John Frostbrug. Foto: Arjan Almekinders Fotografie

Groot onderhoud aan ‘brug te ver’ gegund aan Mobilis en Iris

De combinatie Mobilis-Iris mag het groot onderhoud aan de John Frostbrug in Arnhem gaan uitvoeren. De brug speelde in de Tweede Wereldoorlog een belangrijke rol in de Slag om Arnhem.

De brug werd oorspronkelijk tussen 1932 en 1935 gebouwd en heette destijds de Rijnbrug. In 1940 werd hij opgeblazen om de Duitse opmars te vertragen en in augustus 1944 was het object hersteld. Lang heeft dat niet geduurd, want de maand erop vond operatie Market Garden plaats. Deze operatie was bedoeld om het einde van de oorlog te versnellen. Die missie slaagde niet; de Rijnbrug werd de beruchte ‘brug te ver’ waar één van de Britse bevelhebbers al voor vreesde. Het lukte tijdens de Slag om Arnhem niet om de brug op de Duitsers te veroveren en de geallieerden bliezen het object uiteindelijk op.

Enkele jaren later werd de wederom herstelde brug in gebruik genomen. In 1978 werd deze omgedoopt in de John Frostbrug. Frost was de commandant van de Britse legereenheid die probeerde de brug te veroveren maar daar vooral door een gebrek aan versterkingen niet in slaagde.

Planning, prijsstelling en robuustheid

Nu is dus het moment aangebroken voor groot onderhoud. Mobilis en Iris Industry Solutions gaan die klus vanaf juni 2022 op zich nemen. Ze hebben daar zo’n drie maanden werk aan, waarna de brug er weer dertig jaar onderhoudsvrij tegenaan moet kunnen. Rijkwaterstaat en de gemeente Arnhem hebben het werk gegund omdat er het best werd gescoord op de criteria planning, prijsstelling en robuustheid van product en proces. Dat wordt onder meer gedaan door kwalitatief hoogwaardige materialen in te zetten. Ook een zo laag mogelijke CO2-uitstoot en een goede score op milieukosten telden mee in de keuze voor Mobilis en Iris.

Deze bedrijven gaan het betondek repareren en de voegovergangen herstellen. Ook wordt de brug geasfalteerd en deels geschilderd. Verder wordt er herstel gepleegd aan de historische metsel-, voeg- en steenwerken. Mobilis neemt de betonwerkzaamheden op zich en Iris verzorgt de conserveringswerkzaamheden aan de staalconstructies.

Pilot emissievrije bouwplaats

Gedurende drie maanden wordt er gewerkt op een nagenoeg volledig geëlektrificeerde bouwplaats, waarbij het gebruik van fossiele brandstoffen minimaal zal zijn. Dat gebeurt in het kader van de emissieloze bouwplaats waar RWS naar streeft; dit project is in dat kader een pilot. Mobilis en Iris beloven bovendien de overlast voor de omgeving tot een minimum te beperken door middel van slimme fasering en bouwlogistiek. Wel gaat de brug voor een periode van zes weken dicht voor gemotoriseerd verkeer.

Lees ook:

Foto: Arjan Almekinders Fotografie

Auteur: Vincent Krabbendam

Vincent Krabbendam is de vaste redacteur van Infrasite. Daarnaast is hij hoofdredacteur Personenvervoer & Verkeer bij online vakbladuitgeverij ProMedia.

Groot onderhoud aan ‘brug te ver’ gegund aan Mobilis en Iris | Infrasite
John Frostbrug. Foto: Arjan Almekinders Fotografie

Groot onderhoud aan ‘brug te ver’ gegund aan Mobilis en Iris

De combinatie Mobilis-Iris mag het groot onderhoud aan de John Frostbrug in Arnhem gaan uitvoeren. De brug speelde in de Tweede Wereldoorlog een belangrijke rol in de Slag om Arnhem.

De brug werd oorspronkelijk tussen 1932 en 1935 gebouwd en heette destijds de Rijnbrug. In 1940 werd hij opgeblazen om de Duitse opmars te vertragen en in augustus 1944 was het object hersteld. Lang heeft dat niet geduurd, want de maand erop vond operatie Market Garden plaats. Deze operatie was bedoeld om het einde van de oorlog te versnellen. Die missie slaagde niet; de Rijnbrug werd de beruchte ‘brug te ver’ waar één van de Britse bevelhebbers al voor vreesde. Het lukte tijdens de Slag om Arnhem niet om de brug op de Duitsers te veroveren en de geallieerden bliezen het object uiteindelijk op.

Enkele jaren later werd de wederom herstelde brug in gebruik genomen. In 1978 werd deze omgedoopt in de John Frostbrug. Frost was de commandant van de Britse legereenheid die probeerde de brug te veroveren maar daar vooral door een gebrek aan versterkingen niet in slaagde.

Planning, prijsstelling en robuustheid

Nu is dus het moment aangebroken voor groot onderhoud. Mobilis en Iris Industry Solutions gaan die klus vanaf juni 2022 op zich nemen. Ze hebben daar zo’n drie maanden werk aan, waarna de brug er weer dertig jaar onderhoudsvrij tegenaan moet kunnen. Rijkwaterstaat en de gemeente Arnhem hebben het werk gegund omdat er het best werd gescoord op de criteria planning, prijsstelling en robuustheid van product en proces. Dat wordt onder meer gedaan door kwalitatief hoogwaardige materialen in te zetten. Ook een zo laag mogelijke CO2-uitstoot en een goede score op milieukosten telden mee in de keuze voor Mobilis en Iris.

Deze bedrijven gaan het betondek repareren en de voegovergangen herstellen. Ook wordt de brug geasfalteerd en deels geschilderd. Verder wordt er herstel gepleegd aan de historische metsel-, voeg- en steenwerken. Mobilis neemt de betonwerkzaamheden op zich en Iris verzorgt de conserveringswerkzaamheden aan de staalconstructies.

Pilot emissievrije bouwplaats

Gedurende drie maanden wordt er gewerkt op een nagenoeg volledig geëlektrificeerde bouwplaats, waarbij het gebruik van fossiele brandstoffen minimaal zal zijn. Dat gebeurt in het kader van de emissieloze bouwplaats waar RWS naar streeft; dit project is in dat kader een pilot. Mobilis en Iris beloven bovendien de overlast voor de omgeving tot een minimum te beperken door middel van slimme fasering en bouwlogistiek. Wel gaat de brug voor een periode van zes weken dicht voor gemotoriseerd verkeer.

Lees ook:

Foto: Arjan Almekinders Fotografie

Auteur: Vincent Krabbendam

Vincent Krabbendam is de vaste redacteur van Infrasite. Daarnaast is hij hoofdredacteur Personenvervoer & Verkeer bij online vakbladuitgeverij ProMedia.