Bouw en infra

‘UTA-personeel wordt tekortgedaan tijdens cao-onderhandelingen’

uta personeel cao onderhandelingen (1)
Foto ter impressie. Shutterstock / Bannafarsai

Uit een rondvraag voor de cao-onderhandelingen blijkt dat duizenden UTA-medewerkers in de bouw en infra wekelijks onbetaald overwerken en op eigen kosten naar de bouwplaats reizen. Honderden werkgevers bevestigen dit. Maar Bouwend Nederland, die namens werkgevers aan de cao-onderhandelingstafel zit en de vragenlijst zelf heeft verspreid, erkent niet alle uitkomsten. Volgens de werkgeversorganisatie is de rondvraag geen uitgangspunt voor harde afspraken over de arbeidsvoorwaarden van UTA-medewerkers, tot verbazing van vakbondbestuurder Hans Crombeen van de FNV. “Ze worden tekortgedaan.”

De vakbonden en werkgeversorganisaties onderhandelen sinds oktober over een nieuwe cao voor de bouw en infra. Op de agenda staan de arbeidsvoorwaarden van uitvoerend technisch administratief-medewerkers (UTA), waaronder uitvoerders, calculators en werkvoorbereiders. De FNV wil dat zij vaker betaald krijgen voor overwerk, vergoedingen ontvangen voor reizen naar de bouwplaats en meer te zeggen hebben over werkuren, schrijft de vakbond in zijn voorstel voor de nieuwe cao.

Als argument wijst de FNV op een rondvraag die eerder dit jaar werd uitgevoerd in voorbereiding op de cao-onderhandelingen. Daaruit blijkt dat duizenden UTA-medewerkers onbetaald overwerken en op eigen kosten naar de bouwplaats reizen. Ook werkgevers vulden de vragenlijsten in. Honderden bedrijven bevestigden dat ze geen formele regeling hebben voor overwerk of de kosten van reizen naar de bouwplaats door UTA-medewerkers.

Vakbondbestuurder Hans Crombeen van de FNV, die namens medewerkers onderhandelt voor de nieuwe cao, vindt dat de cijfers genoeg aanleiding zijn om harde afspraken te maken over betere arbeidsvoorwaarden voor UTA-medewerkers. Dat vertelt hij op vrijdag tegenover Infrasite. Maar Bouwend Nederland, die namens werkgevers onderhandelt voor de nieuwe cao, is het er niet mee eens.

Discussie

De werkgeversorganisatie wil wel in gesprek over de arbeidsvoorwaarden van UTA-medewerkers, maar niet op basis van de uitkomsten van de rondvraag. “Het beeld dat dat UTA-werknemers niet betaald krijgen voor overwerk en reisuren komt niet overeen met wat wij van onze leden horen”, aldus een woordvoerder van Bouwend Nederland tegenover Infrasite. “Wat wij horen is dat hier op bedrijfsniveau en persoonlijk niveau afspraken over worden gemaakt.”

Vakbondbestuurder Crombeen verbaast zich over de reactie, vertelt hij. “De werkgeversorganisaties doen net alsof de rondvraag nooit is gebeurd. Bij alle uitkomsten die we noemen, zeggen ze dat hun leden zich ‘daar niet in herkennen’. Dit terwijl de vragenlijsten zelf door Bouwend Nederland onder leden zijn verspreid.”

Dat laatste bevestigde de werkgeversorganisatie eerder deze week zelf tegenover Infrasite. De vragenlijsten voor UTA-medewerkers en werkgevers werden door meerdere partijen verspreid in voorbereiding op de cao-onderhandelingen, waaronder Bouwend Nederland.

Onderhandelingen

De vakbonden en werkgeversorganisaties gaan op 30 oktober opnieuw in gesprek over het onderwerp. Op die dag vindt de volgende onderhandelingsronde plaats. De partijen hebben tot nu toe twee keer eerder aan tafel gezeten om te onderhandelen over de nieuwe cao. eerst op 5 oktober en vervolgens op 15 oktober.

Het doel is om vóór 1 januari 2024 een cao vast te stellen die voor zowel werkgevers als medewerkers acceptabel is. Bouwend Nederland verwacht dat het “veel tijd en overtuigingskracht” gaat kosten, zei de werkgeversorganisatie eerder deze week in een reactie na de tweede onderhandelingsronde.

Aanpassingen en loonsverhogingen

Naast vergoedingen voor overwerk en reizen naar de bouwplaats wil de FNV dat UTA-medewerkers meer zeggenschap krijgen over werktijden. Voor alle medewerkers in de branche, en dus ook niet-UTA-medewerkers, wil de vakbond een loonsverhoging van tien procent en honderd euro bruto extra per maand.

Dat laatste vindt de FNV een eerlijke compensatie voor de inflatie en verminderde koopkracht van de afgelopen jaren. De werkgeversorganisaties vinden het daarentegen te veel. Die zeggen dat bedrijven al onder druk staan door hogere rentes en bouwkosten, nieuwe stikstofproblematiek, krapte op het energienet en aangepaste wet- en regelgeving.

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Neem nu een Infrasite Premium abonnement voor € 12,- per maand.

ABONNEREn

Auteur: Geert van der Klugt

Journalist en redacteur voor Infrasite.

‘UTA-personeel wordt tekortgedaan tijdens cao-onderhandelingen’ | Infrasite
Bouw en infra

‘UTA-personeel wordt tekortgedaan tijdens cao-onderhandelingen’

uta personeel cao onderhandelingen (1)
Foto ter impressie. Shutterstock / Bannafarsai

Uit een rondvraag voor de cao-onderhandelingen blijkt dat duizenden UTA-medewerkers in de bouw en infra wekelijks onbetaald overwerken en op eigen kosten naar de bouwplaats reizen. Honderden werkgevers bevestigen dit. Maar Bouwend Nederland, die namens werkgevers aan de cao-onderhandelingstafel zit en de vragenlijst zelf heeft verspreid, erkent niet alle uitkomsten. Volgens de werkgeversorganisatie is de rondvraag geen uitgangspunt voor harde afspraken over de arbeidsvoorwaarden van UTA-medewerkers, tot verbazing van vakbondbestuurder Hans Crombeen van de FNV. “Ze worden tekortgedaan.”

De vakbonden en werkgeversorganisaties onderhandelen sinds oktober over een nieuwe cao voor de bouw en infra. Op de agenda staan de arbeidsvoorwaarden van uitvoerend technisch administratief-medewerkers (UTA), waaronder uitvoerders, calculators en werkvoorbereiders. De FNV wil dat zij vaker betaald krijgen voor overwerk, vergoedingen ontvangen voor reizen naar de bouwplaats en meer te zeggen hebben over werkuren, schrijft de vakbond in zijn voorstel voor de nieuwe cao.

Als argument wijst de FNV op een rondvraag die eerder dit jaar werd uitgevoerd in voorbereiding op de cao-onderhandelingen. Daaruit blijkt dat duizenden UTA-medewerkers onbetaald overwerken en op eigen kosten naar de bouwplaats reizen. Ook werkgevers vulden de vragenlijsten in. Honderden bedrijven bevestigden dat ze geen formele regeling hebben voor overwerk of de kosten van reizen naar de bouwplaats door UTA-medewerkers.

Vakbondbestuurder Hans Crombeen van de FNV, die namens medewerkers onderhandelt voor de nieuwe cao, vindt dat de cijfers genoeg aanleiding zijn om harde afspraken te maken over betere arbeidsvoorwaarden voor UTA-medewerkers. Dat vertelt hij op vrijdag tegenover Infrasite. Maar Bouwend Nederland, die namens werkgevers onderhandelt voor de nieuwe cao, is het er niet mee eens.

Discussie

De werkgeversorganisatie wil wel in gesprek over de arbeidsvoorwaarden van UTA-medewerkers, maar niet op basis van de uitkomsten van de rondvraag. “Het beeld dat dat UTA-werknemers niet betaald krijgen voor overwerk en reisuren komt niet overeen met wat wij van onze leden horen”, aldus een woordvoerder van Bouwend Nederland tegenover Infrasite. “Wat wij horen is dat hier op bedrijfsniveau en persoonlijk niveau afspraken over worden gemaakt.”

Vakbondbestuurder Crombeen verbaast zich over de reactie, vertelt hij. “De werkgeversorganisaties doen net alsof de rondvraag nooit is gebeurd. Bij alle uitkomsten die we noemen, zeggen ze dat hun leden zich ‘daar niet in herkennen’. Dit terwijl de vragenlijsten zelf door Bouwend Nederland onder leden zijn verspreid.”

Dat laatste bevestigde de werkgeversorganisatie eerder deze week zelf tegenover Infrasite. De vragenlijsten voor UTA-medewerkers en werkgevers werden door meerdere partijen verspreid in voorbereiding op de cao-onderhandelingen, waaronder Bouwend Nederland.

Onderhandelingen

De vakbonden en werkgeversorganisaties gaan op 30 oktober opnieuw in gesprek over het onderwerp. Op die dag vindt de volgende onderhandelingsronde plaats. De partijen hebben tot nu toe twee keer eerder aan tafel gezeten om te onderhandelen over de nieuwe cao. eerst op 5 oktober en vervolgens op 15 oktober.

Het doel is om vóór 1 januari 2024 een cao vast te stellen die voor zowel werkgevers als medewerkers acceptabel is. Bouwend Nederland verwacht dat het “veel tijd en overtuigingskracht” gaat kosten, zei de werkgeversorganisatie eerder deze week in een reactie na de tweede onderhandelingsronde.

Aanpassingen en loonsverhogingen

Naast vergoedingen voor overwerk en reizen naar de bouwplaats wil de FNV dat UTA-medewerkers meer zeggenschap krijgen over werktijden. Voor alle medewerkers in de branche, en dus ook niet-UTA-medewerkers, wil de vakbond een loonsverhoging van tien procent en honderd euro bruto extra per maand.

Dat laatste vindt de FNV een eerlijke compensatie voor de inflatie en verminderde koopkracht van de afgelopen jaren. De werkgeversorganisaties vinden het daarentegen te veel. Die zeggen dat bedrijven al onder druk staan door hogere rentes en bouwkosten, nieuwe stikstofproblematiek, krapte op het energienet en aangepaste wet- en regelgeving.

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Neem nu een Infrasite Premium abonnement voor € 12,- per maand.

ABONNEREn

Auteur: Geert van der Klugt

Journalist en redacteur voor Infrasite.