Stuk staal Boogbrug Vianen. Foto: Rijkswaterstaat

Groot stuk staal mogelijke oorzaak voor niet weghalen Boogbrug Vianen

Het verwijderen van de Boogbrug Vianen kon recent niet doorgaan omdat een lierkabel van het ponton beschadigd was. Woensdagavond werd een groot stuk staal uit de Lek gevist en Rijkswaterstaat sluit niet uit dat de lier hierdoor schade heeft opgelopen.

Sinds de komst van twee nieuwe Lekbruggen heeft de oude Boogbrug geen functie meer. Hergebruik is geen optie en voor de status van monument komt de brug ook niet in aanmerkingen. Met het oog op de veiligheid moet de brug daarom verwijderd worden. Dat stond voor 7 november jongstleden op de agenda. Maar één van de lierkabels onder water, die cruciaal zijn om het ponton waarop de brug vervoerd moet worden op zijn plek te houden, bleek beschadigd te zijn. De operatie werd daarom uitgesteld.

Tijdens sonaronderzoek werd onder het water bij de brug een groot stuk staal aangetroffen en opgevist. “Het stuk staal houdt mogelijk verband met de schade aan de lierkabel”, houdt Rijkswaterstaat nog een slag om de arm. Er wordt onderzocht waar het object vandaan is gekomen en of het inderdaad de schade aan de kabel heeft veroorzaakt.

Moment van weghalen nog onbekend

Daarnaast wordt bekeken of de waterbodem nu wel vrij is van obstakels, zodat de brug alsnog kan worden verwijderd. Logischerwijs wordt daar nog geen exacte planning op losgelaten. “Het ponton krijgt deze week een nieuwe lierkabel. Wanneer de aannemer de Boogbrug kan uitvaren is nog onbekend, dit hangt onder andere af van de waterstand en weersomstandigheden. Hierover wordt later meer bekend gemaakt. De Lek is veilig bevaarbaar voor de scheepvaart”, benadrukt Rijkswaterstaat.

Eind vorig jaar werd bekend dat KWS Infra, Volker Rail en demontagebedrijf DDM de brug mochten gaan weghalen en demonteren. De brug werd in 1936 in gebruik genomen.

Foto: Rijkswaterstaat

Lees ook: Groot onderhoud aan ‘brug te ver’ gegund aan Mobilis en Iris

Auteur: Vincent Krabbendam

Vincent Krabbendam is de vaste redacteur van Infrasite. Daarnaast is hij hoofdredacteur Personenvervoer & Verkeer bij online vakbladuitgeverij ProMedia.

Groot stuk staal mogelijke oorzaak voor niet weghalen Boogbrug Vianen | Infrasite
Stuk staal Boogbrug Vianen. Foto: Rijkswaterstaat

Groot stuk staal mogelijke oorzaak voor niet weghalen Boogbrug Vianen

Het verwijderen van de Boogbrug Vianen kon recent niet doorgaan omdat een lierkabel van het ponton beschadigd was. Woensdagavond werd een groot stuk staal uit de Lek gevist en Rijkswaterstaat sluit niet uit dat de lier hierdoor schade heeft opgelopen.

Sinds de komst van twee nieuwe Lekbruggen heeft de oude Boogbrug geen functie meer. Hergebruik is geen optie en voor de status van monument komt de brug ook niet in aanmerkingen. Met het oog op de veiligheid moet de brug daarom verwijderd worden. Dat stond voor 7 november jongstleden op de agenda. Maar één van de lierkabels onder water, die cruciaal zijn om het ponton waarop de brug vervoerd moet worden op zijn plek te houden, bleek beschadigd te zijn. De operatie werd daarom uitgesteld.

Tijdens sonaronderzoek werd onder het water bij de brug een groot stuk staal aangetroffen en opgevist. “Het stuk staal houdt mogelijk verband met de schade aan de lierkabel”, houdt Rijkswaterstaat nog een slag om de arm. Er wordt onderzocht waar het object vandaan is gekomen en of het inderdaad de schade aan de kabel heeft veroorzaakt.

Moment van weghalen nog onbekend

Daarnaast wordt bekeken of de waterbodem nu wel vrij is van obstakels, zodat de brug alsnog kan worden verwijderd. Logischerwijs wordt daar nog geen exacte planning op losgelaten. “Het ponton krijgt deze week een nieuwe lierkabel. Wanneer de aannemer de Boogbrug kan uitvaren is nog onbekend, dit hangt onder andere af van de waterstand en weersomstandigheden. Hierover wordt later meer bekend gemaakt. De Lek is veilig bevaarbaar voor de scheepvaart”, benadrukt Rijkswaterstaat.

Eind vorig jaar werd bekend dat KWS Infra, Volker Rail en demontagebedrijf DDM de brug mochten gaan weghalen en demonteren. De brug werd in 1936 in gebruik genomen.

Foto: Rijkswaterstaat

Lees ook: Groot onderhoud aan ‘brug te ver’ gegund aan Mobilis en Iris

Auteur: Vincent Krabbendam

Vincent Krabbendam is de vaste redacteur van Infrasite. Daarnaast is hij hoofdredacteur Personenvervoer & Verkeer bij online vakbladuitgeverij ProMedia.