fietsbrug amsterdam-rijnkanaal

Bijna 30 miljoen voor een fietsbrug over het Amsterdam-Rijnkanaal

Minister Mark Harbers (links), wethouder Frank van Liempdt (gemeente Stichtse Vecht) en gedeputeerde André van Schie (provincie Utrecht) na de ondertekening van de overeenkomst op 31 januari. Stichtse Vecht

De overeenkomst is gesloten. Er wordt bijna dertig miljoen euro beschikbaar gemaakt voor de komst van een nieuwe fietsbrug over het Amsterdam-Rijnkanaal tussen Nieuwer Ter Aa en Breukelen. De brug moet de veerverbinding hier gaan vervangen omdat het huidige pontje soms in gevaar komt tussen de grote schepen op het kanaal. In oktober 2010 kwam een veerman om het leven toen hij werd overvaren door een vrachtschip.

Drie overheden maken het geld voor de fietsbrug beschikbaar: het Rijk draagt twintig miljoen bij, de provincie Utrecht vijf miljoen en de gemeente Stichtse Vecht twee miljoen. Het is de bedoeling dat de brug er uiterlijk in 2030 ligt. Hoe de brug eruit zal zien en wanneer het werk begint is nog niet bekend. “Daar is nadere studie voor nodig”, zegt de gemeente Stichtse Vecht op haar website.

Om de veiligheid van de veerbinding in de tussentijd te verbeteren worden er drie maatregelen genomen. “Ten eerste wordt er meer afstand tot doorgaande vaart gehouden. Ten tweede vaart de niet bij 1000 meter slecht zicht in plaats van de huidige 300 meter. Tot slot wordt er standaard marifoon gebruikt zodat iedereen op het kanaal zich bewust is van de aanwezigheid van de pont. Dit kan betekenen dat de pont minder vaak in een uur zal oversteken. Gebruikers moeten dus soms iets langer wachten.”

Wethouder Frank van Liempdt van de gemeente is blij met de overeenkomst: “Gemeente en actiecomité hebben er met elkaar hard aan gewerkt, maar dankzij de medewerking van Rijk en provincie ligt er nu een mooi resultaat. Er komt een volwaardige fietsbrug, waarmee Nieuwer Ter Aa een goede verbinding behoudt. En de pont blijft voorlopig nog in de vaart. Heel goed nieuws voor de inwoners.”

Lees ook:

Auteur: Geert van der Klugt

Journalist en redacteur voor Infrasite.

Bijna 30 miljoen voor een fietsbrug over het Amsterdam-Rijnkanaal | Infrasite
fietsbrug amsterdam-rijnkanaal

Bijna 30 miljoen voor een fietsbrug over het Amsterdam-Rijnkanaal

Minister Mark Harbers (links), wethouder Frank van Liempdt (gemeente Stichtse Vecht) en gedeputeerde André van Schie (provincie Utrecht) na de ondertekening van de overeenkomst op 31 januari. Stichtse Vecht

De overeenkomst is gesloten. Er wordt bijna dertig miljoen euro beschikbaar gemaakt voor de komst van een nieuwe fietsbrug over het Amsterdam-Rijnkanaal tussen Nieuwer Ter Aa en Breukelen. De brug moet de veerverbinding hier gaan vervangen omdat het huidige pontje soms in gevaar komt tussen de grote schepen op het kanaal. In oktober 2010 kwam een veerman om het leven toen hij werd overvaren door een vrachtschip.

Drie overheden maken het geld voor de fietsbrug beschikbaar: het Rijk draagt twintig miljoen bij, de provincie Utrecht vijf miljoen en de gemeente Stichtse Vecht twee miljoen. Het is de bedoeling dat de brug er uiterlijk in 2030 ligt. Hoe de brug eruit zal zien en wanneer het werk begint is nog niet bekend. “Daar is nadere studie voor nodig”, zegt de gemeente Stichtse Vecht op haar website.

Om de veiligheid van de veerbinding in de tussentijd te verbeteren worden er drie maatregelen genomen. “Ten eerste wordt er meer afstand tot doorgaande vaart gehouden. Ten tweede vaart de niet bij 1000 meter slecht zicht in plaats van de huidige 300 meter. Tot slot wordt er standaard marifoon gebruikt zodat iedereen op het kanaal zich bewust is van de aanwezigheid van de pont. Dit kan betekenen dat de pont minder vaak in een uur zal oversteken. Gebruikers moeten dus soms iets langer wachten.”

Wethouder Frank van Liempdt van de gemeente is blij met de overeenkomst: “Gemeente en actiecomité hebben er met elkaar hard aan gewerkt, maar dankzij de medewerking van Rijk en provincie ligt er nu een mooi resultaat. Er komt een volwaardige fietsbrug, waarmee Nieuwer Ter Aa een goede verbinding behoudt. En de pont blijft voorlopig nog in de vaart. Heel goed nieuws voor de inwoners.”

Lees ook:

Auteur: Geert van der Klugt

Journalist en redacteur voor Infrasite.