio, zoals de renovatie van de Van Brienenoordbrug.

Foto: ANP

Lees ook:

Onderwerpen:

Auteur: Vincent Krabbendam

Vincent Krabbendam is de vaste redacteur van Infrasite. Daarnaast is hij hoofdredacteur Personenvervoer & Verkeer bij online vakbladuitgeverij ProMedia.

Beweegbare Giessenbrug gaat verder als vaste brug | Infrasite
Giessenbrug. Foto: ANP

Beweegbare Giessenbrug gaat verder als vaste brug

De Giessenbrug in de A20 is met het oog op de veiligheid al sinds 2017 niet meer geopend. Nu is besloten dat het een vaste brug wordt met een aangepaste doorvaarhoogte. Dat komt de scheepvaart en het wegverkeer ten goede en het scheelt tevens in de onderhoudskosten, legt Rijkswaterstaat uit.

De verouderde brug bevindt zich bij de Rotterdamse wijk Overschie in de A20 en de daar parallel aan lopende Giessenbaan over de Delfhavense Schie. Al sinds 2017 wordt het openen van de brug voor de scheepvaart niet meer als veilig en verantwoord gezien. Renovatie van het object is noodzakelijk en daarvoor zijn meerdere oplossingen overwogen.

De uitkomst van dat proces is dat de beweegbare brug – die toch al jaren niet meer beweegt – definitief een vaste brug wordt. Demissionair minister van Infrastructuur en Waterstaat heeft besloten om een betonnen vaste brug met een doorvaarhoogte van 6,60 meter verder uit te werken tijdens de planstudie. Die doorvaarhoogte is nu 5,40 meter en dat brengt veel belemmeringen voor de binnenvaart met zich mee.

Ballasten niet meer nodig

“Op dit moment moeten veel binnenvaartschepen ballasten om de brug met de huidige doorvaarthoogte van 5,40 m te kunnen passeren. Hierbij wordt met behulp van het inlaten van water de hoogte van een schip verlaagd. Met de toekomstige doorvaarthoogte van 6,60 m is ballasten voor het overgrote deel van de binnenvaartschepen niet meer nodig. Dit geeft een positief effect op de doorvaart en dat is belangrijk omdat er een toename van scheepvaartverkeer wordt verwacht op de Delfshavense Schie”, aldus Rijkswaterstaat.

Minder onderhoudskosten

De gekozen oplossing wordt ook in andere opzichten als de beste gezien. Met een vaste brug met een doorvaarhoogte van 6,60 meter “wordt hinder voor het verkeer door brugopeningen in de drukke snelweg A20 structureel opgelost. Daarnaast heeft een vaste brug geen risico op storingen, in tegenstelling tot een beweegbare brug. Ook is de vervanging door een vaste brug structureel goedkoper dan een renovatie van de beweegbare brug, doordat er minder onderhoudskosten zijn en ook bedieningskosten vervallen.”

Hoe de brug er precies uit komt te zien, is nog niet duidelijk. Bij het uitwerken van de plannen wordt wel rekening gehouden met andere projecten in de regio, zoals de renovatie van de Van Brienenoordbrug.

Foto: ANP

Lees ook:

Onderwerpen:

Auteur: Vincent Krabbendam

Vincent Krabbendam is de vaste redacteur van Infrasite. Daarnaast is hij hoofdredacteur Personenvervoer & Verkeer bij online vakbladuitgeverij ProMedia.