Van Brienenoordbrug en windmolen

Renovatie Van Brienenoordbrug schuift een jaar op

Foto: Dylan Metselaar / ProMedia

Het renoveren van de Van Brienenoordbrug in Rotterdam gaat later gebeuren dan gepland. Zowel voor de voorbereiding als de uitvoering is meer tijd nodig. De kosten worden geschat op 380 tot 600 miljoen euro, waarbij de raming aan de bovenkant van die bandbreedte ligt.

Dat schrijf demissionair minister Cora van Nieuwenhuizen van Infrastructuur en Waterstaat in een brief aan de Tweede Kamer. Binnen het project in kwestie wordt de westelijke boogbrug vervangen door een nieuw exemplaar. Die oude brug wordt vernieuwd en zal dan de oostelijke boogbrug vervangen, en het beweegbare deel wordt gerenoveerd. De vervanging van de westelijke brug stond voor de zomer van 2025 gepland. Het omwisselen met de gerenoveerde boog en de renovatie van de beweegbare delen zouden dan in 2026 en 2027 plaatsvinden.

Groot en complex project

De laatste tijd is de planning van het project verder uitgewerkt en een aanpassing van de planning blijkt noodzakelijk. De minister spreekt van een “groot en complex project dat vraagt om een zorgvuldige en beheerste aanpak. Reden om de planning aan te passen is ten eerste dat er meer voorbereidingstijd nodig is. Deze tijd is nodig om het contract en het bijbehorende ontwerp integraal te kunnen opstellen. Ten tweede vraagt de markt om meer tijd om de bogen te realiseren en de uitwisselingen op een beheerste wijze voor te bereiden en uit te voeren.”

Niet alleen de uitvoering schuift hierdoor op, datzelfde geldt voor de aanbesteding. Die gaat niet in het voorjaar van 2022 maar in het najaar van start. Omdat de werkzaamheden alleen in en rond de zomermaanden zullen plaatsvinden om de hinder tot een minimum te beperken, schuift het project zelf een vol jaar op. Dat geeft na de gunning dus ongeveer een half jaar extra marge voor de voorbereiding en uitvoering van het project, licht Van Nieuwenhuizen toe. De verwachting is niet dat het uitstel tot meer veiligheidsrisico’s voor het gebruik van de brug zal leiden. Wel blijven er inspecties plaatsvinden.

Overlast is onvermijdelijk

Een project van deze omvang kost uiteraard veel geld. Van Nieuwenhuizen gaf in een eerdere brief aan de Tweede Kamer al aan dat de kosten voor de renovatie van de Van Brienenoordbrug op 380 tot 600 miljoen euro worden geschat. Ze geeft nu aan dat de kosten waarschijnlijk aan de bovenkant van die raming zullen uitvallen. Hoewel wordt getracht de hinder te beperken door in de zomermaanden te werken, geeft de minister aan dat overlast voor wegverkeer en scheepvaart onvermijdelijk is bij een complex project als dit.

Lees ook:

Onderwerpen: , ,

Auteur: Vincent Krabbendam

Renovatie Van Brienenoordbrug schuift een jaar op | Infrasite
Van Brienenoordbrug en windmolen

Renovatie Van Brienenoordbrug schuift een jaar op

Foto: Dylan Metselaar / ProMedia

Het renoveren van de Van Brienenoordbrug in Rotterdam gaat later gebeuren dan gepland. Zowel voor de voorbereiding als de uitvoering is meer tijd nodig. De kosten worden geschat op 380 tot 600 miljoen euro, waarbij de raming aan de bovenkant van die bandbreedte ligt.

Dat schrijf demissionair minister Cora van Nieuwenhuizen van Infrastructuur en Waterstaat in een brief aan de Tweede Kamer. Binnen het project in kwestie wordt de westelijke boogbrug vervangen door een nieuw exemplaar. Die oude brug wordt vernieuwd en zal dan de oostelijke boogbrug vervangen, en het beweegbare deel wordt gerenoveerd. De vervanging van de westelijke brug stond voor de zomer van 2025 gepland. Het omwisselen met de gerenoveerde boog en de renovatie van de beweegbare delen zouden dan in 2026 en 2027 plaatsvinden.

Groot en complex project

De laatste tijd is de planning van het project verder uitgewerkt en een aanpassing van de planning blijkt noodzakelijk. De minister spreekt van een “groot en complex project dat vraagt om een zorgvuldige en beheerste aanpak. Reden om de planning aan te passen is ten eerste dat er meer voorbereidingstijd nodig is. Deze tijd is nodig om het contract en het bijbehorende ontwerp integraal te kunnen opstellen. Ten tweede vraagt de markt om meer tijd om de bogen te realiseren en de uitwisselingen op een beheerste wijze voor te bereiden en uit te voeren.”

Niet alleen de uitvoering schuift hierdoor op, datzelfde geldt voor de aanbesteding. Die gaat niet in het voorjaar van 2022 maar in het najaar van start. Omdat de werkzaamheden alleen in en rond de zomermaanden zullen plaatsvinden om de hinder tot een minimum te beperken, schuift het project zelf een vol jaar op. Dat geeft na de gunning dus ongeveer een half jaar extra marge voor de voorbereiding en uitvoering van het project, licht Van Nieuwenhuizen toe. De verwachting is niet dat het uitstel tot meer veiligheidsrisico’s voor het gebruik van de brug zal leiden. Wel blijven er inspecties plaatsvinden.

Overlast is onvermijdelijk

Een project van deze omvang kost uiteraard veel geld. Van Nieuwenhuizen gaf in een eerdere brief aan de Tweede Kamer al aan dat de kosten voor de renovatie van de Van Brienenoordbrug op 380 tot 600 miljoen euro worden geschat. Ze geeft nu aan dat de kosten waarschijnlijk aan de bovenkant van die raming zullen uitvallen. Hoewel wordt getracht de hinder te beperken door in de zomermaanden te werken, geeft de minister aan dat overlast voor wegverkeer en scheepvaart onvermijdelijk is bij een complex project als dit.

Lees ook:

Onderwerpen: , ,

Auteur: Vincent Krabbendam