MET TEGENZIN

Provincie Limburg betaalt extra kosten voor de Maaslijn

Archiefbeeld uit 2012 van van het Maaslijntje: de dieseltrein van Veolia op station Heyendaal. Foto Flip Franssen/Hollandse Hoogte

Provinciale Staten in Limburg stemmen in met het betalen van de extra kosten die nodig zijn om de aanbesteding van verbeteringen aan de Maaslijn. Provinciale Staten willen dat de regering deze kosten draagt  maar om het project toch te laten doorgaan wil de provincie voorlopig het benodigde geld bijleggen. Om hoeveel geld het gaat, is niet bekendgemaakt.

De Statenfracties die voor stemden, deden dat met tegenzin. Fractievoorzitter van de PvdA, Aleida Berghorst, zei ’tandenknarsend’ akkoord te gaan. Berghorst diende ook een motie in, waarin teleurstelling over het handelen van de regering werd uitgesproken. Die werd door alle partijen gesteund.

Dieseltrein

De Maaslijn loopt tussen Roermond en Nijmegen. Het gaat om een drukke treinverbinding waar dagelijks rond de 20.000 reizigers gebruik van maken. De provincie wil dat het traject snel wordt voorzien van bovenleiding zodat er niet meer met dieseltreinen gereden hoeft te worden. Ook is het plan de enkelspoorsverbinding op een aantal plaatsen om te bouwen naar dubbelspoor. De vernieuwing had al in 2020 klaar moeten zijn, maar wordt steeds uitgesteld. Met het toezeggen van het extra geld moet de verbetering van de Maaslijnin 2027 zijn afgerond.

Oekraïne

De aanbesteding voor de Maaslijn moet op 3 oktober zijn toegekend. Dit moment is meerdere keren uitgesteld, vorig jaar nog vanwege de onzekerheid over de levering van materialen door de oorlog in Oekraïne.

Uitstel

Verantwoordelijk gedeputeerde Jasper Kuntzelaers zegt dat hij vanuit de PS de noodzaak voelt. Hij noemt het teleurstellend dat het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat een beslissing over de kosten uitstelt. ‘Dan heb je toch het gevoel dat je aan het Maaslijntje wordt gehouden.’

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Profiteer nu van de introductieaanbieding voor € 10,- per maand.

Bekijk de aanbieding

Auteur: Bart Oosterveld

Provincie Limburg betaalt extra kosten voor de Maaslijn | Infrasite
MET TEGENZIN

Provincie Limburg betaalt extra kosten voor de Maaslijn

Archiefbeeld uit 2012 van van het Maaslijntje: de dieseltrein van Veolia op station Heyendaal. Foto Flip Franssen/Hollandse Hoogte

Provinciale Staten in Limburg stemmen in met het betalen van de extra kosten die nodig zijn om de aanbesteding van verbeteringen aan de Maaslijn. Provinciale Staten willen dat de regering deze kosten draagt  maar om het project toch te laten doorgaan wil de provincie voorlopig het benodigde geld bijleggen. Om hoeveel geld het gaat, is niet bekendgemaakt.

De Statenfracties die voor stemden, deden dat met tegenzin. Fractievoorzitter van de PvdA, Aleida Berghorst, zei ’tandenknarsend’ akkoord te gaan. Berghorst diende ook een motie in, waarin teleurstelling over het handelen van de regering werd uitgesproken. Die werd door alle partijen gesteund.

Dieseltrein

De Maaslijn loopt tussen Roermond en Nijmegen. Het gaat om een drukke treinverbinding waar dagelijks rond de 20.000 reizigers gebruik van maken. De provincie wil dat het traject snel wordt voorzien van bovenleiding zodat er niet meer met dieseltreinen gereden hoeft te worden. Ook is het plan de enkelspoorsverbinding op een aantal plaatsen om te bouwen naar dubbelspoor. De vernieuwing had al in 2020 klaar moeten zijn, maar wordt steeds uitgesteld. Met het toezeggen van het extra geld moet de verbetering van de Maaslijnin 2027 zijn afgerond.

Oekraïne

De aanbesteding voor de Maaslijn moet op 3 oktober zijn toegekend. Dit moment is meerdere keren uitgesteld, vorig jaar nog vanwege de onzekerheid over de levering van materialen door de oorlog in Oekraïne.

Uitstel

Verantwoordelijk gedeputeerde Jasper Kuntzelaers zegt dat hij vanuit de PS de noodzaak voelt. Hij noemt het teleurstellend dat het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat een beslissing over de kosten uitstelt. ‘Dan heb je toch het gevoel dat je aan het Maaslijntje wordt gehouden.’

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Neem nu een Infrasite Premium abonnement voor € 12,- per maand.

ABONNEREn

Auteur: Bart Oosterveld