van brienenoordbrug instortingsgevaar

Instortingsgevaar Brienenoordbrug? Absoluut niet, zegt Rijkswaterstaat

De Van Brienenoordbrug in Rotterdam, april 2024. Met 250.000 voertuigen per dag is het de drukte brug van Nederland. Hij is toe aan renovatie. ANP / Hollandse Hoogte / Olaf Kraak

De Van Brienenoordbrug komt niet naar beneden. Niet morgen, niet volgende week en ook niet volgende maand. Dat verzekert Rijkswaterstaat tegenover het AD. De burgemeesters van Rotterdam en Den Haag waarschuwden onlangs dat instortingsgevaar dreigt als de brug niet snel wordt aangepakt, maar Rijkswaterstaat kan zich daar niet in vinden. Volgens de beheerder is die gewoon veilig. 

Dat de brandbrief eerder deze week een beeld schetste van een brug die op instorten staat, vinden ze bij Rijkswaterstaat niet prettig. “De brug wordt regelmatig gemonitord en als dat nodig is vindt er extra onderhoud plaats. Tot aan de vernieuwing zorgen we ervoor dat die veilig gebruikt kan worden”, vertelt een woordvoerder tegenover het AD.

Uitstel renovatie

Het is geen geheim dat de Van Brienenoordbrug toe is aan een renovatie. De zoektocht naar een aannemer om het werk uit te voeren was vorig jaar nog in volle gang, maar afgelopen januari eindigde het in een flop. Slechts één aannemer had zich gemeld. De vraagprijs van die aannemer was volgens het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat hoger dan het budget toestond. Besloten werd om de aanbesteding te stoppen, komende zomer opnieuw te proberen en de renovatie met vier jaar uit te stellen.

Geen oproep aan Rijkswaterstaat, maar aan Den Haag

De gevolgen van dit uitstel zijn groot, zo waarschuwden de burgemeesters van Rotterdam en Den Haag eerder deze week in hun brief. Zij vrezen dat er maatregelen zoals afsluitingen en snelheidsbeperkingen nodig gaan zijn om instortingsgevaar te voorkomen. De brief was overigens niet geadresseerd aan Rijkswaterstaat, maar aan de politieke partijen en informateurs in Den Haag. De burgemeesters vragen het kabinet om structureel meer geld beschikbaar te maken voor het onderhoud en de vernieuwing van infrastructuur, zoals de renovatie van de Van Brienenoordbrug.

‘Van Brienenoordbrug blijft veilig’

Dat er veel geld nodig, kan Rijkswaterstaat bevestigen. Maar het beeld dat de Van Brienenoordbrug onveilig zou zijn of direct afgesloten moet worden, klopt volgens de beheerder niet. “Het is nooit helemaal uit te sluiten welke maatregelen we moeten nemen om de veiligheid te waarborgen. Maar bijvoorbeeld het afsluiten van wegen is nu niet aan de orde”, vertelt een woordvoerder tegenover het AD.

Dag van de Infra

Rijkswaterstaat zegt al jaren dat veel kunstwerken de komende jaren gerenoveerd moeten worden. Minister Harbers van Infrastructuur en Waterstaat spreekt van “de grootste onderhoudsbeurt ooit” in Nederland. Wat betekent dat voor bruggenbouwers, wegenbouwbedrijven en beheerders? Wat kunnen zij nu al doen om onderhoud en renovaties te versnellen?  Sprekers uit de bouw en infra gaan in op het onderwerp tijdens de Dag van de Infra, een congres van Infrasite op 22 mei in het stadion van Sparta in Rotterdam.

Op het programma staan onder andere Pieter Ahsman (directeur KWS Infra Rotterdam) en Joost Haest (advocaat in de grond-, weg- en waterbouw). Het centrale thema van het congres is de wegenbouw. Andere sprekers gaan in op onderwerpen als emissieloos bouwen, het personeelstekort, nachtwerk en het soms stroeve aanbestedingslandschap. Ga naar www.dagvandeinfra.nl voor meer informatie en de mogelijkheid om het congres te bezoeken.

Lees ook:

Auteur: Geert van der Klugt

Journalist en redacteur voor Infrasite.

Instortingsgevaar Brienenoordbrug? Absoluut niet, zegt Rijkswaterstaat | Infrasite
van brienenoordbrug instortingsgevaar

Instortingsgevaar Brienenoordbrug? Absoluut niet, zegt Rijkswaterstaat

De Van Brienenoordbrug in Rotterdam, april 2024. Met 250.000 voertuigen per dag is het de drukte brug van Nederland. Hij is toe aan renovatie. ANP / Hollandse Hoogte / Olaf Kraak

De Van Brienenoordbrug komt niet naar beneden. Niet morgen, niet volgende week en ook niet volgende maand. Dat verzekert Rijkswaterstaat tegenover het AD. De burgemeesters van Rotterdam en Den Haag waarschuwden onlangs dat instortingsgevaar dreigt als de brug niet snel wordt aangepakt, maar Rijkswaterstaat kan zich daar niet in vinden. Volgens de beheerder is die gewoon veilig. 

Dat de brandbrief eerder deze week een beeld schetste van een brug die op instorten staat, vinden ze bij Rijkswaterstaat niet prettig. “De brug wordt regelmatig gemonitord en als dat nodig is vindt er extra onderhoud plaats. Tot aan de vernieuwing zorgen we ervoor dat die veilig gebruikt kan worden”, vertelt een woordvoerder tegenover het AD.

Uitstel renovatie

Het is geen geheim dat de Van Brienenoordbrug toe is aan een renovatie. De zoektocht naar een aannemer om het werk uit te voeren was vorig jaar nog in volle gang, maar afgelopen januari eindigde het in een flop. Slechts één aannemer had zich gemeld. De vraagprijs van die aannemer was volgens het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat hoger dan het budget toestond. Besloten werd om de aanbesteding te stoppen, komende zomer opnieuw te proberen en de renovatie met vier jaar uit te stellen.

Geen oproep aan Rijkswaterstaat, maar aan Den Haag

De gevolgen van dit uitstel zijn groot, zo waarschuwden de burgemeesters van Rotterdam en Den Haag eerder deze week in hun brief. Zij vrezen dat er maatregelen zoals afsluitingen en snelheidsbeperkingen nodig gaan zijn om instortingsgevaar te voorkomen. De brief was overigens niet geadresseerd aan Rijkswaterstaat, maar aan de politieke partijen en informateurs in Den Haag. De burgemeesters vragen het kabinet om structureel meer geld beschikbaar te maken voor het onderhoud en de vernieuwing van infrastructuur, zoals de renovatie van de Van Brienenoordbrug.

‘Van Brienenoordbrug blijft veilig’

Dat er veel geld nodig, kan Rijkswaterstaat bevestigen. Maar het beeld dat de Van Brienenoordbrug onveilig zou zijn of direct afgesloten moet worden, klopt volgens de beheerder niet. “Het is nooit helemaal uit te sluiten welke maatregelen we moeten nemen om de veiligheid te waarborgen. Maar bijvoorbeeld het afsluiten van wegen is nu niet aan de orde”, vertelt een woordvoerder tegenover het AD.

Dag van de Infra

Rijkswaterstaat zegt al jaren dat veel kunstwerken de komende jaren gerenoveerd moeten worden. Minister Harbers van Infrastructuur en Waterstaat spreekt van “de grootste onderhoudsbeurt ooit” in Nederland. Wat betekent dat voor bruggenbouwers, wegenbouwbedrijven en beheerders? Wat kunnen zij nu al doen om onderhoud en renovaties te versnellen?  Sprekers uit de bouw en infra gaan in op het onderwerp tijdens de Dag van de Infra, een congres van Infrasite op 22 mei in het stadion van Sparta in Rotterdam.

Op het programma staan onder andere Pieter Ahsman (directeur KWS Infra Rotterdam) en Joost Haest (advocaat in de grond-, weg- en waterbouw). Het centrale thema van het congres is de wegenbouw. Andere sprekers gaan in op onderwerpen als emissieloos bouwen, het personeelstekort, nachtwerk en het soms stroeve aanbestedingslandschap. Ga naar www.dagvandeinfra.nl voor meer informatie en de mogelijkheid om het congres te bezoeken.

Lees ook:

Auteur: Geert van der Klugt

Journalist en redacteur voor Infrasite.