zuidasdok a10 zuid

Harbers voorziet ‘moeilijke keuzes’ voor Zuidasdok

Foto ter illustratie. Werkzaamheden aan de A10 Zuid voor het project Zuidasdok in september 2023. ANP / Ramon van Flymen

Mogelijk moeten er “moeilijke keuzes” gemaakt worden voor het project Zuidasdok in Amsterdam, zegt demissionair minister Mark Harbers van Infrastructuur en Waterstaat op maandag in een Kamerdebat. Aan welke keuzes hij denkt, zegt hij niet. Voor de zomer informeert hij de Tweede Kamer verder.

Vorige maand meldde nog de minister dat het project 600 tot 800 miljoen euro duurder uit kan vallen dan eerder voorspeld. Daarom zoekt het Rijk “actief naar versoberingen” om de kostenstijgingen binnen de perken te houden.

Het is niet de eerste uitdaging voor het project. Eerder pakten de kosten al hoger uit en liepen de werkzaamheden vertraging op. De meest recente kostenstijging komt onder meer door hogere materiaalprijzen.

Naast de uitbreiding van het station Amsterdam-Zuid draait het project om de verbreding en deels ondergrondse aanleg van de A10 bij het station. Harbers noemt dit deel van de snelweg een “flessenhals”: het is een van de drukste wegdelen van het land.

Lees ook:

Auteur: Geert van der Klugt

Bron: ANP / Infrasite

Journalist en redacteur voor Infrasite.

Harbers voorziet ‘moeilijke keuzes’ voor Zuidasdok | Infrasite
zuidasdok a10 zuid

Harbers voorziet ‘moeilijke keuzes’ voor Zuidasdok

Foto ter illustratie. Werkzaamheden aan de A10 Zuid voor het project Zuidasdok in september 2023. ANP / Ramon van Flymen

Mogelijk moeten er “moeilijke keuzes” gemaakt worden voor het project Zuidasdok in Amsterdam, zegt demissionair minister Mark Harbers van Infrastructuur en Waterstaat op maandag in een Kamerdebat. Aan welke keuzes hij denkt, zegt hij niet. Voor de zomer informeert hij de Tweede Kamer verder.

Vorige maand meldde nog de minister dat het project 600 tot 800 miljoen euro duurder uit kan vallen dan eerder voorspeld. Daarom zoekt het Rijk “actief naar versoberingen” om de kostenstijgingen binnen de perken te houden.

Het is niet de eerste uitdaging voor het project. Eerder pakten de kosten al hoger uit en liepen de werkzaamheden vertraging op. De meest recente kostenstijging komt onder meer door hogere materiaalprijzen.

Naast de uitbreiding van het station Amsterdam-Zuid draait het project om de verbreding en deels ondergrondse aanleg van de A10 bij het station. Harbers noemt dit deel van de snelweg een “flessenhals”: het is een van de drukste wegdelen van het land.

Lees ook:

Auteur: Geert van der Klugt

Bron: ANP / Infrasite

Journalist en redacteur voor Infrasite.