Boogbrug Vianen. Foto: iStock / Robin Verhoef

Nieuwe poging weghalen Boogbrug Vianen geslaagd

De oude stalen boogbrug over de Lek bij Vianen is in de nacht van zondag op maandag weggehaald. Eerder lukte dat niet vanwege schade aan het ponton waarop de brug moest worden weggevaren.

Enkele dagen na de afgebroken operatie werd er een groot stuk staal uit de Lek gevist. Het vermoeden is dat dit object heeft gezorgd voor schade aan een van de lierkabels van het ponton. De dagen daarna werden gebruikt om de rivierbodem ter plaatse te controleren op eventuele andere objecten. Uiteindelijk kon het licht dus op groen voor afgelopen zondag.

Geen monument of hergebruik

Die dag werd gekozen vanwege een gunstig springtij vanuit zee. Ook werd er extra water aangevoerd. Die combinatie maakte het waterpeil hoog genoeg om de brug op te vijzelen en weg te varen. Dat moest gebeuren omdat de Boogbrug Vianen al jaren overbodig is door de komst van de Lekbruggen. Het object komt niet in aanmerking voor hergebruik of de monumentale status. KWS Infra, Volker Rail en DDM zijn verantwoordelijk voor het weghalen en demonteren van de brug uit 1936.

Lees ook:

Onderwerpen: , ,

Auteur: Vincent Krabbendam

Vincent Krabbendam is de vaste redacteur van Infrasite. Daarnaast is hij hoofdredacteur Personenvervoer & Verkeer bij online vakbladuitgeverij ProMedia.

Nieuwe poging weghalen Boogbrug Vianen geslaagd | Infrasite
Boogbrug Vianen. Foto: iStock / Robin Verhoef

Nieuwe poging weghalen Boogbrug Vianen geslaagd

De oude stalen boogbrug over de Lek bij Vianen is in de nacht van zondag op maandag weggehaald. Eerder lukte dat niet vanwege schade aan het ponton waarop de brug moest worden weggevaren.

Enkele dagen na de afgebroken operatie werd er een groot stuk staal uit de Lek gevist. Het vermoeden is dat dit object heeft gezorgd voor schade aan een van de lierkabels van het ponton. De dagen daarna werden gebruikt om de rivierbodem ter plaatse te controleren op eventuele andere objecten. Uiteindelijk kon het licht dus op groen voor afgelopen zondag.

Geen monument of hergebruik

Die dag werd gekozen vanwege een gunstig springtij vanuit zee. Ook werd er extra water aangevoerd. Die combinatie maakte het waterpeil hoog genoeg om de brug op te vijzelen en weg te varen. Dat moest gebeuren omdat de Boogbrug Vianen al jaren overbodig is door de komst van de Lekbruggen. Het object komt niet in aanmerking voor hergebruik of de monumentale status. KWS Infra, Volker Rail en DDM zijn verantwoordelijk voor het weghalen en demonteren van de brug uit 1936.

Lees ook:

Onderwerpen: , ,

Auteur: Vincent Krabbendam

Vincent Krabbendam is de vaste redacteur van Infrasite. Daarnaast is hij hoofdredacteur Personenvervoer & Verkeer bij online vakbladuitgeverij ProMedia.