Boogbrug Vianen. Foto: iStock / Robin Verhoef

Boogbrug Vianen wordt geleidelijk ‘opgegeten’

Het verwijderen van de Boogbrug over de Lek bij Vianen lukte onlangs met enige vertraging. Maar wat gebeurt er nu verder met dit object? Daarover sprak Infrasite met Jorn Vermeer van DDM, het bedrijf dat binnen dit project de demontage voor zijn rekening neemt.

De Boogbrug Vianen was door de komst van twee nieuwe Lekbruggen overbodig geworden. Het verwijderen en demonteren werd door Rijkswaterstaat gegund aan de combinatie KWS, Volker Engineering Structures (VES) en DDM. Het wegvaren van de brug liep onlangs enige vertraging op nadat een lierkabel beschadigd raakte. Dit kwam waarschijnlijk door het grote stuk staal dat niet veel later nabij de brug uit de Lek werd gevist.

DDM voert dit project dus samen uit met KWS en VES. Het plan van aanpak werd door Rijkswaterstaat goed beoordeeld, maar de bijzondere toelichting daarop leverde ook punten op. “Door middel van een animatie hebben we ons plan van A tot Z uitgelegd. Dat sloeg goed aan”, vertelt Jorn Vermeer van DDM.

Brug eerst lichter gemaakt

KWS en VES hebben samen de bouwplaatsinrichting en het grondwerk gedaan. Zij hebben verder onder meer het asfalt van de brug verwijderd en ze verzorgen het omgevingsmanagement. DDM neemt het daadwerkelijke slopen van de brug voor zijn rekening. De grote stappen daarin worden gezet nu de brug van zijn plek is gevaren, maar ook in de periode daarvoor kon DDM al volop aan de bak.

“We hebben de brug zo voorbereid dat deze überhaupt kon worden uitgevaren. Zo hebben we alle vingervoegen doorgehaald en de brug lichter gemaakt door de lampen en geleiderails eraf te halen”, legt Vermeer uit. “Het uitvaren is gebeurd met behulp van een gantrysysteem dat van onderaan de brug door het dek heen tot boven de boog reikt. Met behulp van acht grote heftorens is daar één geheel van gemaakt.”

De brug bevindt zich momenteel in de Prinses Beatrixsluis. “En daar zijn we hem nu vanaf de buitenkanten als het ware aan het opeten”, vervolgt Vermeer. “Vorige week is het booggeborgte weggehaald en we hebben alle hangers verwijderd. Met behulp van strand jacks kunnen we de boog steeds een stukje laten zakken. We halen steeds een deel van de boog af, totdat deze laag genoeg is om onder de Jan Blankenbrug doorgevaren te worden.”

Schroot wordt omgesmolten en herbruikt

Als de brug laag genoeg is, haalt Mammoet het heftorensysteem weg en dan kan het object naar de kade van dat bedrijf in Schiedam worden gevaren. Daar wordt het laatste sloopwerk gedaan; DDM brengt dan de resterende brugdelen tot schrootformaat terug. Al dat schroot wordt vervolgens omgesmolten en hergebruikt in staalproducten voor de bouw.

DDM heeft soortgelijke werk al eerder gedaan in samenwerking met KWS en VES. Toen ging het om vijf stalen boogbruggen over het Amsterdam-Rijnkanaal. Maar dat neemt volgens Jorn Vermeer niet weg dat het demonteren van de Boogbrug Vianen een uitdagende klus is. “We hebben namelijk niet eerder een boogbrug verwijderd die zo groot en zwaar is. En dit gantry-systeem met strand jacks is zelfs wereldwijd nog nooit gebruikt. Voor het laten zakken en steeds lager maken van de boog, zodat deze onder de Jan Blankenbrug kan doorvaren, was dit de beste oplossing.”

Lees ook:

Onderwerpen:

Auteur: Vincent Krabbendam

Vincent Krabbendam is de vaste redacteur van Infrasite. Daarnaast is hij hoofdredacteur Personenvervoer & Verkeer bij online vakbladuitgeverij ProMedia.

Boogbrug Vianen wordt geleidelijk ‘opgegeten’ | Infrasite
Boogbrug Vianen. Foto: iStock / Robin Verhoef

Boogbrug Vianen wordt geleidelijk ‘opgegeten’

Het verwijderen van de Boogbrug over de Lek bij Vianen lukte onlangs met enige vertraging. Maar wat gebeurt er nu verder met dit object? Daarover sprak Infrasite met Jorn Vermeer van DDM, het bedrijf dat binnen dit project de demontage voor zijn rekening neemt.

De Boogbrug Vianen was door de komst van twee nieuwe Lekbruggen overbodig geworden. Het verwijderen en demonteren werd door Rijkswaterstaat gegund aan de combinatie KWS, Volker Engineering Structures (VES) en DDM. Het wegvaren van de brug liep onlangs enige vertraging op nadat een lierkabel beschadigd raakte. Dit kwam waarschijnlijk door het grote stuk staal dat niet veel later nabij de brug uit de Lek werd gevist.

DDM voert dit project dus samen uit met KWS en VES. Het plan van aanpak werd door Rijkswaterstaat goed beoordeeld, maar de bijzondere toelichting daarop leverde ook punten op. “Door middel van een animatie hebben we ons plan van A tot Z uitgelegd. Dat sloeg goed aan”, vertelt Jorn Vermeer van DDM.

Brug eerst lichter gemaakt

KWS en VES hebben samen de bouwplaatsinrichting en het grondwerk gedaan. Zij hebben verder onder meer het asfalt van de brug verwijderd en ze verzorgen het omgevingsmanagement. DDM neemt het daadwerkelijke slopen van de brug voor zijn rekening. De grote stappen daarin worden gezet nu de brug van zijn plek is gevaren, maar ook in de periode daarvoor kon DDM al volop aan de bak.

“We hebben de brug zo voorbereid dat deze überhaupt kon worden uitgevaren. Zo hebben we alle vingervoegen doorgehaald en de brug lichter gemaakt door de lampen en geleiderails eraf te halen”, legt Vermeer uit. “Het uitvaren is gebeurd met behulp van een gantrysysteem dat van onderaan de brug door het dek heen tot boven de boog reikt. Met behulp van acht grote heftorens is daar één geheel van gemaakt.”

De brug bevindt zich momenteel in de Prinses Beatrixsluis. “En daar zijn we hem nu vanaf de buitenkanten als het ware aan het opeten”, vervolgt Vermeer. “Vorige week is het booggeborgte weggehaald en we hebben alle hangers verwijderd. Met behulp van strand jacks kunnen we de boog steeds een stukje laten zakken. We halen steeds een deel van de boog af, totdat deze laag genoeg is om onder de Jan Blankenbrug doorgevaren te worden.”

Schroot wordt omgesmolten en herbruikt

Als de brug laag genoeg is, haalt Mammoet het heftorensysteem weg en dan kan het object naar de kade van dat bedrijf in Schiedam worden gevaren. Daar wordt het laatste sloopwerk gedaan; DDM brengt dan de resterende brugdelen tot schrootformaat terug. Al dat schroot wordt vervolgens omgesmolten en hergebruikt in staalproducten voor de bouw.

DDM heeft soortgelijke werk al eerder gedaan in samenwerking met KWS en VES. Toen ging het om vijf stalen boogbruggen over het Amsterdam-Rijnkanaal. Maar dat neemt volgens Jorn Vermeer niet weg dat het demonteren van de Boogbrug Vianen een uitdagende klus is. “We hebben namelijk niet eerder een boogbrug verwijderd die zo groot en zwaar is. En dit gantry-systeem met strand jacks is zelfs wereldwijd nog nooit gebruikt. Voor het laten zakken en steeds lager maken van de boog, zodat deze onder de Jan Blankenbrug kan doorvaren, was dit de beste oplossing.”

Lees ook:

Onderwerpen:

Auteur: Vincent Krabbendam

Vincent Krabbendam is de vaste redacteur van Infrasite. Daarnaast is hij hoofdredacteur Personenvervoer & Verkeer bij online vakbladuitgeverij ProMedia.