Geluidreducerende vangrail. Foto: Provincie Utrecht

Utrecht zet in op geluidwering met combinatie vangrail en asfalt

Een vangrail die begin maart wordt geplaatst moet helpen om de geluidsoverlast voor omwonenden van de N210 in Lopik te verminderen. Volgend jaar wordt er ook nog geluidreducerend asfalt aangelegd. De provincie Utrecht hoopt dat deze combinatie van maatregelen de gewenste oplossing biedt.

Op de M.A. Reinaldaweg (N210) in Lopik, ter hoogte van de Koningin Wilhelminasingel, wordt op 8 en 9 maart buiten de drukste uren om de weg aan een nieuwe vangrail geplaatst. Die is er uiteraard voor de veiligheid, maar de vangrail moet er ook voor zorgen dat de geluidsoverlast vermindert voor de bewoners van de nabijgelegen woningen.

“De geluidreducerende vangrail biedt een innovatieve oplossing voor het verminderen van verkeersgeluid”, aldus de provincie in een toelichting op het het project. Deze maatregel staat niet op zichzelf; hij maakt deel uit van het geluidsaneringsprogramma, dat de gemeente Lopik officieel nog moet vaststellen. In het programma staat welke maatregelen welk effect zouden moeten hebben.

Volgende stap: geluidreducerend asfalt

“Met de geluidreducerende vangrail zet de provincie een eerste stap om de geluidsoverlast te verminderen voor de bewoners van de zwaarst belaste woningen. De volgende stap uit het saneringsprogramma is het aanbrengen van geluidreducerend asfalt, tijdens het groot onderhoud aan de N210 bij Lopik. Dit onderhoud staat gepland voor juni 2023. Tenslotte onderzoekt de provincie of de resterende hoogbelaste woningen een acceptabel geluidsniveau in de woning hebben. Is dat niet het geval, dan zullen gevelmaatregelen worden aangeboden.”

Lees ook:

Auteur: Vincent Krabbendam

Vincent Krabbendam is de vaste redacteur van Infrasite. Daarnaast is hij hoofdredacteur Personenvervoer & Verkeer bij online vakbladuitgeverij ProMedia.