bouwplaats de kuil (1)
Cao bouw en infra

Bonden boos over loonvoorstel werkgevers, ‘staken niet uitgesloten’

Een foto op de Rotterdamse bouwplaats De Kuil in juni 2023. Hier vond op 9 november nog een vakbondactie plaats vanwege de "stroeve onderhandelingen" voor de cao bouw en infra. ANP / Robin Utrecht

De werkgeversorganisaties zijn deze week met een voorstel gekomen voor de nieuwe cao bouw en infra. Daarin staat geen loonsverhoging van acht of tien procent, zoals de vakbonden willen, maar een stijging van drie procent in de eerste helft van volgend jaar en een stijging van twee procent in het jaar daarop. Een grote teleurstelling voor medewerkers, zeggen bestuurders van de FNV op vrijdag tegenover Infrasite.   

De werkgeversorganisaties en vakbonden onderhandelen sinds oktober over de arbeidsvoorwaarden voor de nieuwe cao. Die moet op 1 januari 2024 ingaan. Deze week kwamen de werkgevers voor het eerst met een concreet voorstel. Het bod is een loonsverhoging van drie procent vanaf volgend jaar, gevolgd door een stijging van 2,5 procent plus 50 euro per maand in de tweede helft van 2024. De laatste stijging zou vanaf 2025 ingaan en bedraagt twee procent plus 50 euro per maand.

Het is een stuk minder dan de loonsverhogingen die de vakbonden willen. Zij vragen om stijgingen van acht en tien procent, inclusief 100 euro extra per maand en een inflatiecorrectie. Van dat laatste is niets terug te zien in het voorstel van de werkgevers, dat Bouwend Nederland op donderdag op zijn website heeft gedeeld. “Ik heb de eerste reacties inmiddels binnen. Mensen zijn zeer teleurgesteld”, zegt vakbondbestuurder Hans Crombeen van de FNV tegenover Infrasite. “Leden reageren ontzettend boos”, voegt collega Sengul Sözen toe.

‘Stakingen zijn nooit uitgesloten’

Dat de werkgevers het voorstel hebben gedaan, betekent niet dat medewerkers nu kunnen fluiten naar de loonsverhogingen die de vakbonden willen, zegt Crombeen. Hij zit in de komende tijd nog meerdere keren met de onderhandelaars van de werkgevers aan tafel om een cao vast te stellen die zowel voor werkgevers als werknemers acceptabel is. “En als de werkgevers niet bereid zijn om dit voorstel aan te passen, dan laten we daar een harde nee op horen. Stakingen zijn nooit uitgesloten.”

Dat laatste hoorde Infrasite eerder deze maand ook al op een vakbondactie in Rotterdam. Die werd georganiseerd omdat de onderhandelingen volgens de FNV “stroef” verlopen. Op een aantal onderwerpen na hebben de vakbonden en werkgevers elkaar tot nu toe niet kunnen vinden.

Bouwend Nederland noemde de voorstellen van de vakbonden eerder “onbespreekbaar”. Bedrijven zouden geen ruimte hebben voor de gewenste loonsverhogingen, mede vanwege hogere bouwkosten, rentes, meer stikstofproblematiek en krapte op het energienet. De FNV en CNV zijn daarentegen van mening dat de loonsverhogingen een eerlijke compensatie zijn voor de inflatie en verminderde koopkracht van de afgelopen jaren. “Alles wordt duurder. Nu jullie nog”, zei vakbondbestuurder Sengul Sözen tegen bouwplaatsmedewerkers tijdens de actie in Rotterdam.

‘Klap in het gezicht’

Afgezien van loonsverhogingen komt het voorstel van de werkgevers volgens Crombeen op bijna alle vlakken tekort. De FNV wil bijvoorbeeld dat uitvoerend technisch administratief (UTA)-medewerkers vaker betaald krijgen voor overwerk, vergoedingen ontvangen voor reizen naar de bouwplaats en meer te zeggen hebben over werkuren. Hier ziet Crombeen in het voorstel weinig van terug.

“Het is een klap in het gezicht voor UTA-personeel. Voor hen hebben de werkgevers maar één voorstel gedaan in een lange reeks zaken die besproken moeten worden. En zelfs in dit enkele voorstel wordt eigenlijk weinig gezegd.”

Het voorstel gaat over overwerkuren. “De werkgevers zijn bereid om in de cao vast te stellen dat, als UTA-medewerkers overwerken, dit altijd ‘in opdracht van de werkgever’ gebeurt. Maar er is geen werkvoorbereider, uitvoerder of andere UTA-medewerker op de bouwplaats die naar het hoofdkantoor gaat bellen om te vragen of die een uur langer kan blijven.”

Verder stellen de werkgevers voor om de bestaande overwerkvergoeding voor UTA-medewerkers naar andere salarisschalen uit te breiden. Ook daar is Crombeen echter niet tevreden mee. “Mocht je een paar euro’s meer verdienen dan de grens, dan zou je alsnog geen vergoeding krijgen voor overwerk. Dat kan niet zo.”

Volgende ronde

Waarom de werkgevers bij hun voorstel zijn uitgekomen, heeft de vakbondbestuurder nog niet aan de kaak kunnen stellen, zegt hij. Het voorstel zou afgelopen donderdag tegen het einde van de vierde onderhandelingsgesprekken op tafel zijn gelegd, met geen of weinig tijd voor een discussie. “Dat moet wachten tot de eerstvolgende gesprekken op donderdag 23 november en vrijdag 24 november”, aldus Crombeen.

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Profiteer nu van de introductieaanbieding voor € 10,- per maand.

Bekijk de aanbieding

Auteur: Geert van der Klugt

Journalist en redacteur voor Infrasite.

Bonden boos over loonvoorstel werkgevers, ‘staken niet uitgesloten’ | Infrasite
bouwplaats de kuil (1)
Cao bouw en infra

Bonden boos over loonvoorstel werkgevers, ‘staken niet uitgesloten’

Een foto op de Rotterdamse bouwplaats De Kuil in juni 2023. Hier vond op 9 november nog een vakbondactie plaats vanwege de "stroeve onderhandelingen" voor de cao bouw en infra. ANP / Robin Utrecht

De werkgeversorganisaties zijn deze week met een voorstel gekomen voor de nieuwe cao bouw en infra. Daarin staat geen loonsverhoging van acht of tien procent, zoals de vakbonden willen, maar een stijging van drie procent in de eerste helft van volgend jaar en een stijging van twee procent in het jaar daarop. Een grote teleurstelling voor medewerkers, zeggen bestuurders van de FNV op vrijdag tegenover Infrasite.   

De werkgeversorganisaties en vakbonden onderhandelen sinds oktober over de arbeidsvoorwaarden voor de nieuwe cao. Die moet op 1 januari 2024 ingaan. Deze week kwamen de werkgevers voor het eerst met een concreet voorstel. Het bod is een loonsverhoging van drie procent vanaf volgend jaar, gevolgd door een stijging van 2,5 procent plus 50 euro per maand in de tweede helft van 2024. De laatste stijging zou vanaf 2025 ingaan en bedraagt twee procent plus 50 euro per maand.

Het is een stuk minder dan de loonsverhogingen die de vakbonden willen. Zij vragen om stijgingen van acht en tien procent, inclusief 100 euro extra per maand en een inflatiecorrectie. Van dat laatste is niets terug te zien in het voorstel van de werkgevers, dat Bouwend Nederland op donderdag op zijn website heeft gedeeld. “Ik heb de eerste reacties inmiddels binnen. Mensen zijn zeer teleurgesteld”, zegt vakbondbestuurder Hans Crombeen van de FNV tegenover Infrasite. “Leden reageren ontzettend boos”, voegt collega Sengul Sözen toe.

‘Stakingen zijn nooit uitgesloten’

Dat de werkgevers het voorstel hebben gedaan, betekent niet dat medewerkers nu kunnen fluiten naar de loonsverhogingen die de vakbonden willen, zegt Crombeen. Hij zit in de komende tijd nog meerdere keren met de onderhandelaars van de werkgevers aan tafel om een cao vast te stellen die zowel voor werkgevers als werknemers acceptabel is. “En als de werkgevers niet bereid zijn om dit voorstel aan te passen, dan laten we daar een harde nee op horen. Stakingen zijn nooit uitgesloten.”

Dat laatste hoorde Infrasite eerder deze maand ook al op een vakbondactie in Rotterdam. Die werd georganiseerd omdat de onderhandelingen volgens de FNV “stroef” verlopen. Op een aantal onderwerpen na hebben de vakbonden en werkgevers elkaar tot nu toe niet kunnen vinden.

Bouwend Nederland noemde de voorstellen van de vakbonden eerder “onbespreekbaar”. Bedrijven zouden geen ruimte hebben voor de gewenste loonsverhogingen, mede vanwege hogere bouwkosten, rentes, meer stikstofproblematiek en krapte op het energienet. De FNV en CNV zijn daarentegen van mening dat de loonsverhogingen een eerlijke compensatie zijn voor de inflatie en verminderde koopkracht van de afgelopen jaren. “Alles wordt duurder. Nu jullie nog”, zei vakbondbestuurder Sengul Sözen tegen bouwplaatsmedewerkers tijdens de actie in Rotterdam.

‘Klap in het gezicht’

Afgezien van loonsverhogingen komt het voorstel van de werkgevers volgens Crombeen op bijna alle vlakken tekort. De FNV wil bijvoorbeeld dat uitvoerend technisch administratief (UTA)-medewerkers vaker betaald krijgen voor overwerk, vergoedingen ontvangen voor reizen naar de bouwplaats en meer te zeggen hebben over werkuren. Hier ziet Crombeen in het voorstel weinig van terug.

“Het is een klap in het gezicht voor UTA-personeel. Voor hen hebben de werkgevers maar één voorstel gedaan in een lange reeks zaken die besproken moeten worden. En zelfs in dit enkele voorstel wordt eigenlijk weinig gezegd.”

Het voorstel gaat over overwerkuren. “De werkgevers zijn bereid om in de cao vast te stellen dat, als UTA-medewerkers overwerken, dit altijd ‘in opdracht van de werkgever’ gebeurt. Maar er is geen werkvoorbereider, uitvoerder of andere UTA-medewerker op de bouwplaats die naar het hoofdkantoor gaat bellen om te vragen of die een uur langer kan blijven.”

Verder stellen de werkgevers voor om de bestaande overwerkvergoeding voor UTA-medewerkers naar andere salarisschalen uit te breiden. Ook daar is Crombeen echter niet tevreden mee. “Mocht je een paar euro’s meer verdienen dan de grens, dan zou je alsnog geen vergoeding krijgen voor overwerk. Dat kan niet zo.”

Volgende ronde

Waarom de werkgevers bij hun voorstel zijn uitgekomen, heeft de vakbondbestuurder nog niet aan de kaak kunnen stellen, zegt hij. Het voorstel zou afgelopen donderdag tegen het einde van de vierde onderhandelingsgesprekken op tafel zijn gelegd, met geen of weinig tijd voor een discussie. “Dat moet wachten tot de eerstvolgende gesprekken op donderdag 23 november en vrijdag 24 november”, aldus Crombeen.

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Profiteer nu van de introductieaanbieding voor € 10,- per maand.

Bekijk de aanbieding

Auteur: Geert van der Klugt

Journalist en redacteur voor Infrasite.